Pintér István, a holding elnök-vezérigazgatója azt MTI-nek elmondta, jelentős exportsikereket hozott ez az év, ám a cégcsoport közel egy évtizede tartó stratégiai újrapozícionálása ellenére nem mindenhol sikerült elérni a 21. századi színvonalat, a közeli jövőben ezért fejlesztéseket terveznek; ennek eredményeként egyszerre korszerűsítheti technológiáit és bővítheti kapacitásait a Rába.
A Rába eredményéről itt írunk >>>> |
További konkrétumok közlése nélkül a társaság vezetője úgy nyilatkozott, a futóműalkatrész-gyártás megújításába kívánnak nagyobb összeget fektetni, amennyiben a Rába tavaszi közgyűlésén megkapják az ehhez szükséges támogatást; ennek révén megbízhatóbb, jobb minőségű és hosszabb élettartamú termékekkel jelenhetnek meg a piacon.
Ma évi 100-120 ezer nehéz-teherjárműbe kerül Rába-kulcsalkatrész vagy komplett futómű, ez a világpiac öt-hat százaléka - említette meg.
Cél az európai piac
Pintér István szólt arról is: jelenlétüket elsősorban az európai piacon szeretnék növelni, ahol minden 4-5. európai nehézkamionban (évi 60-70 ezer járműben) van Rába-egység; jövőre 80-90, a 2-3 éves fejlesztés lezárása után több mint 100 ezer új járműben lehetnek jelen.
"Az európai piac meghatározó szereplőjévé kívánunk válni" - jelentette ki a Rába-csoport elnök-vezérigazgatója, jelezve, hogy ennek része lehet akár egy bevásárlás is más társaságokba, hiszen a cégcsoport tervei között szerepel a regionális multivá válás; jelenleg is keresik a potenciális célpontokat, közölte, a témával kapcsolatos további kérdéseket még korainak nevezve.
Az elnök-vezérigazgató azt emelte ki: idén eléri azt a stratégiai mérföldkövet a Rába, hogy a társaság adóssága az EBITDA 120 százaléka alá csökken, ami az iparágban szokatlanul alacsony arány, így lekerül a cégcsoportról az eladósodottság régi stigmája; "tudatosan lendültünk át a ló másik oldalára, ilyen alacsony hitelállomány mellett a társaság stratégiai mozgástere jelentősen növekszik" - fogalmazott.
Mint mondta, az új helyzet egyaránt hatással lehet a részvényárfolyamra és a beszállítói megítélésre, a menedzsment számára pedig lehetővé teszi, hogy a növekedés érdekében a vevőkkel közös, nagyobb kockázatú termékfejlesztési programokat indítson. Míg korábban elsősorban konkrét megoldások fejlesztésén dolgoztak, a költségekbe megrendelőt is belevonva, az új helyzetben olyan kutatások is elindulhatnak a jövőre 120 éves Rábában, amelyek a piac stratégiai léptékű, vagy majd csak később megjelenő igényeinek mennek elébe - emelte ki Pintér István.