4p
Átfogó elemzés készült a magyar designiparról: kiderült, hogy milyen fontos a gazdaság szempontjából az designipar, az is, hogy Budapest élen jár a területen és az autóipar után a legjobban fejlődő terület ez.

Miért jó befektetés a design?

A befektetők nem csak a kockázatokat, hanem az iparágban rejlő lehetőségeket is felmérték: a szakemberek véleménye szerint a designbefektetések előnye, hogy megfelelő piaci bevezetés mellett magas hozam- és exportképességgel, jelentős fedezettartalommal rendelkeznek - derül ki a MITTE Communications stratégiai kommunikációs cég, illetve a CEIS befektetési tanácsadó cég közös szakmai elemzéséből.

 



Az alacsonyabb befektetési összegek miatt kockázatkezelési szempontból is ideálisak, illetve a jól kommunikálható, megfogható designmárkák a befektetések környezeti, társadalmi, kulturális szempontjaira, illetve új iparági lehetőségekre is rávilágíthatnak.

 

Budapest az élen jár

A tanulmány kiindulópontja szerint a kreatív és kulturális ipar 535,9 milliárd eurós forgalmával, a GDP 4,2 százalékát kitevő arányával mára az egyik legmeghatározóbb piaci terület a kontinensen: 7 millió fővel - az építőipar és a vendéglátóipar után - a harmadik legnagyobb foglalkoztató. A Design Terminál kutatása alapján Budapest, illetve Közép-Magyarország az Európai Unió 8. legfontosabb designipari központja: hazánk GDP-jén belül a designipari ágazatok összesített részaránya eléri a 3,7 százalékot, a hazai foglalkoztatottak 4,4 százaléka dolgozik valamely designipari ágazatban, exportvezérelt szegmensei évente 12 százalékkal bővülnek. A designipari ágazatok növekedési üteme ötszörösen haladja meg a teljes GDP-növekedést, ezzel a járműipar után a második legdinamikusabban növekvő terület az országban.

 


A fokozatosan növekvő “kreatív gazdaságok” serkentésére a különböző országok már célzott kreatívipari fejlesztéspolitikát és designstratégiát dolgoznak ki. Az Európai Unió 28 országából jelenleg 15 állam nemzeti innovációs politikája tartalmazza a design fejlesztését. A vezető országok közül az Egyesült Királyság a GDP arányában többet költ designra (2,92%), mint K+F-re (1,07%), míg a dán, finn, brit cégek között nagyobb az elköteleződés a design (93%, 57%,  66%), mint az innovációs tevékenység (52%, 52%, 46%) iránt.

 

Mi a siker titka?

A kutatás szerint a hazai designipar finanszírozási eszköztárába a 2010-es évek Jeremie kiírásaival került be a kockázati tőke lehetősége, elsősorban a növekedési életszakaszban lévő, innovatív vállalkozások részére. A nemzetközi és hazai tapasztalatokból látszik, hogy az elmúlt években az új pénzügyi lehetőségeknek és állami, üzleti intézményrendszernek köszönhetően dinamikusan változik a designbefektetések megítélése. Európa különböző országaiban és az Egyesült Államokban a kezdő tervezőket, vállalkozásokat segítő exkluzív inkubációs-, mentor- és ösztöndíjprogramok száma felfutóban van. A kezdő vállalkozásoknak az előértékesítésben és a vevőkör megtalálásában - a sikeres magyar projektek által is használt - crowfunding platformok (Kickstarter, Indiegogo) segítenek. Az üzletfejlesztési szakértelem és a megfelelő validáció megszerzésével a designipari márkák a befektetők számára is vonzóbb célpontot jelentenek, akik között már működnek design- és divatbefektetésekre specializálódott társaságok is.

 

 

A hazai designipari befektetések kiindulópontja 2012-ben, a Nanushka márka és a PortfoLion együttműködéséhez köthető, de azóta számos új befektetés jött létre, élén a Széchenyi Tőkealap öt kihelyezésével (REKAVAGO, DORA ABODI, ÁERON, HAMERLI, Platán Bútor). A tendenciák alapján a sikeres befektetési konstrukció alapvetően két tényező: a megfelelő szervezeti feltételek és az üzleti tervezés/fejlesztés kialakításához köthető.

