5p
Nagyot fordult a világ az órákkal, és vannak, akik egyáltalán nem akarnak versenyezni.

Bár látszólag minden változatlan, reptereken bámuljuk a gyönyörű svájci órareklámokat, az elmúlt években észrevétlenül fordult nagyot az óraipar világa. Mára már a mechanikus óragyártásban is kiemelkedő japánok az eddig domináns svájci óra-óriások ajtóin dörömbölnek. A high tech ma már fontosabb, mint a régivágású luxus, és az Y-generációhoz is más hangon is kell szólni. Ilyen egy trendforduló.

Azért messze még a vég

Miért félnek sokan már Svájcban is attól, hogy a kis ország legendás óraiparának egyeduralma megdől?Még mindig 50 százalékos a svájci óragyártók piaci részesedése a világban a legyártott órák mindösszesen 2,3 százalékával.

A Bloomberg elemzése szerint az éves szinten 20 milliárd dolláros exporttal bíró svájci óraipar 2016 elején került óriási gödörbe. Az elmúlt évhez képest 2016 januártól-júniusig már 11,3 százalékos csökkenés keletkezett bevételi oldalon is, ami hónapról hónapra gyorsul. Még nagyobb baj, hogy a csökkenés minden árkategóriában, minden fejlettebb régióban és minden típusú óránál kimutatható. A legnagyobb svájci gyártó, a Swatch csoport profitja 2016 első felében 53,6 százalékkal zuhant, értékesítése 11,3 százalékkal 2015 hasonló időszakához képest.

Japán már kopogtat

A svájci óraipar az első pofont 1969-ben kapta, amikor a Seiko kijött a világ első kvarcórájával. Először még úgy tartották, hogy ennek nem lesz hatása, és a mechanikus órák felsőbbrendűsége megingathatatlan. Amikor drámaian zuhant az éves eladásuk, akkor kongatták csak a vészharangot. Eközben a kitartó és hosszú távon gondolkodó japánok saját fegyverükkel verték meg a svájciakat, a Seiko időközben a mechanikus óragyártásban is erősítette pozícióját, és luxus kollekciójának egy modellje, a Grand Seiko HI-BEAT 36000 GMT például 2014-ben már az óragyártók Oscar-ját is elvitte.

A svájci luxusórák csillogó világa, hírességei már kevésbé vonzóak az internet-demokrácián felnőtt generációk számára, akikhez sokkal inkább alulról építkezve, vagy akár a kézműves milliővel lehetne szólni. Igaz, nekik viszont kevesebb pénzük is van, mint egykoron szüleiknek volt luxuscikkekre, de hosszabb távon csak bennük lehet gondolkodni.

Új szereplők a piacon

Mi történt a svájciakkal? 2010 és 2014 között a Deloitte elemzése szerint 310 USD-ről 730-ra nőtt a svájci órák átlagos export ára. Noha ezzel értékben a svájci órák még tartani tudták pozícióikat, azonban ma már az európai piacokon is visszaszorulóban az értékesítésük. Eddig megtehették, hogy áraikat a kínai kereslethez igazították, ezzel azonban nagy mértékben kiszolgáltatottá is váltak annak, ez veszéllyé vált, a veszély pedig fenyegető valósággá.

Ma új szelek fújnak Kínában is, vége a 10 000 dolláros megaajándékok korszakának, kezdik komolyan venni a korrupció elleni harcot. A svájci frank folyamatos erősödése csak hab a tortán. Az ázsiai kiskereskedőknek a Bloomberg adatai szerint jelenleg akkora eladatlan készleteik vannak, amelyek már ezen cégek piaci értékének a 60 százalékára rúgnak

Svájcban sem kell a svájci?

Az európai vevők hiába voltak évtizedekig lojálisak, már nem tudtak vagy akartak a megemelt áron szeretett óráikból vásárolni. Rátaláltak a már technikailag is élvonalbeli márkákra, amelyek reális áron, de tükrözve a kézimunka és technológia kiválóságát berobbantak a világ élvonalába. Míg a svájciak gyakorlatilag átengedték a japánoknak saját európai vásárlóikat is, addig a japánok kínosan ügyeltek belső piacukra.

Okosórák világa? Mi lesz most?

Lassan minden gyártó a negyedik generációs okosóráját készíti, de még tavaly is csak az alpesi óra-óriások negyed érezte fenyegetésnek ezt a szegmenst. Az okosóra kategóriában ugyan nem a Rolex a versenytárs, de vásárlói döntésben igen, a fiatalok nagy részének az a fontos, hogy egy óra mutassa az időt. Ez középtávon további visszaesést hozhat. Jobban el kellene találniuk a gyártóknak, hogy mivel lehet megszólítani a fiatalabbakat, akik kevésbé követik a hagyományos média világot, és egészen más milliőben és értékekkel léteznek.

Egyes niche gyártók elkezdtek az amerikai piac felé fordulni, a Jaeger Le-Coultre például hat monobrand üzletet nyitott, míg mások az online értékesítést kezdték látványosabban fejleszteni. Az USA, Japán és Svájc piaca konzervatív a Deloitte szerint, míg a kínai, az olasz és a francia vásárlók már sokkal jobban hajlanak az okosórák felé, így a lokális termék- és marketing stratégiák hozhatnak még versenyelőnyt.

A svájci óragyártók legnagyobb előnye korábban ismertségükben és márkaerejükben volt. A japán órák alacsonyabbra voltak pozícionálva, mint a valós értékük. Szakmai körökben azonban ma már közbeszéd része a SEIKO technológiai vezető szerepe a mechanikus kézműves órák piacán, innentől pedig a piaci siker már csak marketing kérdése. Erős márkaépítéssel a japán órák látványos térhódítása tovább folytatódhat, akik az Apple-el együtt 5-10 év múlva átvehetik a vezető szerepet a svájci gyártóktól. De ha mégsem, mert esetleg megrázzák magukat a svájciak, akkor is sokkal kiegyenlítettebb lesz a verseny.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Végre megérkezett az Omnibusz — főbb elemeit a Klasszis Klubban ismerhettük meg
Privátbankár.hu | 2025. február 27. 13:46
A Klasszis Média február 26-án megtartotta új ESG-tematikájú rendezvénysorozatának első eseményét, amelyen a vállalatokat és a pénzügyi szektor szereplőit érintő aktuális ESG-szabályozási kérdéseket vitatták meg, az aznap bejelentett Omnibusz csomag fényében.
Vállalat Leírni is sok: degeszre kereste magát az Nvidia
Privátbankár.hu | 2025. február 27. 10:28
Részvényenként 89 centes nyereség jött össze a 2024-es negyedik negyedévben. De a szemünk igazából az éves eredmények láttán kerekedhet igazán.
Vállalat Újabb nagy hal akadt a Főtaxi horgára
Privátbankár.hu | 2025. február 26. 13:59
Megvan a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) munkatársait és a minisztériumi dolgozókat szállító taxivállalat, amely a félmilliárd forintos megbízást kapta.
Vállalat Kiderítettük: rengeteg budapesti utas járt pórul egy sztrájk miatt
Kollár Dóra | 2025. február 26. 11:11
Több járatot is törölt a Lufthansa.
Vállalat Fejcsere a világ egyik legfontosabb élelmiszeripari cégénél
Privátbankár.hu | 2025. február 26. 09:17
Több területen is változásra van szükség a cégnél.
Vállalat Kilőtt a Magyar Telekom negyedik negyedéves eredménye
Privátbankár.hu | 2025. február 25. 18:20
A módosított nettó eredmény 34,6 milliárd forintot tett ki, az egy évvel korábbi 25,8 milliárd forinttal szemben.
Vállalat A Waberer’s Csoport buszüzemeltető cégbe száll be
Privátbankár.hu | 2025. február 25. 16:51
Többségi, 51 százalékos tulajdonrészt szerzett a Waberer’s a Pannon-Busz-Rent Kft.-ben.
Vállalat A 4iG újabb szerződéssel tör az ég felé
Privátbankár.hu | 2025. február 25. 14:59
A 4iG Űr és Védelmi Zrt. és a CPI Vertex Antennentechnik GmbH szerződést írt alá kedden a tavaly novemberben bejelentett HUSAT program keretében.
Vállalat Emelik a téteket a lakossági számláknál a bankok
Privátbankár.hu | 2025. február 24. 19:51
Egyre merészebb nyitási akciókat futtatnak a lakossági számláknál a bankok: a rendszeres befektetést is vállaló ügyfelek akár 80 ezer forintnyi ajándékpénzt is kaphatnak. Az elmúlt időszak díjemelései nyomán lehet is némi hozadékuk az akciós ajánlatoknak, hiszen az egyre magasabb költségek nyomán sokan dönthetnek a bankváltás mellett.
Vállalat A Corvinus ESG konferenciával köszöntötte új képzését
Bózsó Péter | 2025. február 24. 19:36
A Budapesti Corvinus Egyetem februárban három új ESG (Environmental, Social, Governance) képzést indított, és a téma a hónap közepén megrendezett VII. Bosnyák János Emlékkonferencián is külön szekciót kapott.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG