4p
Lehetetlen lesz ilyen reklámadó mellett nyereségesen működtetni az online médiacégeket - pedig ezen veszít a kormány és az egész társadalom is.

Visszaadják a szabálytalanul beszedett pénzt - aztán beszedik újra

Miután az eredeti elképzelés elbukott az EU-nál, az állam 23 milliárd forint reklámadót visszafizet a cégeknek - itt akár örülhetnének is az érintettek, de a kormány itt nem áll meg: a korábbinál magasabb kulccsal szépen visszaszedi a piacról azt, amit korábban szabálytalanul vett el - csak most EU-konform módon. Első nekifutásra 9 százalékra emelték volna az adókulcsot, a friss hírek szerint beérnék valamivel kevesebbel - de ez még mindig pusztító lenne a médiacégekre (legalábbis azokra, amelyeket nem az állam bőkezű hirdetési költései tartanak életben).

Kósa Lajos, a Fidesz frakcióvezetője nemrég bejelentette, hogy a tervezett 9 százalék helyett 7,5 százalék lesz a reklámadó mértéke, melyet addig akarnak fenntartani „amíg nem teljesítik azt az európai uniós kötelezettséget, amely a korábban a költségvetésbe befolyt reklámadóbevétel visszafizetését írja elő.”. Az MTI híre szerint ez négy évig tarthat, s a visszafizetés után a reklámadót "újra lehet gondolni".

Nehéz elhinni, de vannak, akik a piacról, hirdetésekből élnek

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei fenntartják eddigi álláspontjukat, hogy a reklámadót haladéktalanul meg kell szüntetni. Ezzel összhangban a reklámadó mértékének emelését elutasítják.

A Reklámszövetségen belül működő IAB Hungary szakmai szervezet emlékeztet: az online médiapiaci szereplők túlnyomó többsége – szemben pl. a televíziós vagy a nyomtatott sajtó üzletágakkal – elsődlegesen hirdetési bevételekből él, ezen a területen nincsenek terjesztési bevételek. Ugyancsak a digitális szegmens sajátossága, hogy a piaci szereplők erős és közvetlen versenyben vannak a globális szereplőkkel, akiket a kormány – többször bejelentett szándéka ellenére – továbbra sem kényszerít valós tehervállalásra.

Éppen ezért a reklámadó emelése a piaci alapokon működő hazai online kiadványok szempontjából diszkriminatív és drasztikus gazdasági következményekkel jár.. Az adó tervezett mértéke a jellemző profitráták alapján a piaci alapokon működő szereplők jelentős részét veszteséges működésre, vagy a szolgáltatásuk színvonalát érdemben rontó költségcsökkentésre, némelyiküket tevékenységük vagy egyes kiadványok megszüntetésére kényszeríti.

Mindenki rosszul jár, kivéve a Facebook és a Google

A Magyar Reklámszövetség korábban több ízben publikálta a PWC által 2016-ban készített reklámgazdasági hatástanulmányt, mely szerint “minden reklámra költött 1 forint 6 forinttal járul hozzá a magyar gazdaság teljesítményéhez”, így nem csupán a digitális reklámipar, de az egész gazdaság rosszabb helyzetbe kerül az adó által.

A tervezet elfogadásának tehát várhatóan egyaránt vesztesei lesznek a szabad médiapiac szereplői, a társadalom egésze és a kormányzat is, míg egyedüli nyertesei a reklámadó-fizetési kötelezettségek alól de facto eddig is mentesülő globális szereplők lesznek. A hazai kiadók ezt az indokolatlan versenyhátrányt nem képesek ellensúlyozni, éppen ezért nem is tudják tolerálni, az ellen a jövőben minden lehetséges fórumon fel kívánják emelni szavukat - írja a reklámszövetség. Ugyanakkor a közterületi médiát további különadó is terheli, így a megemelkedett reklámadóval együttesen ez a szegmens szinte ellehetetlenül.

Az egyetlen jó hír: szóba került a reklámadó kivezetése is

A bejelentés részeként a kormány kifejezte szándékát a reklámadó hosszú távon való kivezetésére. Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke kiemelte: „Amennyiben ez a kormányzati vállalás valós, akkor az iparágnak ismernie kell, hogy a kormány milyen módon látja megvalósíthatónak a reklámadó haladéktalan kivezetését.” Hozzátette: „Még pontos törvénytervezetet nem láttunk, de az MRSZ a hazai gazdaság érdekeivel ellentétesnek látja a reklámadó létét, ugyanakkor előre mutatónak tartja, hogy a kormány a reklámadó megjelenése óta először tett az adónem kivezetésére vonatkozó kijelentést.”

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Portugáliában szimatol az Air France-KLM
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 13:14
Vásárolnának.
Vállalat Mindenkit meglepett a Xiaomi
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 08:42
Ilyen eredményekre senki nem számított.
Vállalat Akadálymentesítés a fenntarthatóság édes gyermeke? Klasszis Podcast
Natív tartalom | 2025. november 18. 18:16
Beszélgetés a Magyar Telekom sokszínűségi és esélyegyenlőségi szakértőjével, Jakab Judittal és Dr. Balogh Virág szabályozási vezetőjével.
Vállalat A Renault két új, Geely-alapú autót gyárt majd Brazíliában
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 17:21
A Renault-csoport 2026 második felétől két új autót fog gyártani Brazíliában kínai partnere, a Geely járműveinek alapjaira építve – közölte a vállalat kedden, jelezve, hogy tovább terjeszkedik a nagy növekedési potenciállal rendelkező piacon.
Vállalat Jövő májustól örülhetnek a Wizz Air budapesti utasai
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 15:57
A Wizz Air bővíti budapesti bázisát, májusban érkezik ide a cég 18. repülőgépe, ami új járatok indítására és a meglévők bővítésére ad lehetőséget – mondta Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója kedden online sajtótájékoztatón.
Vállalat Hihetetlen, hogy az Apple mit művel Kínában
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 15:34
Az Apple Inc. okostelefon-eladásai Kínában 37 százalékkal nőttek októberben az új, 17. szériás készülékek iránti erős keresletnek köszönhetően – áll a Counterpoint Research piackutató honlapján kedden közzétett jelentésben.
Vállalat Gondban a kínai Baidu, ezzel kellett számolnia
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 13:41
A Baidu kínai internetes cég veszteséggel zárta a harmadik negyedévet bevételeinek csökkenése mellett.
Vállalat Aki érti az adatait, az érti a piacát – így épül a jövő vállalata
PR | 2025. november 18. 11:15
Az adat ma már nem pusztán információ, hanem a siker kulcsa. Egy vállalat minden egyes tranzakciójában, ügyfélinterakciójában, számlájában ott rejlik az a tudás, amelyből pontosabb döntések, stabilabb működés és megbízhatóbb partnerkapcsolatok születhetnek. A jövő vállalata nem ösztönből működik, hanem adatból épít döntést, biztonságot és bizalmat.
Vállalat Felvásárolja az Otthon Centrumot az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:54
Az MBH Bank újabb stratégiai akvizícióval bővíti portfólióját és megvásárolja az országos lefedettségű Otthon Centrumot a Biggeorge Holding leányvállalatától.
Vállalat Köszönőviszonyban sincs a kkv-k béremelési terve a kormány elképzelésével
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:38
A kormány 13 százalékos minimálbér-emelést tervez, a cégek örülnek, ha 5 százalékot tudnak adni – írja a GKI.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG