Igény már van az új típusú kártyákra – derült ki a MasterCard előre fizetett kártyákról szóló kutatásából. Az előre fizetett kártya olyan fizetési eszköz, amelyet birtokosa egy előre kifizetett összeg erejéig használhat - általában vásárlásra, illetve egyes konstrukcióknál készpénz felvételére is.
Az adott terméktől függően az előre fizetett összeget vagy magán a kártyán, vagy a mögötte álló számlán tárolják. Ezen összeg felhasználása után egyes kártyák újratölthetők, másokat el lehet dobni. A Magyarországon újdonságnak számító bankkártyák számos előnnyel rendelkeznek, így várhatóan hamar elterjednek a vásárlók körében.
Az előre fizetett kártya ugyanis rendkívül egyszerűen, könnyített ügyfél-azonosítással és külön bankszámla-nyitás nélkül is kiváltható. Számos helyzetben megnyugtató megoldást nyújt, hiszen mindig csak akkora összeg érhető el a plasztikon, amennyit előzetesen feltöltünk rá. A kártya ideális internetes vásárláshoz is, valamint ajándékkártyaként is jól funkcionálhat.
2016-tól várhatóan több magyarországi bank és pénzügyi szolgáltató is bővíti termékkínálatát előre fizetett kártyával, hiszen idén már ugyanolyan feltételekkel bocsáthatják ki azokat, mint az európai elektronikuspénz-kibocsátók.
Utazáshoz praktikus
Már a MasterCard 2014-es felmérése1 is azt jelzi, hogy érdemes Magyarországon előre fizetett kártyát kibocsátani. A kutatás magyar válaszadóinak 61 százaléka nyilatkozott úgy, hogy használna előre fizetett kártyát a mindennapos vásárlásokhoz. A legtöbben a kisebb összegű fizetéseknél vennék elő a prepaid kártyát (54 százalék), de szép számmal vannak olyan válaszadók is, akik a közepes (46 százalék) vagy nagyobb (35 százalék) vásárlások esetén is megfontolnák az újfajta plasztik használatát.
A magyarok 53 százaléka úgy látja, hogy akár egy-két napos utazás során is jó szolgálatot tehet az előre fizetett kártya, amit sok esetben utazási irodában, áruházban vagy trafikban is megvásárolhatnak majd, így nem kell bankba menniük vagy pénzt váltaniuk. A megkérdezettek 46 százaléka rövidebb nyaralás során is megfontolná a kártya használatát, 44 százalékuk pedig egy hosszabb vakáció során is fizetne vele.
A külföldi utak alkalmával a magyar válaszadók 59 százaléka költene az előre fizetett plasztikon található összegből, leginkább élelmiszervásárlásra (76 százalék), étteremben vagy kávézóban (74 százalék), valamint a közlekedés és az utazási élmények költségeinek rendezésére (73 százalék).
A gyerek is könnyebben bánik vele
Az online vásárlások során a magyar válaszadók 61 százaléka használná az előre fizetett kártyát, leginkább szórakozásra (73 százalék), élelmiszer beszerzésre (72 százalék) vagy könyvek, zene és film vásárlására (71 százalék). Az internetes beszerzések esetében is az a jellemző, hogy a többség inkább kisebb összegű vásárlásoknál fizetne ilyen típusú plasztikkal (55 százalék).
A tetszőleges összeggel (évi legfeljebb 650 000 forinttal az újrafeltölthető-, és 65 000 forinttal az egyszeri feltöltésű termékek esetében) feltölthető előre fizetett kártyát a szülők a gyerekeiknek is átadhatják, így a zsebpénz felhasználása jobban kontrollálható. Ezt a megoldást a magyar válaszadók is szimpatikusnak tartják, 53 százalékuk megfontolná, hogy 13 évnél idősebb gyermekének előre fizetett kártyát adjon.
A megkérdezett magyar szülők leginkább annak örülnének, ha a gyermekük a mobiltelefon egyenlegét töltené fel ilyen kártyával (67 százalék), a szórakozásra szánt zsebpénzt költené el ilyen módon (64 százalék), vagy a könyvekre, zenére, filmekre szánt pénzt fizetné prepaid kártyával (62 százalék).