Öt jelöltet állítottak fel, amelyek megfogalmazásuk szerint “különösen pimasz vagy raffinált” megoldásokat alkalmaztak, több közülük nálunk is ismert. Közös jellemzőjük, hogy ugyanazért az árért vagy még többért, nagyon hasonló csomagolásban kevesebb terméket adnak. Van olyan termék, amely így sutyiban 43 százalékkal drágult meg.
Lemogyorózták
Az első a sorban a Dr. Oetker Vitalis nevű gyümölcsmüzlije (40 százalékos gyümölcstartalommal). Ennek tartalma 600 grammról 500 grammra csökkent, miközben a doboz teljesen változatlan maradt. Ez 20 százalékos áremelésnek felel meg. Az összetétel is változott, több cukrozott gyümölcs, kevesebb gabona és aroma van benne. A korábbi verzióban egyáltalán nem cukrozták a gyümölcsöt.
A második a felsorolásban a Lorenz Snack-World cég puffasztott földimogyorója, itt 25 grammal kevesebb ment a zacsiba, ami csak 12,5 százalékos áremelkedést okoz. Ám ez tényleg csak az apró betűs részből derül ki, mert minden más elem, és a termék összetétele is változatlan.
Súlyosabbak a drazsék
Valamikor messiásként vártuk a külföldről érkező rokont, hogy hozzon nekünk egy kis Milka csokit. Most annyi Milkát vehetünk, amennyit akarunk, ám vigyázat, legalábbis Németországban. Itt a Milka a harmadik a feketelistán, 37-ről 31,5 grammra csökkentette a Nussini szelet tartalmát. Ez 17,5 százalékos áremelésnek felel meg. Ha ez nem lenne elég, a mogyorótartalom is durván, 42 százalékkal esett vissza.
(lacsiboltja.hu) |
A Mentos “Pure white” rágógumik dobozába 50 helyett már csak 35 darab fér, ami 43 százalékos áremelkedés lenne. Ugyanakkor az egyes drazsék súlya valamelyest megnőtt.
(lacsiboltja.hu) |
Állandóan variálnak
Egészen kaotikus a Mars Deutschland cég Mars Mini csokijának sorsa, mert tavaly egyes diszkont áruházláncoknál nagyobb, máshol kisebb lett Németországban. De mindkét esetben áremelést eredményezett a változtatás. A fogyasztóvédők megnézték őket hosszabb távon is, és arra jutottak, hogy a cég állandóan variálja termékeinek méretét, általában lefelé, néha felfelé. A végeredmény a fogyasztó számára azonban mindig áremelkedés volt, és így 2009 óta összességében 37 százalékkal drágult a termék.
Emlékeznek még a Toblerone-bordák számára? A 2016 végén felröppent hír szerint a csokin levő háromszögletű kiemelkedések száma csökkent, nőtt közöttük a távolság, így kevesebb termék került a dobozba. (170 grammm helyett például 150.) Ezek szerint távolról sem volt elszigetelt eset, sok multi követi el ugyanezt.
(Forrás: Hamburgi Fogyasztóvédelmi Központ, Vzhh.de) |