6p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem olcsón kötött szerződést a Fürjes Balázs vezette kiemelt állami projektekért felelős szerv egy osztrák építész konzorciummal, hogy újjáálmodják a Csepel-sziget északi csücskét és a szemközti pesti partot.
Látványterv. Forrás: MTI

A cikk eredetileg a G7-en jelent meg.

Kedden jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben, hogy a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja (KKBK) április végén aláírta a szerződést az Észak-Csepelre és Dél-Pestre tervezett új városközpont beépítési javaslatának elkészítésére a korábbi tervpályázaton győztes osztrák cégekkel.

A Snohetta Studio Innsbruck és a Besch und Partner nettó 580 millió forintért vázolhatja fel, mi legyen az eredménye a Budapest Déli Városkapu Fejlesztés névre keresztelt projektnek.

A közvetlen előzmények még 2015 októberéig nyúlnak vissza, ekkor jelent meg az a kormányrendelet, amely alapján 2018 közepén tervpályázati eljárás indult a fejlesztés megvalósítása érdekében. Ennek decemberre lett meg az eredménye, a két osztrák cég bruttó 90 ezer euró díjazásban részesült, de emellett a KKBK más pályázók munkáit is megvásárolta.*

Ezek után már csak formalitás volt a két osztrák cég győzelmének kihirdetése. Az 580 millió forintért a vállalkozás szakembereinek először is a KKBK iránymutatásai alapján át kell dolgozniuk, tovább kell tervezniük a leadott munkájukat. Ezt követően vizsgálati dokumentációt és bírálati mestertervet kell készíteniük, majd a KKBK észrevételei alapján véglegesíteni kell a fejlesztés mestertervét. Magyarul azt, hol mit kell építeni.

Erről a területről van szó:

A korábbi tervek szerint, ha Budapest rendezheti a 2024-es olimpiát, akkor ezen a területen lett volna egy sor létesítmény, például az olimpiai falu és az atlétikai stadion. Az utóbbi megépítéséről az olimpiai pályázat visszavonása után sem tett le a kormány, az előbbi helyett pedig egyetemistáknak szánt diákváros épülne, 8-12 ezer férőhellyel. Mindkettő helyét jelöltem a térképen, de az utóbbi a jelölőnél jobban elnyúlva épülne fel a Soroksári út és a Ráckevei-Duna közötti területen. A tervek tartalmaznak egy sor közlekedési fejlesztést, valamint zöld terület kialakítását Csepel északi részén, szabadidős létesítményekkel megtűzdelve.

Nem a legjobb ómen, de a fejlesztés helyszínének része a néhai Quaestor meg nem valósult óriásiprojektje, a Duna Cityterülete is. A Nagyvásártelepet is magában foglaló ingatlant Tarsoly Csabáék annak idején több százmilliárd forint értékre tartották, de aztán jött a válság, és hiába tárgyaltak a cég 2015 tavaszi bedőlése előtt Gaith Pharaonnal, ő sem akart ilyen nagyságrendű összeget fizetni érte. Végül a felszámoló csak 28 milliárd forintért hirdette meg a telket, de nem volt vevő, és végül 2017 őszén 18 milliárd forintot fizetett ki érte az állam nevében a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (a pénz nagy része egyébként a Quaestor maradék bankhiteleinek törlesztésére ment el, a lakossági kötvényeseknek nem jutott belőle semmi).

A most győztes terv célkitűzése, hogy az új városrész minél szorosabb kapcsolatban legyen a vízzel, egyfajta kis Velencévé téve a negyedet. Kiemelik, hogy a Ráckevei-Dunának szabályozható a vízszintje, és a térségben magasan van a talajvíz, így minden adott ahhoz, hogy az itt lakók és az ide látogatók sokféle módon kapcsolatba kerüljenek a folyóval. Vagyis ne az legyen a helyzet, mint a Duna majdnem teljes belvárosi szakaszán, ahol nehezen vagy egyáltalán nem megközelíthető a víz, és legfeljebb akkor élvezhető a közelsége, ha valaki visz magával kempingszéket. A tervezők egy nagyobb csatornaág kialakítását javasolják, amely a Soroksári-Dunától indulva holtágat alkotna a pesti oldalon, így az összes lakó- és kereskedelmi egységnek lehet vízparti kapcsolata.

A csepeli oldalon pedig kisebb csatornaágakat alakítanának ki, így ott is többen élvezhetik a víz közelségét, másrészt a térségben olyan vizes élőhelyeket lehet létrehozni, amelyek természetes tisztító funkciót is ellátnak. (Persze itt könnyen összeütközésbe kerülhet a természet és a pihenés, elég csak a szúnyogokra gondolni.) Ebben a térségben kapna helyet egyebek mellett gördeszkás park, BMX-pálya, mászófal, valamint kajak-kenu klubház és pálya.

A városrészen belüli közlekedésben a kerékpározás és a gyaloglás lenne a preferált, arra akarják ösztönözni az itt lakókat és ide érkezőket, hogy ha autóval jönnek, akkor azt tegyék le az övezet szélén. Ezen túl is gyökeresen megváltozna a térség közlekedése. Az egyik fő cél, hogy a Soroksári út és a Kvassay Jenő út kereszteződése ne vágja el az új negyedet a belvárostól, ezért a Kvassayt egy szakaszon a föld alá vinnék, fölötte pedig egy zöld sétányon lehetne eljutni az új városrészbe. A Rákóczi hídra vezető felhajtási rend is megváltozna.

A Rákóczi hídnál létesülne egy új, az összes közösségi közlekedési eszközt* kiszolgáló megálló Danubius néven, nagyjából ott, ahol jelenleg az 1-es villamos Közvágóhíd megállója van. A 2-es villamost egy új hídon át elvezetnék Csepelre, a barnamezős terület kellős közepén álló, teljesen felújítandó Nagyvásártelep mellett. Mellesleg a Soroksári és a Kvassay út kereszteződésében álló OBI áldozatul esne a villamosvonal meghosszabbításának.

Az új csatornán és a Ráckevei-Dunán összesen két új hidat építenének, továbbá egy gyalogos átkelőt a Csepelre vezető Kvassay híd mellett, míg a Csepelt kettéosztó Weiss Manfréd út két oldalát felüljáró kötné össze. A tervnek része a Galvani híd megépítése is, amely a Duna fő ágán és a Ráckevei-Dunán egyaránt átívelve teremtene új kapcsolatokat. Ebből a felsorolásból is látszik, hogy

a tervek megvalósulása előtti legnagyobb akadályt a pénz jelentheti.

Igaz, itt olyan tervekről van szó, amelyek a 2030-ig tartó fejlesztési időszak részei, de Budapest anyagi lehetőségeit ismerve ilyen időtávon is csak nagyon masszív állami szerepvállalással képzelhető el a megvalósulásuk. A kormány prioritásait ismerve a sportlétesítmények megépülése tűnik a legvalószínűbbnek, a közösségi közlekedés fejlesztés ügyében a kabinet általában már nem annyira lelkes, kivéve, ha uniós pénz fedezi a kiadások jelentős részét.

Egyetlen példa az anyagiak nagyságrendjére: a Budapest-Belgrád vasút hazai szakaszának korszerűsítési költségeit 80 milliárd forinttal dobta meg, amikor belevették a projektbe a vasúti pálya elköltöztetését a Ráckevei-Duna mellől. Igaz, ezt a projektet a tervek szerint kínai hitelből finanszírozzák majd.

Ha sokat is költenek rá, abból a szempontból felüdülést jelentenek a tervek, hogy az Orczy-parkkal és a Városligettel ellentétben végre nem zöld területeken akar építkezni a kormány. A pesti oldal lepattant barnamezős terület, a csepelin pedig elvileg szabadidős hasznosítás lesz.

(G7)

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Besült az amerikai fegyvergyártó
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 07:24
A Smith & Wesson jelentős negyedéves nyereségcsökkenésről jelentett.
Vállalat Meghozta döntését Trump a TikTokról
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 06:43
Az amerikai elnök újabb 90 nap haladékot adott.
Vállalat A szemünk előtt vesztik el munkájukat tömegek az AI miatt
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 08:40
A Microsoftnál is zajlik az AI-forradalom, újabb ezrek kerülnek lapátra – az OpenAI viszont nem kell bármi áron a cégnek, ki is szállhatnak belőle.
Vállalat Jelentős mérföldkőnek örülhetett a K&H
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 14:28
Ezermilliárd forintot kezelnek felelős alapokban.
Vállalat Európai e-autó hálózathoz csatlakozik a Mol
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 14:31
A Mol közép- és kelet-európai elektromos töltőinfrastruktúrája teljes egészében elérhetővé válik a DKV Mobility nemzetközi roaminghálózatán keresztül a két vállalat közötti együttműködés értelmében.
Vállalat A Wizz Air a problémák ellenére ismét Pratt & Whitney hajtóműveket rendel
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 14:01
A fapados légitársaság kedden bejelentette, hogy az RTX Pratt & Whitney nevű cégét választotta hajtóműbeszállítónak 177 keskenytörzsű Airbus repülőgépéhez.
Vállalat Vérszegénynek ígérkezik a párizsi Airshow vásár, de nem az Airbus számára
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 13:41
Az Airbus 3,5 milliárd dolláros repülőgép-megrendelést kapott a szaúd-arábiai AviLease-től a vásár hétfői megnyitóján
Vállalat Faktoring: gyors, rugalmas és egyre népszerűbb finanszírozási megoldás
PR | 2025. június 16. 13:21
Ha a vállalatnak finanszírozásra van szüksége, nem mindig a hitel a leggyorsabb és legegyszerűbb megoldás. Egyre többen választják a faktoringot, amely mind gazdasági fellendülés, mind visszaesés idején jól teljesít, és számos ügyfél igényeire megoldást jelenthet. A szolgáltatás előnyeiről és az esetleges tévhitekről osztotta meg velünk gondolatait dr. Molnár Tamás, az MBH Bank Faktoring és Üzletfinanszírozás üzletágának ügyvezető igazgatója, a Magyar Faktoring Szövetség frissen kinevezett elnöke.
Vállalat Milliárdokat fizet az INA – elégedett lehet a Mol
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 15:29
Megtartották az INA közgyűlését.
Vállalat A Wizz Air nem repül Tel-Avivba és Ammanba
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 12:59
A felfüggesztés június 20-áig szól a közel-keleti helyzet eszkalálódása, és a térség több lezárt légtere miatt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG