4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Átfogó elemzés készült a magyar designiparról: kiderült, hogy milyen fontos a gazdaság szempontjából az designipar, az is, hogy Budapest élen jár a területen és az autóipar után a legjobban fejlődő terület ez.

Miért jó befektetés a design?

A befektetők nem csak a kockázatokat, hanem az iparágban rejlő lehetőségeket is felmérték: a szakemberek véleménye szerint a designbefektetések előnye, hogy megfelelő piaci bevezetés mellett magas hozam- és exportképességgel, jelentős fedezettartalommal rendelkeznek - derül ki a MITTE Communications stratégiai kommunikációs cég, illetve a CEIS befektetési tanácsadó cég közös szakmai elemzéséből.

 



Az alacsonyabb befektetési összegek miatt kockázatkezelési szempontból is ideálisak, illetve a jól kommunikálható, megfogható designmárkák a befektetések környezeti, társadalmi, kulturális szempontjaira, illetve új iparági lehetőségekre is rávilágíthatnak.

 

Budapest az élen jár

A tanulmány kiindulópontja szerint a kreatív és kulturális ipar 535,9 milliárd eurós forgalmával, a GDP 4,2 százalékát kitevő arányával mára az egyik legmeghatározóbb piaci terület a kontinensen: 7 millió fővel - az építőipar és a vendéglátóipar után - a harmadik legnagyobb foglalkoztató. A Design Terminál kutatása alapján Budapest, illetve Közép-Magyarország az Európai Unió 8. legfontosabb designipari központja: hazánk GDP-jén belül a designipari ágazatok összesített részaránya eléri a 3,7 százalékot, a hazai foglalkoztatottak 4,4 százaléka dolgozik valamely designipari ágazatban, exportvezérelt szegmensei évente 12 százalékkal bővülnek. A designipari ágazatok növekedési üteme ötszörösen haladja meg a teljes GDP-növekedést, ezzel a járműipar után a második legdinamikusabban növekvő terület az országban.

 


A fokozatosan növekvő “kreatív gazdaságok” serkentésére a különböző országok már célzott kreatívipari fejlesztéspolitikát és designstratégiát dolgoznak ki. Az Európai Unió 28 országából jelenleg 15 állam nemzeti innovációs politikája tartalmazza a design fejlesztését. A vezető országok közül az Egyesült Királyság a GDP arányában többet költ designra (2,92%), mint K+F-re (1,07%), míg a dán, finn, brit cégek között nagyobb az elköteleződés a design (93%, 57%,  66%), mint az innovációs tevékenység (52%, 52%, 46%) iránt.

 

Mi a siker titka?

A kutatás szerint a hazai designipar finanszírozási eszköztárába a 2010-es évek Jeremie kiírásaival került be a kockázati tőke lehetősége, elsősorban a növekedési életszakaszban lévő, innovatív vállalkozások részére. A nemzetközi és hazai tapasztalatokból látszik, hogy az elmúlt években az új pénzügyi lehetőségeknek és állami, üzleti intézményrendszernek köszönhetően dinamikusan változik a designbefektetések megítélése. Európa különböző országaiban és az Egyesült Államokban a kezdő tervezőket, vállalkozásokat segítő exkluzív inkubációs-, mentor- és ösztöndíjprogramok száma felfutóban van. A kezdő vállalkozásoknak az előértékesítésben és a vevőkör megtalálásában - a sikeres magyar projektek által is használt - crowfunding platformok (Kickstarter, Indiegogo) segítenek. Az üzletfejlesztési szakértelem és a megfelelő validáció megszerzésével a designipari márkák a befektetők számára is vonzóbb célpontot jelentenek, akik között már működnek design- és divatbefektetésekre specializálódott társaságok is.

 

 

A hazai designipari befektetések kiindulópontja 2012-ben, a Nanushka márka és a PortfoLion együttműködéséhez köthető, de azóta számos új befektetés jött létre, élén a Széchenyi Tőkealap öt kihelyezésével (REKAVAGO, DORA ABODI, ÁERON, HAMERLI, Platán Bútor). A tendenciák alapján a sikeres befektetési konstrukció alapvetően két tényező: a megfelelő szervezeti feltételek és az üzleti tervezés/fejlesztés kialakításához köthető.