A designipar jövőjét illetően meghatározó iránynak tűnik a területen a technológiai innovációk, illetve kooperációk élénk megjelenése. A szakértők különösen a fényáteresztő beton, illetve az intelligens és 3D nyomtatóval készített ékszerek, kiegészítők elterjedésének jósolnak nagy jövőt. Az értékesítés terén az online divatházak térhódítása figyelhető meg, melyek az utóbbi évek legnépszerűbb startup befektetései. A fogyasztói magatartás változását illetően előtérbe került a mérsékeltebb árkategóriájú, az “elérhető luxust” képviselő termékek kereslete, valamint a fast fashion, a környezettudatos termékek és a használt márkás ruhák brand által koordinált visszavételének trendje.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat 15 ezer embert küld el a legnagyobb amerikai telekommunikációs cég
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 19:01
Dolgozóinak 15 százalékától megválik a Verizon, az Egyesült Államok legnagyobb bevételű telekommunikációs vállalata. A városnyi embert már a jövő héten elküldi a cég.
Vállalat Közel 200 millió forintra büntette a Wizz Airt az olasz versenyhivatal
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 14:08
A Wizz Air korlátlan előfizetésként mutatta be az All You Can Fly-t, de nem adtak megfelelő és naprakész tájékoztatást a foglalási időszakokról, az ülőhelyek számáról és típusáról sem. 
Vállalat A fix 3 százalékos hitel új lendületet ad a fejlesztéseknek
PR | 2025. november 14. 10:37
A fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram a gazdasági növekedés mellett a mindennapi biztonságot is erősíti. A Cégkassza Podcast legújabb adásában Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára, valamint Palóc André, a minisztérium szóvivője részletesen kifejtették, hogyan mozdította meg a program a „fiókban maradt fejlesztéseket”, miként ösztönzi a kkv-k méretugrását, és milyen további könnyítések várhatóak az adminisztráció és az adózás területén.
Vállalat Előnyben a csalók, terjed a deepfake: így venné fel a kesztyűt a KiberPajzs
Imre Lőrinc | 2025. november 13. 16:59
Újabb eszközöket ad a kibercsalók kezébe a mesterséges intelligencia, ami egyelőre inkább a támadóknak kedvez, a lakossággal és a vállalatokkal szemben. Küzdeni kell a digitális támadások ellen, de a helyzetet nehezíti, hogy sokan a biztonság illúziójába ringatják magukat – hangzott el az OTP Bank és a KiberPajzs projekt közös sajtótájékoztatóján.
Vállalat Nyakon csípték a Red Bull-t
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 15:34
Az Európai Bizottság hivatalos versenyfelügyeleti eljárást indított annak kivizsgálására, hogy a Red Bull osztrák energiaital-gyártó vállalat jogellenesen korlátozta-e a versenyt az EU energiaital-piacán, megsértve ezzel az uniós versenyjogi szabályokat – közölte csütörtökön a brüsszeli testület.
Vállalat A Mol lehet a nyertese a szerbiai céget sújtó amerikai szankciónak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 11:35
Bevásárolná magát a szerbiai Naftna industrija Srbije (NIS) olajvállalatba, részvényeket véve az orosz Gazprom többségi tulajdonostól.
Vállalat Akkumulátorgyár: a Toyota kedveskedik Donald Trumpnak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 07:21
A Toyota Motor szerdán közölte, hogy megkezdte a termelést 13,9 milliárd dollár értékű észak-karolinai akkumulátorgyárában, miközben fokozza hibridgyártását, és megerősítette, hogy a következő öt évben 10 milliárd dollárt fektet be amerikai gyártókapacitásainak fejlesztésébe.
Vállalat Kevesebb bevétel mellett is profitot hozott a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 19:33
Itt a negyedéves gyorsjelentés.
Vállalat Felelős digitalizáció a Magyar Telekomnál
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 18:57
Bár az ESG kifejezés csak az elmúlt években épült be a köztudatba, a legnagyobb magyarországi vállalatok már több mint két évtizede készítenek fenntarthatósági jelentéseket környezeti, társadalmi és vállalatirányítási tevékenységeikről. Így van ez a Magyar Telekomnál is. A Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencián a cég ESG vezetője elmondta, hogy – bár a telekommunikációs szektor – nem tartozik a klasszikusan magas üvegházhatású gázokat kibocsátók közé, jelentős gazdasági szereplőként mégis érzik szerepüket, ezért is tesznek aktívan a klímavédelemért.
Vállalat Fenntartható IT – a laptopgyártók zöld stratégiái
PR | 2025. november 12. 09:50
Mindenre kiható digitális világunkban a technológia fejlődése már közel sem a csak a teljesítményről és innovációról szól. A felelősségvállalás legalább ilyen fontossá vált. A „fenntartható IT megoldás” már nemcsak egy üres, zöldre mosó jelszó, hanem a tudatos vállalatirányítás és fogyasztói döntéshozatal alapja kell, hogy legyen. Nézzük, mit értenek ez alatt a laptopmárkák!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG