3p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Direkt36 kiperelte a projekt részletes dokumentációját, ebből derül ki, hogy a kirívóan költséges autópálya munkálataiba a Dolomit Kft. is bedolgozott.

Orbán Viktor apjának bányacége is részt vett az M4-es út építésében, amelyet nemcsak az Európai Unió kritizált, hanem a magyar kormány is túlzottan drágának tartott – derül ki a Direkt36 tényfeltáró központ birtokába került dokumentumokból.
 
Az iratok újabb bizonyítékát adják annak, hogy az Orbán család vállalkozásai közpénzhez jutnak állami beruházások beszállítójaként. Ez annak ellenére történik, hogy évekkel ezelőtt Orbán Viktor arra kérte az apját, hogy ne vegyen részt nagy állami projektekben – emlékeztet a Direkt36 a 444-en megjelent cikkében.

 

Orbán Viktor és apja, Orbán Győző. (Képkivágás, eredeti fotó: MTI/Beliczay László)
Orbán Viktor és apja, Orbán Győző. (Képkivágás, eredeti fotó: MTI/Beliczay László)

A Budapestet a magyar-román határral összekötő M4-es építése évek óta akadozik. A beruházás kirívó költségeire korábban az Európai Unió is felfigyelt, a magyar kormány azonban kiállt az építkezés mellett – egészen addig, amíg Orbán Viktor miniszterelnök össze nem veszett addigi szövetségével, Simicska Lajossal.
 
2015 tavaszán le is állították az építkezés egy szakaszát, amelyen addig Simicska akkori cége, a Közgép is dolgozott. Lázár János, a Miniszterelnökség akkori vezetője szerint „varázslatosak" voltak a leállított építkezés költségei, „egy kilométer a sík Alföldön 4 milliárd forintba kerül". Lázár azt is előrevetítette, hogy az építkezés leállítása alkalmas lesz arra, hogy „minden számlát egyesével visszaellenőrizzenek."
 
Bár a magyar kormány azóta nem tette közzé az ellenőrzések eredményeit, a Direkt36 egy közadatkérési per eredményeként megszerezte a projekt részletes dokumentációját. Ebből kiderül, hogy a költséges állami projektben Orbán édesapjának cége is részt vett: a Dolomit Kft. gánti bányájából szállítottak zúzottkövet az útépítéshez. Többek közt gánti kőből készült az M4-es aszfaltkeveréke, az út padkája és a leállósáv is.
 
Az Orbán cég építőanyagait szállították az Üllő-Albertirsa, és az Albertirsa-Cegléd közötti szakaszra (az előbbit 52,1 milliárd forintból az Euroaszfalt és a Duna Aszfalt konzorciuma, az utóbbit pedig 20,4 milliárd forintból a Colas építette).
 
Ezeknek az építkezéseknek a 2017-2018 közötti dokumentációjában több tucat olyan iratot talált a Direkt36, amelyen a Dolomit Kft. neve szerepel: többek közt az építkezéshez felhasznált anyagokat bemutató iratokon, a cég saját termékeiről kiadott teljesítménynyilatkozatain és különböző vizsgálati jegyzőkönyveken.
 
A Direkt36 a Dolomit Kft.-től és az M4-es építésében részt vevő fővállalkozóktól is megkérdezte, hogy pontosan mennyi építőanyagot, és mennyi pénzért szállított a gánti bányacég a projekthez, de nem válaszoltak a kérdéseikre. A miniszterelnök sem reagált édesapja cégének állami munkáival kapcsolatos kérdéseinkre.
 
Az elmúlt években a Direkt36 számos bizonyítékot talált arra, hogy Orbán Viktor családjának cégei állami munkákból jutnak közpénzhez, több esetben Mészáros Lőrinc cégein keresztül.
 
A Dolomit Kft. a piac egyik legjobban teljesítő vállalkozása lett, és 2018-ra már lényegében a teljes konkurenciát lekörözte egy fontos tekintetben: a piacvezető bányacégek közül Dolomit Kft. érte el a legmagasabb árbevétel arányos nyereségrátát (41,3%), amely tavaly még tovább emelkedett, közel 45 százalékra.

Ez az arány mutatja meg, hogy a céghez befolyó pénzből mennyi marad a tulajdonosoknál. Legutóbb, 2019-ben 1,8 milliárd forintos nyereséggel zárt Orbán édesapjának bányacége, ezt pedig a tulajdonosok mind ki is vették osztalékként a vállalkozásból.

(Direkt36)

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Gigaleépítés után négy napos munkahetet vezetnek be a Volkswagennél
Herman Bernadett | 2025. június 3. 17:30
A 35 ezer fős leépítésből 20 ezer már megtörtént, most azt tervezi a német autógyártó, hogy 2027-től átáll a négynapos munkahétre a wolfsburgi üzemében.  
Vállalat Padlót fogott a Tesla Európában – egy, csak egy ország van talpon a vidéken
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 13:16
Se a főnök, se az autók nem tetszenek az európai vevőknek. De van egy kivétel.
Vállalat Nagyot húzott az AutoWallis, a fél régióban teríthetik a kínai márkát
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 11:41
Az év végén indul a NIO értékesítése.
Vállalat Fügyült a Gap a vámokra
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 14:06
Nem vette figyelembe a vámok hatásait az előrejelzésében a Gap.
Vállalat Cápák között: díjazták azokat, akik nem csak profitot, hanem változást akarnak elérni
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 12:33
A Raiffeisen Bank négy különleges vállalkozást díjazott, ahol nemcsak az üzleti terv, hanem a szándék is számított.
Vállalat További nagy tervei vannak a 4iG-nek
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 11:31
Az első negyedéves gyorsjelentés apropóján adott részletes tájékoztatást Fekete Péter, a társaság vezérigazgatója.
Vállalat Verseny nélkül kapta meg a Mol a BME-t fenntartó céget
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 12:04
Versenyeztetés nélkül adják el a Molnak a Műegyetemet fenntartó céget, fenntartva az állam különleges jogait, de más tulajdonost nem engednek be.
Vállalat Nem panaszkodhat a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 19:40
Jól sikerült a tőzsdei cég negyedéve.
Vállalat Milliárdokat fizet ki osztalékként a Magyar Telekom leányvállalata
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 14:41
Pénz áll a házhoz.
Vállalat Több ezer embert rúg ki a Volvo
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 15:45
Túl sok a bizonytalanság.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG