A megkérdezett férfiak közel fele (46%), a nőknek pedig a negyede karambolozott már, és a budapestiek körében is magas ez az arány (49%) - osztotta meg a Privátbankár.hu-val a Generali biztosító friss felmérésének eredményeit. Egy ilyen felfokozott stresszhelyzetben különösen fontos, hogy meg tudjuk őrizni a lélekjelenlétünket, amihez nagyban hozzájárulhat, ha tisztában vagyunk az ilyenkor szükséges alapvető teendőkkel: kit értesítsünk, kinek kell kitöltenie a baleseti bejelentőt és hova továbbítsuk.
Úgy tűnik azonban, hogy a magyar autósok nem könnyítik meg a saját dolgukat. 14 százalékukkal fordult elő, hogy baleset részeseként egyáltalán nem töltöttek ki baleseti bejelentőt, és bár 60 százalék vallotta, hogy tudja, hogy kell kitölteni (a férfiak 69%-a és a nők 46%-a), csak 16% tudta helyesen, hogy mindkét félnek alá kell írnia. Ennél többen – a megkérdezettek fele (48%) – voltak tisztában azzal, hogy hány bejelentő lapot kell kitölteni: 2 jármű esetén egyet, hiszen ez szétválasztható 2 példányra, azonban 3 fél esetén már kettőt kell kitölteni.
Mire figyeljünk a baleseti bejelentő kitöltésekor?
Annak fényében, hogy saját bevallásuk szerint a jogosítvánnyal rendelkezők 37%-a volt már olyan közúti baleset részese, ahol két vagy több jármű koccant, karambolozott és legalább az egyik autót kár érte, különösen fontos, hogy mindenki tudja, hogyan kell kitölteni a bejelentőt. Baleset esetén, ha személyi sérülés nem történt, viszont anyagi kár keletkezett, ez az első teendőnk. Illetve fontos, hogy minél hamarabb értesítsük a biztosítót – ha kár ért minket, és rendelkezünk cascóval, akkor például a sajátunkat. (Ha pedig nincs cascónk, akkor a károkozó biztosítójánál kell bejelentenünk a kárt.)
Legyen rajz és aláírás is
A hiánytalan kitöltés különösen fontos, hiszen a pontatlanság miatt elhúzódhat az eljárás. Ügyeljünk rá, hogy gondosan feljegyezzük a tanúk adatait, és rokonok helyett lehetőleg olyan járókelőket válasszunk, akik nem voltak részesei a balesetnek. A forgalmi helyzet meghatározása esetében ne felejtsük el megadni, hogy hány helyre tettünk x-et, mert a másik autós utólag akár számunkra kedvezőtlenül is alakíthatja a saját példányát. Szerencsére az ilyen eset nem gyakori, de jobb kizárni a lehetőségét is.
Ha nincs is nagy kézügyességünk, mindig rajzoljuk le a baleset körülményeit bemutató ábrát! Végül, de nem utolsósorban soha ne maradjon le az aláírás, mert anélkül érvénytelen a bejelentő - figyelmeztet a Generali.
A Privátbankár.hu további tanácsai- Mindig alaposan olvassuk el, nézzük át a bejelentőt, mielőtt aláírjuk. Ellenőrizzük, hogy a másik fél valós adatokkal tölti-e ki, kérjük el a mobilszámát. Ha az adatok valódiságáról nem tudunk meggyőződni, inkább hívjunk rendőrt. - Akkor is töltsünk baleseti bejelentőt, ha egyik fél sem ismeri el a felelősségét. Ilyen esetben is hívjunk rendőrt a helyzet pontos megítélése érdekében. - Ha viszont biztosan tudjuk, hogy mi hibáztunk, gondoljuk meg, hogy érdemes-e kötekedni - ha rendőri intézkedésre is sor kerül, a baleset okozásáért még bírságot is kaphatunk. - Sose intézzük el okosba', ne érjük be betétlap helyett valamennyi készpénzzel - nem tudhatjuk, pontosan mennyibe kerül majd az autó javítása, nem keletkeztek-e olyan komolyabb sérülések, amelyeket elsőre nem is vettünk észre. - Az európai baleseti bejelentő minden uniós országban ugyanúgy néz ki, csak más nyelven íródott. Beszerezhetünk egyet bármelyik biztosító ügyfélszolgálatán vagy letölthetünk egyet a honlapjukról is, majd kinyomtathatjuk. - Ha nincs kéznél kék-sárga nyomtatványunk és a többi autóstól sem tudunk szerezni, akár egy üres lapra is felírhatjuk a szükséges adatokat, információnkat. Mintának például a neten, mobiltelefonunkkal kereshetünk egy bejelentőt. Ha aláírják a felek, ugyanúgy érvényes, mint a kék-sárga. - Ha nincs a balesetről bejelentő, akkor sem teljesen veszett az ügy, csak sokkal macerásabb és bonyolultabb később előkeríteni a vétkest és rekonstruálni, mi is történt. Ebben segíthet, ha fényképezünk a helyszínen. Segítsd te is tapasztalatlanabb autóstársaidat - írd meg tippjeidet a hozzászólások között! |