A Takata miskolci gyára. Fotó: takata-miskolc.hu |
Csődvédelmet kért Japánban a Takata, a japán autóalkatrész-beszállító vezetése hétfőn döntött a lépésről, miután a cég több mint 9 milliárd dolláros (közel 2500 milliárd forint) veszteséget szenvedett el hibás légzsákjai miatt, amelyek az autóipar valaha volt legnagyobb visszahívási hullámát eredményezték.
Az NHK japán közmédia beszámolója szerint a döntést a cég rendkívüli igazgatósági ülésén hozták meg.
A KSS dob mentőövet - nem zárnak be gyárat?
Nem érinti a magyar tevékenységet A Takatának Magyarországon, Miskolcon is van gyára. A 2014. márciusi alapkőletételnél Orbán Viktor miniszterelnök mondott beszédet, az előző évek legjelentősebb magyarországi beruházásának nevezve a mintegy ezer embernek munkát adó üzem létrehozását. Cikkünk megjelenése után a Takata jelezte: jelenleg nagyjából 1400 embert alkalmaznak, a következő 6 hónap során további 200 munkatárs felvételét tervezik. Arra is felhívták a figyelmet: a Takata Csoport jogilag független részlegekből áll: a világot négy régióra, Japánra, Ázsiára, Amerikára és az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) régióra osztották fel. A visszahívások nagyrészt a japán és amerikai érdekeltségeket érintették, a többi részleg egészséges profitot és cash flow-t tudott termelni. A (Magyarországot is magában foglaló) Takata EMEA teljesen függetlenül működik más Takata-régióktól vagy azok pénzügyi támogatásától; az üzleti partnereket és az alkalmazottakat nem érintik közvetlenül negatívan az amerikai és japán régió eseményei vagy a bejelentett felvásárlás. Európában nem kezdeményeznek csődeljárást - írja a cég. |
A Reuters hírügynökség forrásai szerint a Takata az amerikai szabályok szerinti eljárást kezdeményez, és csődvédelmet fog kérni az Egyesült Államokban is, ami lehetővé teszi számára, hogy pénzügyi mentőövet kapjon az amerikai Key Safety Systems (KSS) alkatrészgyártótól.
A KSS (amerikai idő szerint) már vasárnap bejelentette, megállapodásra jutott a Takatával, hogy mintegy 1,57 milliárd dollárért (435 milliárd forint) megveszi a csődvédelmet kérő japán autóipari beszállító szinte minden vagyonelemét.
A Key Safety Systems azt is közölte, hogy kevés kivétellel meg fogja tartani a Takata alkalmazottait, és nem áll szándékában bezárni a vállalat egyetlen termelőegységét sem.
Nagy jövője nincs annak a cégnek, amelyik megöli ügyfeleit
A japán óriáscég egy ideje már bajban volt, mivel kiderült, hogy esetenként selejtes légzsákokat gyártottak, amelyek legalább 17 esetben halált okoztak. A Takata emiatt a világ autóiparának eddigi legnagyobb termékvisszahívási akciójába kényszerült.
A gyilkos légzsákokat gyártó vállalat körüli botrányról korábban már rengeteget írtunk, a felrobbanó zsákok mintegy 180 balesetet okoztak. A hiba gyakorlatilag minden nagy gyártót érintett, a nagy amerikai, német és japán gyártóknak összesen több mint 70 millió járművet kellett eddig visszahívnia az utakról.
Ez utóbbi kapcsán a vállalat hétfőn leszögezte, hogy a csődeljárás nem fogja akadályozni a légzsákcserék végrehajtását.