Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
6p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Súlyos károkat okoz az önköltségi ár alatti fuvarozás, áll a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége által kiadott közleményben. Az MLSZKSZ szerint nincs fedezet a műszaki kiadásokra, és 40 tonnás időzített bombák száguldoznak a magyar utakon.

Súlyos károkat okoz a logisztikai ágazatban a járvány hatására megjelent önköltségi ár alatti közúti fuvarozás – figyelmeztet a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ). A jellemzően külföldi vállalkozók által folytatott gyakorlat – akár 35 százalékkal a piaci árak alatti fuvarozás – torzítja a piacot, károkat okoz a megbízóknak, az államnak, és időzített bombaként komoly balesetveszélyt is jelent. A szövetség szerint a jelenség, amely már a Magyarországról feladott fuvarok mintegy 20 százalékát érinti, lehetetlen helyzetbe hozza a magyar közúti fuvarozói piac kis szereplőit és komoly zavarokat okoz a közepes és nagyobb cégek működésében is.

Az MLSZKSZ logisztikai vállalatok körében idén szeptemberben végzett felmérése szerint egyre súlyosabb károkat okoz a logisztikai ágazatban az önköltségi ár alatti közúti fuvarozás. A világjárvány hatásaként megjelentek olyan, jellemzően külföldi fuvarozó cégek Magyarországon, amelyek a piaci áraknál 35%-kal olcsóbban vállalnak fuvart. „Jelenleg 1,00-1,05 Euro/km fuvardíj körül van az önköltségi szint, tehát aki ez alatt vállal fuvart, veszteséget termel. Ha ez az állapot tartósan fennáll, az sok kisebb közúti fuvarozó cég bezárásához fog vezetni” – mondta Bíró Koppány Ajtony. Az MLSZKSZ főtitkára hozzátette, hogy a magyar közúti fuvarozói piac mintegy 65%-át közvetlenül érinti a probléma – ekkora a kisebb, 5-10 autós cégek részaránya a fuvarozói piacon -, de a nagyobbak esetében is komoly zavarokat okoz a jelenség, mert jelentősen csökken a nemzetközi versenyképességük.

Az MLSZKSZ mintegy száz, a tagvállalatai által végzett fuvarfeladatot vizsgált meg és arra a következtetésre jutott, hogy az átlagos piaci ár alatt 35 százalékkal, azaz a 1,00 Euro/km körüli önköltségi ár helyett 0,65 Euro/km-es áron lehetetlen megbízható fuvarozói tevékenységet végezni. Ezek az árak már rövidtávon sem nyújtanak fedezetet a fuvarozáshoz szükséges alapvető műszaki és biztonsági kiadásokra. (Az itt feltüntetett önköltségi szint az MLSZKSZ által megvizsgált fuvarok átlagos önköltségi szintje. Mivel az önköltségi szint sok paramétertől függ – például a fuvarozási viszonylattól, a megbízási specifikációtól, az ügyféligényektől, vagy a jármű állapotától –, ezért a piacon ettől az értéktől eltérő önköltségi díjak is lehetnek.)

A kép illusztráció (Forrás: Hungarokamion)
A kép illusztráció (Forrás: Hungarokamion)

A számításunk hajmeresztő eredményt hozott. Azok, akik 0,65 Euro/km díjért vállalnak és adnak fuvart, valójában 40 tonnás, 80km/h órával száguldó időzített bombákat küldenek ki a közútra, ami bármikor és bárhol robbanhat, katasztrófát okozva” – hangsúlyozta Bíró Koppány Ajtony. Az ilyen teherautók esetében nincs fedezet a járművek alapvető karbantartására és a gumiabroncsok rendszeres cseréjére (kétévente átlagosan 12 db gumiabroncsot jelent járműszerelvényenként. Ráadásul a német és osztrák előírások alapján már a téli időjárásnak is meg kell feleljenek, ami további költséget jelent).  Nem futja belőle a biztosításra, az esetenként felmerülő bírságokra, vagy a gépkocsikra ráosztott informatikai, telekommunikációs költségekre sem. A járművek után nem fognak adót fizetni, a cég működési költségeire nincs a fuvardíjban fedezet, nincs értékcsökkenési elszámolás, azaz nem tudják a kiöregedett járműveket pótolni. „Csak a gépkocsivezető bérét, az üzemanyagot és útdíjat tudják kifizetni ebből az összegből” – tette hozzá a főtitkár. De azok a cégek, akik önköltség alatt fuvaroznak, nagy valószínűséggel a sofőröket is szabálytalanságokra kényszerítik (túlvezetés, kevés pihenés stb.), ezzel is veszélyeztetve a többi közúti szereplőt. Minél régebbi a jármű és minél kisebb az üzemeltető cég flottája, a balesetek bekövetkezésének valószínűsége annál nagyobb.

Az MLSZKSZ szerint, ha az önköltség alatti fuvardíjak gyakorlata sokáig fennáll és a megbízók részéről preferált megoldássá válik, egyre több, romló műszaki állapotú fuvareszköz fogja róni az utakat. A kopott, gyenge minőségű gumik miatt romlik a fékhatás, illetve a motor és fedélzeti rendszerek elégtelen karbantartása miatt megnő a lerobbanás esélye. A futóművek meghibásodása pedig közúti tragédiákba torkollhat.

Hosszú távon mindenki veszít

A szövetség szerint az alacsonyabb árakkal a megbízók csak látszólag járnak jól, valójában közép- és hosszú távon ők lesznek a kialakult gyakorlat legnagyobb károsultjai, hiszen a szinte kódolható műszaki meghibásodások miatt nem érkezik meg időben az árujuk. Az ebből eredő károkat pedig a biztosítók nem fogják megtéríteni, hiszen az ilyen fuvarozó cégeknek nincs, vagy elégtelen a biztosításuk is – mutatott rá a főtitkár. A megbízók piaci pozíciói is jelentősen romlani fognak, új üzletektől esnek el, illetve üzleteket fognak visszamondani, amelyeknek a bevételekre gyakorolt negatív hatása sokszorosa lesz a megspórolt fuvardíjnak. A nyomott árak a kisebb, tisztességes cégeket sújtják a leginkább, míg a közepes és nagyobb fuvarozó, illetve a logisztikai szolgáltató cégek esetében közvetett negatív hatásokról beszélhetünk. Az alacsonyabb árak miatt romlik a cégek likviditása, versenyképessége, foglalkoztatási- és adófizető képessége. Összességében minden piaci szereplőnél csökken majd a bevétel, ami akár több 10 milliárd forintot is meghaladó adóbevétel-csökkenést eredményez az állam esetében.

A felelősség mindenkié

A klasszikus fuvarozási szerződés szerint, a szállítmányozó felel a szerződéses kereteken belül okozott kárért, ha az árut fuvarozásra átvette és a járműre felrakta. Ugyanakkor a megbízó erkölcsi felelőssége is, ha elfogadja a nyomott árakat, mert neki is tisztában kell lenni a közúti fuvarozási piac önköltségi szintjeivel és annak negatív következményeivel – hangsúlyozza az MLSZKSZ. A Szövetség arra kéri a megbízókat, hogy a költségeik minden áron való csökkentése helyett a biztonságra törekedjenek, hiszen egy műszakilag hiányos kamion által okozott balesetben akár saját hozzátartozóik is áldozatok lehetnek. A probléma megoldásában szintén segíthet a jelenleg tesztelés alatt álló elektronikus fuvarozási engedélyeket ellenőrző rendszer, a BIReg, amellyel egyelőre a harmadik országokból (pl. szerb, ukrán, török stb.), érkező cégek fuvarozási engedélyeit ellenőrzik majd, ám ettől számottevő eredményt csak később vár a Szövetség.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Elon Musk 1 milliárd dollárért vett Tesla részvényeket
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 19:21
A milliárdos Elon Musk nagyjából 1 milliárd dollár értékű Tesla-részvényt vásárolt, amivel bizalmat szavazott az elektromos autógyártónak.
Vállalat Elképesztő összeget költött fél év alatt az állam rezsicsökkentésre
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 16:31
Az év első felében 484 milliárd forintjába került az államnak, hogy a magyar lakossági átlagfogyasztók támogatott és nem piaci áron jutnak hozzá a háztartási energiához.
Vállalat Eladták a TiKTok-ot, de még titkolják a részleteket
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 15:48
Az USA megállapodást kötött Kínával a TikTok tulajdonjogáról a madridi tárgyalások után.
Vállalat A feldolgozóipar és az IT-szektor tarolt a vállalati tranzakciók között
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 12:27
A belföldi ügyletek a felvásárlások és összeolvadások több mint felét tették ki, de magyar cégek nemzetközi felvásárlására is több példa adódott az első fél évben.
Vállalat Ilyen még nem volt: az M1-es bővítés kulisszatitkai – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. szeptember 14. 14:11
Olyan hosszú és komplex autópálya-fejlesztés még nem történt Magyarországon, mint amilyen most zajlik az M1-esen – mondta a Klasszis Podcastban a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója. Szimicsku László a munkálatok és az autósokat érintő korlátozások mellett arról is beszélt, hogy a koncessziós társaság milyen bevételekből gazdálkodik, és mi történne vele egy esetleges kormányváltás esetén.
Vállalat 10 százalék alá vitte a kamatot a Provident, és a KHR sem feltétlenül akadály
Hargitai-Szabó Kata | 2025. szeptember 13. 14:37
A legkedvezőbb személyi kölcsönök eddig a magasabb jövedelmű és hibátlan pénzügyi múlttal rendelkező ügyfelek kiváltságai voltak. A 10 százalék alatti kamat eléréséhez jellemzően többmilliós hitelösszeg és szigorú feltételek teljesítése volt szükséges. A Provident legújabb ajánlata azonban felbolygathatja a hazai hitelpiac megszokott rendjét.
Vállalat Negyedével növelné árbevételét a BÉT-en jegyzett magyar kibervédelmi cég
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 12. 19:22
Az első félévben 542,2 millió forintos nettó árbevételt ért el a a BÉT Xtend piacán jegyzett kibervédelmi cég, a ViVeTech Nyrt. A 2025-ös pénzügyi év egészét tekintve 20-25 százalékos árbevétel-növekedésre számít.
Vállalat Bajban a Sotheby's
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 12. 08:06
Duplázódott a veszteség a híres aukciós háznál.
Vállalat Egyetlen éjszaka alatt zsebelte be az éves magyar GDP közel felét Larry Ellison
Vámosi Ágoston | 2025. szeptember 11. 17:51
Huszonöt év különbséggel kétszer is a világ leggazdagabb embere lett az Oracle társalapítója, Larry Ellison. Akkor Bill Gates, most Elon Musk a rivális, utóbbival sokkal jobb viszonyt ápol. Az AI-cégek igénye egyre nagyobb az Oracle-höz hasonló felhőalapú szolgáltatásokra, ezért a cég többszörösére növelheti a profitját a következő öt évben.
Vállalat Reagált a Roszatom az Európai Bíróság döntésére
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 17:15
Az orosz fővállalkozó is megszólalt a paksi atomerőmű bővítési projektjének már folyó munkáival kapcsolatban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG