A lakásfelújítást vagy vásárlást hitelfelvétellel lebonyolító válaszadók két nagy csoportra oszthatók, a többség (43 százalék) utólag is úgy értékeli, hogy megfelelően tájékozódott előzetesen a lakásvásárlással összefüggő hitelfelvételi folyamatokról, így a kapott információk alapján, gond nélkül meg tudta oldani a feladatot. Ennél valamivel kevesebben (40 százalék) vannak azok, akik a szakemberektől kapott tanácsoknak, támogatásnak köszönhetően tudtak elindulni vagy éppen tovább lépni, amikor elakadtak a folyamatban. Mindössze a megkérdezettek 8 százaléka mondta azt, hogy az első pillanattól kezdve bizonytalannak érezte magát, és nehezen hozta meg a szükséges döntéseket, további 9 százalék pedig többször elbizonytalanodott a folyamat során.
A kutatás eredményéből az is kiderült, hogy főleg a fiatalabbak, a 18-34 éves korosztály tagjai kértek szakértői segítséget a hitelügyintézőktől, míg a 70 feletti generáció képviselői 82 százalékban önállóan tájékozódtak a lehetőségekről, maguk gyűjtötték be a szükséges információkat. Ennek valószínűleg az lehet az oka, hogy a csoport tagjai már rendelkeznek lakásvásárlási tapasztalattal és tudják mire érdemes figyelni.
Nemcsak a kor, a lakóhely szerint is voltak különbségek a hitelfelvevők hozzáállásában, tapasztalataiban. A legtöbb bizonytalankodó Észak-Magyarországon él, a dél-dunántúliak jellemzően a hitelügynökökre, míg az alföldiek inkább a banki ügyintézőkre támaszkodtak legszívesebben lakásfinanszírozási kérdésében. A Nyugat és Közép-Dunántúl térségében pedig az volt megfigyelhető, hogy a hitelfelvételre készülők az induláskor elveszettnek érezték magukat, de a banki ügyintézőktől kapott segítségnek köszönhetően gyorsan úrrá lettek a nehézségeken. Budapesten a hitelfelvevők többsége (51 százalék) úgy nyilatkozott, hogy nem volt bizonytalan, mert megfelelően tájékozódott hitelfelvétel előtt, a megkérdezettek 27 százaléka viszont bizonytalan volt, de szakértői segítséggel el tudott indulni, illetve megoldották a problémáját.
„A lakásvásárlás fontos döntés az ügyfelek életében, így nem mindegy, hogyan zajlik a folyamat. Nagyon megnehezítheti az ügymenetet, ha a hiteligénylés közben derül ki például, hogy az adásvételi szerződés nem megfelelő tartalommal, formában készült el, vagy hogyha nem tudunk egy olyan szolgáltatásról, mint például az azonnali értékbecslés, amivel akár egy héttel is lerövidíthető az ügyintézés. Az OTP Bank szakértői mindenkinek segítenek, függetlenül attól, hogy az ügyfelek először vagy már tapasztalatok birtokában vágnak bele a hitelfelvételbe lakáscéljaik megvalósítása érdekében. A kutatás eredménye is azt igazolja, hogy érdemes a fióki tanácsadók, hitelszakértők bevonásával áttekinteni a lehetőségeket, egyeztetni a lépéseket, így könnyebb megtalálni a legmegfelelőbb megoldásokat”
– mondta Kasziba Erika, az OTP Bank lakáshitelek üzletfejlesztésért felelős szakmai vezetője.
A válaszadók közel fele utólag is úgy látja, jól mérte fel a hiteligénylést. Azok, akik változtatnának, ha újrakezdhetnék a hitelügyintézést, azt válaszolták, hogy jobban átgondolnák a terveiket, több időt szánnának a lehetőségek feltérképezésére, rugalmasabban állnának a kereséshez, előbb kérnének szakértői segítséget.