A deviza alapú hitelesek részére a pénzügyi intézményeknek legkésőbb április 30-ig kellett megküldeni az elszámolási értesítőket. Ha viszont az intézmény által – a deviza alapú hitelekre vonatkozóan – indított elszámolási per március 1-ig nem zárult le, úgy az elszámolás megküldésének határideje a polgári peres eljárás befejezésétől számított 60. nap. A banki perek elhúzódása miatt hat pénzügyi intézmény ügyfeleihez érkezhet röviddel később az elszámolás - közölte a Magyar Nemzeti Bank.
Az elszámolási értesítők kiküldése intézményenként eltérő lehet, ezért a pénzügyi intézmény – az utolsó elszámolási értesítő kiküldését után 15 napon belül – köteles honlapján, illetve a bankfiókjaiban közzétenni, hogy az elszámolás lezárult. E tájékoztatás közzétételét követő 60 napon belül van lehetősége azon fogyasztóknak írásbeli panasszal élni pénzügyi intézményüknél, akik nem kaptak elszámolást, holott – álláspontjuk szerint – jogosultak lennének rá. Minden egyéb esetben a panasztétel határideje az elszámolás kézhezvételétől számított 30 nap.
Az elszámolással csúszó bankok listája
|
Az elszámolás maradéktalan végrehajtása érdekében a Magyar Nemzeti Bank február óta valamennyi érintett pénzügyi intézményre kiterjedő témavizsgálatot folytat, ahol kiemelt figyelemmel van a fogyasztói tájékoztatás megfelelőségére, hiányosság észlelése esetén pedig azonnal fellép azok megszüntetése érdekében. A tájékoztatással összefüggő szabálytalanságok miatt eddig 146 esetben kellett figyelmeztetéssel, 8 esetben azonnali intézkedéssel élni – jelezte a jegybank. A legtöbb hiányosság az elszámolási levélminták kialakítása, a honlapokon elhelyezett tájékoztatás és a fogyasztói minőséggel kapcsolatos levelek tartalmát érintően merült fel az MNB szerint.
Merjen kérdezni a bankjától! Az elmúlt napokban több sajtóhír is megjelent azzal kapcsolatban, hogy a banki ügyfelek nem értik az elszámolólevelek tartalmát. Ezzel kapcsolatban fontos hangsúlyozni, hogy az érintett levelek formáját az MNB határozta meg, azok tartalmát azért kellett egységes formátumban elkészíteni, hogy minden bank minden ügyfele egyforma, a jegybank előzetes véleménye szerint teljes és közérthető tájékoztatást kapjon. Miután nincs kétségünk afelől, hogy hamarosan új "iparág" születik, ahol "tanácsadók" jó pénzért értelmezik az értesítők tartalmát, mi a magunk részéről azt tanácsoljuk, hogy minden ügyfél, akinek nehézséget okoz az értesítő "megfejtése" bankjától kérjen először segítséget a levél tartalmának megismeréséhez. Ez ugyanis feladata a bankoknak. |