A designipar jövőjét illetően meghatározó iránynak tűnik a területen a technológiai innovációk, illetve kooperációk élénk megjelenése. A szakértők különösen a fényáteresztő beton, illetve az intelligens és 3D nyomtatóval készített ékszerek, kiegészítők elterjedésének jósolnak nagy jövőt. Az értékesítés terén az online divatházak térhódítása figyelhető meg, melyek az utóbbi évek legnépszerűbb startup befektetései. A fogyasztói magatartás változását illetően előtérbe került a mérsékeltebb árkategóriájú, az “elérhető luxust” képviselő termékek kereslete, valamint a fast fashion, a környezettudatos termékek és a használt márkás ruhák brand által koordinált visszavételének trendje.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Két új városba repül a WizzAir decembertől Budapestről
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 10:25
Északi irányba bővíti kínálatát a magyar fapados légitársaság. Tallin és Billund a két új úticél.
Vállalat A tajvani TSMC nem fér a bőrébe
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 19:41
A világ legnagyobb fejlett chipgyártója emelte árbevétel-előrejelzését a mesterséges intelligencia megatrendjének optimista kilátásai miatt.
Vállalat Nagy-Britannia új szankciókat vezetett be a Lukoillal és a Rosznyefttel szemben
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 19:21
Rachel Reeves brit pénzügyminiszter az Egyesült Államokba látogatott.
Vállalat Az ABB harmadik negyedéves eredménye sokatmondó
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 19:01
Növekvő harmadik negyedéves bevételről és nyereségről jelentett a svájci ABB, az ipari digitális technológiák területén vezető globális vállalat.
Vállalat Így bírhatja lojalitásra a munkavállalóit
PR | 2025. október 16. 11:44
A fluktuáció, vagyis a munkaerő vándorlása komoly fejtörést okoz a cégeknek: drága az utánpótlás, romlik a csapatmorál, csökken a teljesítmény, nő a bizonytalanság és nőnek a munkavállalói elvárások is. A HR-Evolution kutatása szerint a magyar munkaerőpiac helyzete továbbra sem rózsás. Bár látszik a csökkenő trend, a fluktuáció aránya még mindig magasabb az elfogadhatónál. Cikkünkben bemutatjuk a kutatás fő tanulságait, és mutatunk egy hatásos megoldást, amivel a céged egyszerre erősítheti a lojalitást és akár 20 százalékkal növelheti a munkavállalói juttatások értékét.
Vállalat Szembeszáll Trumppal az Apple? Még több iPhone-t gyártanának Kínában
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 17:01
Tim Cook, az Apple vezérigazgatója a kínai ipari és informatikai miniszterrel tartott pekingi megbeszélésén jelezte, hogy bővítenék gyártási beruházásaikat az országban – közölte szerdán a kínai minisztérium.
Vállalat Nagyon ment az AutoWallis szekere
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 09:51
Erős első három negyedévről számolt be a csoport.
Vállalat Magasra repült a fekete kő Amerikában
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 19:05
A BlackRock kedden magas harmadik negyedéves nyereségről számolt be, mivel a globális piacok fellendülése megnövelte a díjbevételeket, és a kezelt vagyon rekord 13,46 ezer millió dollárra emelkedett.
Vállalat Meglepő dolgot produkált a svéd Ericsson
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 15:35
Az Ericsson svéd távközlésiberendezés-gyártó kamat- és adózás előtti eredménye az elemzői várakozásokat meghaladó mértékben nőtt a harmadik negyedévben, miután az árbevétel csökkenését ellensúlyozta a haszonkulcs növekedése
Vállalat Repülőrajt Indiában: az LG Electronics lekörözte dél-koreai anyavállalatát
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 14:21
A most tőzsdére kerülő leányvállalat 13 milliárd dolláros kapitalizációt ért el, felülmúlva dél-koreai anyavállalatát.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG