3p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A dízelbotrány után az autógyártók úgy döntöttek: nem pepecselnek a kisebb motorral felszerelt modellekkel és beszüntetik a gyártásukat.

Meglepő következményekkel járt a Volkswagen dízelbotrányát követően (erről cikkeinket itt találja) az emissziós tesztek szigorítása: az autógyárak nagyobb motorok fejlesztésébe fogtak. Miután az autógyárak a károsanyag-kibocsátási előírások teljesítése érdekében már évtizedeket fordítottak egyre kisebb lökettérfogatú motorok fejlesztésére, a valós használati paramétereket a korábbinál jobban modellező emissziós tesztek bevezetése feltárta ezek hátrányait.

Ezeknek az autóknak befellegzett

A Reuters hírügynökséget tájékoztató szakmai források szerint a General Motors (GM), a Renault és a Volkswagen is egyaránt arra készül, hogy az elkövetkező három évben vagy megszüntesse legnépszerűbb kis benzin és dízel motorjaik gyártását, vagy növelje azok lökettérfogatát. Példájukat minden bizonnyal a többi autógyár is követi majd.

"A motorok lökettérfogatának csökkentésére alkalmazott technológia nem egyeztethető össze az emissziós előírások teljesítésével" - mondta Alain Raposo, a Renault-Nissan hajtáslánc technológiai igazgatója a Párizsi Autószalonon, megjegyezve, hogy "lassan elérjük a zsugorítás (downsizing) technológiai határait".

A Volkswagen, a Renault és a GM érdekeltsége, az Opel nem nyilatkozott a motorokra vonatkozó konkrét terveiről. Szakmai forrásokból azonban úgy tudni, hogy a GM 2019-es modellfrissítésében már megválik az 1,2 literes dízel motoroktól. A VW 1,4 literes háromhengeres dízel motorját négyhengeres 1,6 literes motorokkal váltja fel, a Renault pedig 10 százalékkal növeli annak az 1,6 literes dízel motornak a lökettérfogatát, ami 2011-ben váltotta fel a modellpalettán az 1,9 literes motort.

Kimatekozták

Az Európai Unió egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási előírásaival a motorok lökettérfogatának csökkentésével igyekeztek lépést tartani az autógyárak, turbófeltöltéssel pótolva a teljesítmény így bekövetkező csökkenését. A VW Golf kategóriájú kompakt osztályban így általánossá váltak az egy liternél kisebb lökettérfogatú három hengeres motorok, sőt, egyes Fiat modellek már kéthengeres motorral futnak.

Ezek a mini-motorok laboratóriumi körülmények között, tesztpadon, irreálisan kímélő feltételek mellett könnyedén tudták teljesíteni a károsanyag-kibocsátási paramétereket. Az autógyárak, a hatóságok és a környezetvédő szervezetek persze mind pontosan tudták, hogy valós használati feltételek mellett a szén-dioxid és a nitrogén-oxid kibocsátás is jóval magasabb a teszteredményeknél, a diszkrepancia feloldása érdekében azonban nem tettek semmit.

Szigorodó szabályok évről-évre

Ezeknek az időknek azonban vége. A jövő évtől kezdődően az új autó modellek nitrogén-oxid kibocsátását már közúti körülmények között tesztelik majd és 2019-től már minden autónak meg kell felelnie a kibocsátási követelményeknek. Két évvel később pedig az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás megállapítására is bevezetik a majd valós használati körülményeket jobban modellező nemzetközi mérési szabványt.

Szakértők azon a véleményen vannak, hogy a szigorodó tesztek gyakorlatilag megszüntetik az 1,5 liter lökettérfogatnál kisebb dízel és 1,2 liternél kisebb benzin motorok létjogosultságát. Más részről a nagyobb motorok megnehezítik majd a szén-dioxid-kibocsátás csökkentési célok elérését, ami viszont az elektromos és hibrid autók bevezetését teszi még égetőbb szükségszerűséggé.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 32740 31920 32790 +1,17% 0 0 15 133 512 570 HUF 2025-11-21 17:05:19
MOL 3018 3016 3090 -2,65% 0 0 1 712 418 108 HUF 2025-11-21 17:14:55
MTELEKOM 1714 1710 1728 -1,04% 0 0 430 916 032 HUF 2025-11-21 17:06:15
RICHTER 9615 9560 9700 -0,77% 0 0 2 529 378 540 HUF 2025-11-21 17:13:06
OPUS 494 484 498 -0,60% 0 0 172 267 194 HUF 2025-11-21 17:10:13
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Jól járt, aki korábban váltott eurót a hétvégi utazáshoz
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 18:46
Mindhárom fő devizával szemben gyengül pénteken a forint, a legnagyobb mértékben a dollárhoz viszonyítva. 
Részvény / Deviza / Áru Nagy eséssel zárta a hetet a Mol a tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 17:46
A BUX-index és a vezető részvények egyaránt csökkenéssel zárták a hét utolsó kereskedési napját, az OTP kivételével. A Mol árfolyama 2,65 százalékkal csökkent pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Plusszal nyitott az amerikai tőzsde, csökkent az olajár
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 16:16
Mindhárom irányadó részvényindex erősödéssel nyitott pénteken az amerikai tőzsdén. A Brent olajár 62 dollár közelébe csökkent, és az európai gázár is esett az irányadó tőzsdén.
Részvény / Deviza / Áru Ez nem a Mol napja a tőzsdén: ismét 3000 forint közelében az árfolyam
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 14:46
A vezető részvények közül csak az OTP tudott erősödni pénteken délutánig, a BUX-index is csökkent.
Részvény / Deviza / Áru Nyár óta nem látott magasságba emelkedett a dízel ára
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 13:19
Sokáig tartotta a dízel ára a 600 forint alatti szintet, pénteken átszakadt a gát. Azonban érdemes figyelni, hol tankolunk, az autópályák mentén már 650-670 forintnál jár az árszínvonal.
Részvény / Deviza / Áru Niagaraként hull alá a Mol a délelőtti kereskedésben
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 11:42
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 2,90 pontos nyitás után csökkent pénteken délelőtt.
Részvény / Deviza / Áru A BUX alig változott a pesti parkett nyitására
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 09:26
A tőzsdeindex alig három pontot emelkdett a csütörtöki záráshoz képest péntek reggelre.
Részvény / Deviza / Áru Hiába szólt a vekker, a forint nem ébredt fel
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 07:39
A magyar fizetőeszköz péntek reggelre gyengült a bankközi kereskedésben.
Részvény / Deviza / Áru New York esését követik az ázsiai piacok
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 06:21
Gyengülést mutattak a New York-i tőzsde főbb mutatói csütörtökön.
Részvény / Deviza / Áru Ön is töri a fejét, hogy meddig marad még ilyen erős a forint?
Eidenpenz József | 2025. november 21. 05:56
A forint majdnem kétéves csúcson van, miközben az árának alakulására olyan nagy befolyással bíró MNB erősen tartja, politikája sziklaszilárd, kamatváltoztatásnak nincs jele. Vajon miért és meddig még? Lesz még szó a cikkben kamatzsonglőrökről, láthatatlan erőkről, toronymagas inflációs várakozásokról és devizába menekülő magyarokról.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG