6p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Súlyos károkat okoz az önköltségi ár alatti fuvarozás, áll a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége által kiadott közleményben. Az MLSZKSZ szerint nincs fedezet a műszaki kiadásokra, és 40 tonnás időzített bombák száguldoznak a magyar utakon.

Súlyos károkat okoz a logisztikai ágazatban a járvány hatására megjelent önköltségi ár alatti közúti fuvarozás – figyelmeztet a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ). A jellemzően külföldi vállalkozók által folytatott gyakorlat – akár 35 százalékkal a piaci árak alatti fuvarozás – torzítja a piacot, károkat okoz a megbízóknak, az államnak, és időzített bombaként komoly balesetveszélyt is jelent. A szövetség szerint a jelenség, amely már a Magyarországról feladott fuvarok mintegy 20 százalékát érinti, lehetetlen helyzetbe hozza a magyar közúti fuvarozói piac kis szereplőit és komoly zavarokat okoz a közepes és nagyobb cégek működésében is.

Az MLSZKSZ logisztikai vállalatok körében idén szeptemberben végzett felmérése szerint egyre súlyosabb károkat okoz a logisztikai ágazatban az önköltségi ár alatti közúti fuvarozás. A világjárvány hatásaként megjelentek olyan, jellemzően külföldi fuvarozó cégek Magyarországon, amelyek a piaci áraknál 35%-kal olcsóbban vállalnak fuvart. „Jelenleg 1,00-1,05 Euro/km fuvardíj körül van az önköltségi szint, tehát aki ez alatt vállal fuvart, veszteséget termel. Ha ez az állapot tartósan fennáll, az sok kisebb közúti fuvarozó cég bezárásához fog vezetni” – mondta Bíró Koppány Ajtony. Az MLSZKSZ főtitkára hozzátette, hogy a magyar közúti fuvarozói piac mintegy 65%-át közvetlenül érinti a probléma – ekkora a kisebb, 5-10 autós cégek részaránya a fuvarozói piacon -, de a nagyobbak esetében is komoly zavarokat okoz a jelenség, mert jelentősen csökken a nemzetközi versenyképességük.

Az MLSZKSZ mintegy száz, a tagvállalatai által végzett fuvarfeladatot vizsgált meg és arra a következtetésre jutott, hogy az átlagos piaci ár alatt 35 százalékkal, azaz a 1,00 Euro/km körüli önköltségi ár helyett 0,65 Euro/km-es áron lehetetlen megbízható fuvarozói tevékenységet végezni. Ezek az árak már rövidtávon sem nyújtanak fedezetet a fuvarozáshoz szükséges alapvető műszaki és biztonsági kiadásokra. (Az itt feltüntetett önköltségi szint az MLSZKSZ által megvizsgált fuvarok átlagos önköltségi szintje. Mivel az önköltségi szint sok paramétertől függ – például a fuvarozási viszonylattól, a megbízási specifikációtól, az ügyféligényektől, vagy a jármű állapotától –, ezért a piacon ettől az értéktől eltérő önköltségi díjak is lehetnek.)

A kép illusztráció (Forrás: Hungarokamion)
A kép illusztráció (Forrás: Hungarokamion)

A számításunk hajmeresztő eredményt hozott. Azok, akik 0,65 Euro/km díjért vállalnak és adnak fuvart, valójában 40 tonnás, 80km/h órával száguldó időzített bombákat küldenek ki a közútra, ami bármikor és bárhol robbanhat, katasztrófát okozva” – hangsúlyozta Bíró Koppány Ajtony. Az ilyen teherautók esetében nincs fedezet a járművek alapvető karbantartására és a gumiabroncsok rendszeres cseréjére (kétévente átlagosan 12 db gumiabroncsot jelent járműszerelvényenként. Ráadásul a német és osztrák előírások alapján már a téli időjárásnak is meg kell feleljenek, ami további költséget jelent).  Nem futja belőle a biztosításra, az esetenként felmerülő bírságokra, vagy a gépkocsikra ráosztott informatikai, telekommunikációs költségekre sem. A járművek után nem fognak adót fizetni, a cég működési költségeire nincs a fuvardíjban fedezet, nincs értékcsökkenési elszámolás, azaz nem tudják a kiöregedett járműveket pótolni. „Csak a gépkocsivezető bérét, az üzemanyagot és útdíjat tudják kifizetni ebből az összegből” – tette hozzá a főtitkár. De azok a cégek, akik önköltség alatt fuvaroznak, nagy valószínűséggel a sofőröket is szabálytalanságokra kényszerítik (túlvezetés, kevés pihenés stb.), ezzel is veszélyeztetve a többi közúti szereplőt. Minél régebbi a jármű és minél kisebb az üzemeltető cég flottája, a balesetek bekövetkezésének valószínűsége annál nagyobb.

Az MLSZKSZ szerint, ha az önköltség alatti fuvardíjak gyakorlata sokáig fennáll és a megbízók részéről preferált megoldássá válik, egyre több, romló műszaki állapotú fuvareszköz fogja róni az utakat. A kopott, gyenge minőségű gumik miatt romlik a fékhatás, illetve a motor és fedélzeti rendszerek elégtelen karbantartása miatt megnő a lerobbanás esélye. A futóművek meghibásodása pedig közúti tragédiákba torkollhat.

Hosszú távon mindenki veszít

A szövetség szerint az alacsonyabb árakkal a megbízók csak látszólag járnak jól, valójában közép- és hosszú távon ők lesznek a kialakult gyakorlat legnagyobb károsultjai, hiszen a szinte kódolható műszaki meghibásodások miatt nem érkezik meg időben az árujuk. Az ebből eredő károkat pedig a biztosítók nem fogják megtéríteni, hiszen az ilyen fuvarozó cégeknek nincs, vagy elégtelen a biztosításuk is – mutatott rá a főtitkár. A megbízók piaci pozíciói is jelentősen romlani fognak, új üzletektől esnek el, illetve üzleteket fognak visszamondani, amelyeknek a bevételekre gyakorolt negatív hatása sokszorosa lesz a megspórolt fuvardíjnak. A nyomott árak a kisebb, tisztességes cégeket sújtják a leginkább, míg a közepes és nagyobb fuvarozó, illetve a logisztikai szolgáltató cégek esetében közvetett negatív hatásokról beszélhetünk. Az alacsonyabb árak miatt romlik a cégek likviditása, versenyképessége, foglalkoztatási- és adófizető képessége. Összességében minden piaci szereplőnél csökken majd a bevétel, ami akár több 10 milliárd forintot is meghaladó adóbevétel-csökkenést eredményez az állam esetében.

A felelősség mindenkié

A klasszikus fuvarozási szerződés szerint, a szállítmányozó felel a szerződéses kereteken belül okozott kárért, ha az árut fuvarozásra átvette és a járműre felrakta. Ugyanakkor a megbízó erkölcsi felelőssége is, ha elfogadja a nyomott árakat, mert neki is tisztában kell lenni a közúti fuvarozási piac önköltségi szintjeivel és annak negatív következményeivel – hangsúlyozza az MLSZKSZ. A Szövetség arra kéri a megbízókat, hogy a költségeik minden áron való csökkentése helyett a biztonságra törekedjenek, hiszen egy műszakilag hiányos kamion által okozott balesetben akár saját hozzátartozóik is áldozatok lehetnek. A probléma megoldásában szintén segíthet a jelenleg tesztelés alatt álló elektronikus fuvarozási engedélyeket ellenőrző rendszer, a BIReg, amellyel egyelőre a harmadik országokból (pl. szerb, ukrán, török stb.), érkező cégek fuvarozási engedélyeit ellenőrzik majd, ám ettől számottevő eredményt csak később vár a Szövetség.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A tajvani TSMC nem fér a bőrébe
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 19:41
A világ legnagyobb fejlett chipgyártója emelte árbevétel-előrejelzését a mesterséges intelligencia megatrendjének optimista kilátásai miatt.
Vállalat Nagy-Britannia új szankciókat vezetett be a Lukoillal és a Rosznyefttel szemben
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 19:21
Rachel Reeves brit pénzügyminiszter az Egyesült Államokba látogatott.
Vállalat Az ABB harmadik negyedéves eredménye sokatmondó
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 19:01
Növekvő harmadik negyedéves bevételről és nyereségről jelentett a svájci ABB, az ipari digitális technológiák területén vezető globális vállalat.
Vállalat Így bírhatja lojalitásra a munkavállalóit
PR | 2025. október 16. 11:44
A fluktuáció, vagyis a munkaerő vándorlása komoly fejtörést okoz a cégeknek: drága az utánpótlás, romlik a csapatmorál, csökken a teljesítmény, nő a bizonytalanság és nőnek a munkavállalói elvárások is. A HR-Evolution kutatása szerint a magyar munkaerőpiac helyzete továbbra sem rózsás. Bár látszik a csökkenő trend, a fluktuáció aránya még mindig magasabb az elfogadhatónál. Cikkünkben bemutatjuk a kutatás fő tanulságait, és mutatunk egy hatásos megoldást, amivel a céged egyszerre erősítheti a lojalitást és akár 20 százalékkal növelheti a munkavállalói juttatások értékét.
Vállalat Szembeszáll Trumppal az Apple? Még több iPhone-t gyártanának Kínában
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 17:01
Tim Cook, az Apple vezérigazgatója a kínai ipari és informatikai miniszterrel tartott pekingi megbeszélésén jelezte, hogy bővítenék gyártási beruházásaikat az országban – közölte szerdán a kínai minisztérium.
Vállalat Nagyon ment az AutoWallis szekere
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 09:51
Erős első három negyedévről számolt be a csoport.
Vállalat Magasra repült a fekete kő Amerikában
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 19:05
A BlackRock kedden magas harmadik negyedéves nyereségről számolt be, mivel a globális piacok fellendülése megnövelte a díjbevételeket, és a kezelt vagyon rekord 13,46 ezer millió dollárra emelkedett.
Vállalat Meglepő dolgot produkált a svéd Ericsson
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 15:35
Az Ericsson svéd távközlésiberendezés-gyártó kamat- és adózás előtti eredménye az elemzői várakozásokat meghaladó mértékben nőtt a harmadik negyedévben, miután az árbevétel csökkenését ellensúlyozta a haszonkulcs növekedése
Vállalat Repülőrajt Indiában: az LG Electronics lekörözte dél-koreai anyavállalatát
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 14:21
A most tőzsdére kerülő leányvállalat 13 milliárd dolláros kapitalizációt ért el, felülmúlva dél-koreai anyavállalatát.
Vállalat Fenntartható tőke – ESG a pénzpiac logikájában
PR | 2025. október 14. 14:01
Az ESG ma már nem mellékszál a befektetői döntésekben, hanem kulcstényező a kockázati modellezéstől a vállalati értékelésig. A CIB Bank ESG-vezetője, Máté Károly arról beszél, hogyan alakítja át a fenntarthatóság a pénzügyi szektor gondolkodását, és miért lesz a zöld szemlélet a tőkeallokáció és a hozamelvárások egyik meghatározó mozgatója a következő években.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG