Frank György, a használt gépkocsik kereskedelmével foglalkozó Das Weltauto márkaigazgatója csütörtökön sajtótájékoztatón arra hívta fel a figyelmet, hogy a kedvezőbb regisztrációs adó eredményeként egyre több idős jármű érkezik az országba, a magánúton importált kocsik 60 százaléka tíz évnél öregebb. Ezen belül 27 százalékuk 15 évnél is korosabb jármű, amelyek fenntartása már nem gazdaságos, ugyanakkor környezetszennyezők.
Ki tudja, honnan származik?
A jelenlegi szabályozás szerint az EU-ból behozott gépjárművek nem esnek át eredetiségvizsgálaton a forgalomba helyezés előtt, és a bűnügyi nyilvántartásban sem ellenőrzik őket, ez pedig a szürke- és a feketegazdaság számára is nagy teret hagy - emelte ki Frank György.
Az okmányirodák adatai szerint a használt autók vásárlásának trendje pozitív Magyarországon, a válság éveiben jellemző 420 ezer után tavaly már csaknem 492 ezer jármű cserélt gazdát, az első negyedéves adatok alapján pedig az idén több mint 530 ezer átírás prognosztizálható. Ezek az adatok nem tartalmazzák a használt autók magánimportját, amely 2010 óta erőteljesen bővül, 2014-ben már meghaladta a 96 700-at, és az idén mintegy 25 százalékos további növekedése várható.
Trükkök vannak bőven
Az import használt autót vásárlók egyre gyakrabban szembesülhetnek azzal, hogy a kiválasztott jármű előélete tisztázhatatlan, reklamáció esetén a kereskedő felelősséget nem vállal, vagy eleve elérhetetlen. Az óvatlan vásárló trükkös adásvételi szerződéssel, eltitkolt sérülésekkel, szakszerűtlenül elvégzett javításokkal, valótlan futásadattal, klónozott alvázszámmal szembesülhet.
Előfordul az is, hogy a kereskedő nem fizeti be az áfát a jármű után, ami részint tisztességtelen versenyelőnyhöz juttatja az eladót, másrészt az új tulajdonos viselheti annak a terhét, ha az adóhatóság lefoglalja a járművet.
A Das Weltauto kampányában arra hívja fel a figyelmet, hogy a csalás áldozatává vált vevők polgári vagy büntetőjogi pert indíthatnak érdekeik védelmében.
Megelőzésül azonban a körültekintő vásárlást javasolják: a megbízható értékesítési partnerrel való üzletkötést, valamint az óvatosságot az ismeretlen előéletű, irracionálisan alacsony futásteljesítményű járművekkel szemben.