A Budapesten kívüli állomány minimális növekedésével együtt az országos díjszint két százalékkal 44 ezer forintra mérséklődött, mely 2 ezer forinttal alacsonyabb az előző negyedévinél. Két év után azonban újra növekedésnek indult a kárráfordítás, ám csak a következő negyedévek döntik el, hogy trendfordulóról van-e szó – olvasható az MNB friss negyedéves kgfb-indexében.
A személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosításainak (KGFB) átlagos állománydíja 2021. II. negyedévének végén 44 ezer forintra csökkent az előző negyedévben mért 46 ezer forintról – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss negyedéves kgfb-indexéből. Az előző év azonos időszakához képest országos szinten 2 százalékkal mérséklődtek a díjak, ami a budapesti személyautók átlagdíjának 9 százalékos esésének és a fővároson kívüli díjszint enyhe, 1 százalékos növekedésének együttesével magyarázható. A változás azért is érdekes, mert a fővárosi autókhoz (a koronavírus-járvány forgalom- és kárcsillapító hatásai ellenére) mindeddig nem „ért el” a díjcsökkentés.
Az egyéb járműkategóriákban nem történt egységes díjváltozás: míg pl. a nehéz pótkocsiknál és taxik esetében (a flottás és az egyéni díjaknál is) csökkenés látható, a vontatók, motorkerékpárok és segédmotorok díjai emelkedtek. Egyetlen járműkategórián belül is lehetnek különbségek: az egyedi buszok díja a vizsgált időszakban jelentősen mérséklődött, míg a flottásoké megugrott.
A személyautóknál mintegy két év után az idei II. negyedévben növekedésnek indult (2 százalékkal) a biztosítói kárráfordítások aránya. Ennek és az átlagos díjszint csökkenésének köszönhetően csökkent (a két mutató hányadosaként) az MNB által számított – az adóhatással pontosított – Korrigált díjindex. A növekvő kárráfordítás kapcsán egyelőre még korai trendfordulóról beszélni, a tisztább képhez a következő negyedévek adatai lesznek majd szükségesek.