5p
Nagyot fordult a világ az órákkal, és vannak, akik egyáltalán nem akarnak versenyezni.

Bár látszólag minden változatlan, reptereken bámuljuk a gyönyörű svájci órareklámokat, az elmúlt években észrevétlenül fordult nagyot az óraipar világa. Mára már a mechanikus óragyártásban is kiemelkedő japánok az eddig domináns svájci óra-óriások ajtóin dörömbölnek. A high tech ma már fontosabb, mint a régivágású luxus, és az Y-generációhoz is más hangon is kell szólni. Ilyen egy trendforduló.

Azért messze még a vég

Miért félnek sokan már Svájcban is attól, hogy a kis ország legendás óraiparának egyeduralma megdől?Még mindig 50 százalékos a svájci óragyártók piaci részesedése a világban a legyártott órák mindösszesen 2,3 százalékával.

A Bloomberg elemzése szerint az éves szinten 20 milliárd dolláros exporttal bíró svájci óraipar 2016 elején került óriási gödörbe. Az elmúlt évhez képest 2016 januártól-júniusig már 11,3 százalékos csökkenés keletkezett bevételi oldalon is, ami hónapról hónapra gyorsul. Még nagyobb baj, hogy a csökkenés minden árkategóriában, minden fejlettebb régióban és minden típusú óránál kimutatható. A legnagyobb svájci gyártó, a Swatch csoport profitja 2016 első felében 53,6 százalékkal zuhant, értékesítése 11,3 százalékkal 2015 hasonló időszakához képest.

Japán már kopogtat

A svájci óraipar az első pofont 1969-ben kapta, amikor a Seiko kijött a világ első kvarcórájával. Először még úgy tartották, hogy ennek nem lesz hatása, és a mechanikus órák felsőbbrendűsége megingathatatlan. Amikor drámaian zuhant az éves eladásuk, akkor kongatták csak a vészharangot. Eközben a kitartó és hosszú távon gondolkodó japánok saját fegyverükkel verték meg a svájciakat, a Seiko időközben a mechanikus óragyártásban is erősítette pozícióját, és luxus kollekciójának egy modellje, a Grand Seiko HI-BEAT 36000 GMT például 2014-ben már az óragyártók Oscar-ját is elvitte.

A svájci luxusórák csillogó világa, hírességei már kevésbé vonzóak az internet-demokrácián felnőtt generációk számára, akikhez sokkal inkább alulról építkezve, vagy akár a kézműves milliővel lehetne szólni. Igaz, nekik viszont kevesebb pénzük is van, mint egykoron szüleiknek volt luxuscikkekre, de hosszabb távon csak bennük lehet gondolkodni.

Új szereplők a piacon

Mi történt a svájciakkal? 2010 és 2014 között a Deloitte elemzése szerint 310 USD-ről 730-ra nőtt a svájci órák átlagos export ára. Noha ezzel értékben a svájci órák még tartani tudták pozícióikat, azonban ma már az európai piacokon is visszaszorulóban az értékesítésük. Eddig megtehették, hogy áraikat a kínai kereslethez igazították, ezzel azonban nagy mértékben kiszolgáltatottá is váltak annak, ez veszéllyé vált, a veszély pedig fenyegető valósággá.

Ma új szelek fújnak Kínában is, vége a 10 000 dolláros megaajándékok korszakának, kezdik komolyan venni a korrupció elleni harcot. A svájci frank folyamatos erősödése csak hab a tortán. Az ázsiai kiskereskedőknek a Bloomberg adatai szerint jelenleg akkora eladatlan készleteik vannak, amelyek már ezen cégek piaci értékének a 60 százalékára rúgnak

Svájcban sem kell a svájci?

Az európai vevők hiába voltak évtizedekig lojálisak, már nem tudtak vagy akartak a megemelt áron szeretett óráikból vásárolni. Rátaláltak a már technikailag is élvonalbeli márkákra, amelyek reális áron, de tükrözve a kézimunka és technológia kiválóságát berobbantak a világ élvonalába. Míg a svájciak gyakorlatilag átengedték a japánoknak saját európai vásárlóikat is, addig a japánok kínosan ügyeltek belső piacukra.

Okosórák világa? Mi lesz most?

Lassan minden gyártó a negyedik generációs okosóráját készíti, de még tavaly is csak az alpesi óra-óriások negyed érezte fenyegetésnek ezt a szegmenst. Az okosóra kategóriában ugyan nem a Rolex a versenytárs, de vásárlói döntésben igen, a fiatalok nagy részének az a fontos, hogy egy óra mutassa az időt. Ez középtávon további visszaesést hozhat. Jobban el kellene találniuk a gyártóknak, hogy mivel lehet megszólítani a fiatalabbakat, akik kevésbé követik a hagyományos média világot, és egészen más milliőben és értékekkel léteznek.

Egyes niche gyártók elkezdtek az amerikai piac felé fordulni, a Jaeger Le-Coultre például hat monobrand üzletet nyitott, míg mások az online értékesítést kezdték látványosabban fejleszteni. Az USA, Japán és Svájc piaca konzervatív a Deloitte szerint, míg a kínai, az olasz és a francia vásárlók már sokkal jobban hajlanak az okosórák felé, így a lokális termék- és marketing stratégiák hozhatnak még versenyelőnyt.

A svájci óragyártók legnagyobb előnye korábban ismertségükben és márkaerejükben volt. A japán órák alacsonyabbra voltak pozícionálva, mint a valós értékük. Szakmai körökben azonban ma már közbeszéd része a SEIKO technológiai vezető szerepe a mechanikus kézműves órák piacán, innentől pedig a piaci siker már csak marketing kérdése. Erős márkaépítéssel a japán órák látványos térhódítása tovább folytatódhat, akik az Apple-el együtt 5-10 év múlva átvehetik a vezető szerepet a svájci gyártóktól. De ha mégsem, mert esetleg megrázzák magukat a svájciak, akkor is sokkal kiegyenlítettebb lesz a verseny.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Aki érti az adatait, az érti a piacát – így épül a jövő vállalata
PR | 2025. november 18. 11:15
Az adat ma már nem pusztán információ, hanem a siker kulcsa. Egy vállalat minden egyes tranzakciójában, ügyfélinterakciójában, számlájában ott rejlik az a tudás, amelyből pontosabb döntések, stabilabb működés és megbízhatóbb partnerkapcsolatok születhetnek. A jövő vállalata nem ösztönből működik, hanem adatból épít döntést, biztonságot és bizalmat.
Vállalat Felvásárolja az Otthon Centrumot az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:54
Az MBH Bank újabb stratégiai akvizícióval bővíti portfólióját és megvásárolja az országos lefedettségű Otthon Centrumot a Biggeorge Holding leányvállalatától.
Vállalat Köszönőviszonyban sincs a kkv-k béremelési terve a kormány elképzelésével
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:38
A kormány 13 százalékos minimálbér-emelést tervez, a cégek örülnek, ha 5 százalékot tudnak adni – írja a GKI.
Vállalat Lezárult az év cégeladása
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 19:21
A Semilab International Zrt. félmilliárd dollárért értékesítette amerikai  leányvállalatát.  
Vállalat Barna Zsolt folytatja a munkát – személyi kérdésekben döntött az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 16:33
A rendkívüli közgyűlésen döntöttek.
Vállalat Pluszpénzt kapnak a Magyar Telekom dolgozói – itt a megállapodás
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 14:22
A Magyar Telekom megállapodott az érdekképviseletekkel.
Vállalat Ez húzhatná a GDP-t is: elképzelhető az államilag támogatott faktoringpiac? – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. november 17. 10:17
Az elmúlt években, a folyamatos válságok ellenére is húsz százalék körül bővült a magyarországi faktoringpiac. A terméket a legtöbben a hitellel tévesztik össze, azonban van néhány fontos különbség. A bankok a faktorfinanszírozásnál például nem az ügyfelet, hanem annak vevőkörét minősítik, így egy vállalat akár magasabb összeghez is hozzájuthat, mint egy hitel esetében – mondta el a Klasszis Podcast legújabb epizódjában dr. Molnár Tamás, az MBH Bank Faktoring és Üzletfinanszírozási ügyvezető igazgatója, a Magyar Faktoring Szövetség elnöke. 
Vállalat A dél-koreai Hyundai Motor otthon fektet be az amerikai vámok hatására
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 15:15
A Hyundai Motor Group 86,47 milliárd dollárt fog befektetni Dél-Koreában 2026 és 2030 között – közölte az autógyártó vasárnap, miután Szöul véglegesítette azt a kereskedelmi megállapodást, amely 25 százalékról 15 százalékra csökkenti az amerikai vámokat a dél-koreai autókra.
Vállalat A holland-kínai feszültség nehezén már túl vagyunk – állítja a holland ASML vezére
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 14:45
Az ASML vezérigazgatója szerint cégét nem érintette a Hollandia és Kína között a Nexperia chipgyártó holland egysége feletti kormányellenőrzés miatt kialakult feszültség.
Vállalat A Lukoil egy hónap haladékot kapott az amerikaiaktól
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 12:35
A Trump-adminisztráció pénteken engedélyt adott a potenciális vevőknek arra, hogy tárgyaljanak az orosz Lukoillal külföldi eszközeinek megvásárlásáról, és jóváhagyta a bolgár Burgasz finomítóval kapcsolatos üzleti tranzakciókat is, miután Bulgária lépéseket tett az üzem lefoglalására.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG