Elon Musk
Szomorú számokat osztott meg Elon Musk egy szerdai konferenciahíváson. A Tesla első embere elemzőkkel beszélve felfedte, hogy autógyártó cége 1,5 milliárd dollárt "égetett el" az év első három hónapjában. Ez a gyászos eredmény végül úgy tűnik, arra sarkallja Muskot, hogy meghallja a hangokat, melyek már jó ideje a külső tőke emelésére kérlelik.
"Azt hiszem, ezen a ponton érdemes lenne tőkét emelni"
- mondta Musk, de hogy mennyit és mikor, azt már nem osztotta meg a közönségével.
Ideje kalapozni
A Tesla év eleji bajait többek között az okozta, hogy most először problémás volt leszállítani a megrendelt Model 3 autókat a tengerentúli vásárlóknak - késtek a szállítmányok - , a korábbi, S és X modellek eladásai pedig hirtelen bezuhantak.
A tőkeemelés valóban irányváltás a Teslánál. Musk és a new yorki tőzsde közti súrlódásoknak is az volt a melegágya, hogy egészen a szerdai telefonhívásig az üzletember hevesen ellenállt a további tőkeemelésnek - Musk kritikusai szerint szükségtelen kockázatvállalással nagyon közel sodorta a céget a pénzügyi krízishez az, hogy ugyan az egész világ leigázására készülnek, de ennek nagyobb pénztartalék nélkül vágtak neki.
Musk a tavalyi évben még sikeresen félresöpörhette a bírálatokat, mert a cég tevékenységéből befolyó összeg elég volt a szükséges költések teljes finanszírozására. Március végére azonban 2,2 milliárd dollárra apadt a Tesla pénztartaléka, miután kifizettek 920 millió dollárnyi adósságot, az eladásaik pedig visszaestek. Három éve nem volt ilyen kevés pénzük.
Musk a tőkeemeléstől való kitartó idegenkedését azzal indokolta, hogy így akart szigorúbb pénzügyi fegyelmet meghonosítani a cégénél, valamint ezzel szerette volna a kiadások mérséklésére sarkallni a Teslát. A híváson azt mondta, ez mind sikerült is, úgyhogy "valószínűleg ez a megfelelő idő" a további pénzek felhajtására.
A híváson Musk megint kifejezte, hogy nem ő a Wall Street első számú rajongója.
"Meg fogom ezzel lepni, de azt kívánom, bárcsak magáncég lennénk"
, mondta, amikor feltették a kérdést, milyen nyomás nehezedik rá egy nyilvános cég vezetőjeként.
Így égett el a pénz
A logisztikai problémákon túl is folyamatosan kopott a cég idei profitja. Csökkentették a kocsijaik árát, hogy betömjék azt a lyukat, melyet az amerikai ügyfelektől elvett adójóváírási lehetőség ütött, és azért is árat csökkentettek, hogy megfizethetőbbé tegyék a népautónak szánt Model 3-at. Várhatóan a második negyedév is veszteséges lesz, annak ellenére, hogy a kiszállítástól azt várják, az első három hónap 63 ezréről visszatornázzák magukat 90-100 ezer autóra. Ezért további költségcsökkentés és egyéb intézkedések várhatók.
Az eladások visszaesése miatt 702 millió dolláros veszteséggel zárult a Tesla első negyedéve, ráadásul úgy, hogy az előző kettő összesen 450 millió dolláros adózott nyereséget hozott. A veszteség jóval meghaladta azt, mint amire a Wall Street elemzői számítottak.
A járművek kiszállítása 31 százalékkal esett vissza az előző negyedévéhez képest. Ezt csak részben okozta a Model 3-ak tengerentúli kiszállításának nehézsége, a másik oka az volt, hogy az S és X modellekből kevesebb, mint felét szállították ki, mint amennyit az előző év utolsó három hónapjában.
Musk a robotaxitól várja a megváltást
A Tesla vezére hétfőn jelentette be, hogy cége belép az önvezető autós személyszállítás piacára, és várhatóan 2020-ban elindítja saját robottaxi-hálózatát. A szolgáltatás az Uberhez hasonló üzleti modellel állna fel. A Tesla-tulajdonosok a tervek szerint csatlakozhatnak majd a projekthez, amennyiben már olyan modelljük van, mely technikailag készen áll a feladatra, de a cég külön már a robottaxizásra is gyárt majd járműveket. A Tesla az elmúlt hónaptól fogva már olyan kocsikat szállít, melyek saját, házi gyártású mesterségesintelligencia-csipekkel vannak felszerelve. Ezek hardveresen képessé teszik a járműveket az autonóm működésre, év végéig pedig frissítésként megérkezik a kocsikba a szoftver is, mely már tényleges önvezetést tesz lehetővé. Musk ígérete szerint a következő év közepéig pedig teljesen biztonságos lesz az önvezető rendszer. Így jöhet el a szolgáltatás startja már 2020 vége előtt, ha a regulátorok is rábólintanak. A Tesla semmilyen nyereségre nem számít, amíg a flotta a kiépülési szakaszában van, utána viszont nagy és tartós profitot vizionál.