3p

A Direkt36 kiperelte a projekt részletes dokumentációját, ebből derül ki, hogy a kirívóan költséges autópálya munkálataiba a Dolomit Kft. is bedolgozott.

Orbán Viktor apjának bányacége is részt vett az M4-es út építésében, amelyet nemcsak az Európai Unió kritizált, hanem a magyar kormány is túlzottan drágának tartott – derül ki a Direkt36 tényfeltáró központ birtokába került dokumentumokból.
 
Az iratok újabb bizonyítékát adják annak, hogy az Orbán család vállalkozásai közpénzhez jutnak állami beruházások beszállítójaként. Ez annak ellenére történik, hogy évekkel ezelőtt Orbán Viktor arra kérte az apját, hogy ne vegyen részt nagy állami projektekben – emlékeztet a Direkt36 a 444-en megjelent cikkében.

 

Orbán Viktor és apja, Orbán Győző. (Képkivágás, eredeti fotó: MTI/Beliczay László)
Orbán Viktor és apja, Orbán Győző. (Képkivágás, eredeti fotó: MTI/Beliczay László)

A Budapestet a magyar-román határral összekötő M4-es építése évek óta akadozik. A beruházás kirívó költségeire korábban az Európai Unió is felfigyelt, a magyar kormány azonban kiállt az építkezés mellett – egészen addig, amíg Orbán Viktor miniszterelnök össze nem veszett addigi szövetségével, Simicska Lajossal.
 
2015 tavaszán le is állították az építkezés egy szakaszát, amelyen addig Simicska akkori cége, a Közgép is dolgozott. Lázár János, a Miniszterelnökség akkori vezetője szerint „varázslatosak" voltak a leállított építkezés költségei, „egy kilométer a sík Alföldön 4 milliárd forintba kerül". Lázár azt is előrevetítette, hogy az építkezés leállítása alkalmas lesz arra, hogy „minden számlát egyesével visszaellenőrizzenek."
 
Bár a magyar kormány azóta nem tette közzé az ellenőrzések eredményeit, a Direkt36 egy közadatkérési per eredményeként megszerezte a projekt részletes dokumentációját. Ebből kiderül, hogy a költséges állami projektben Orbán édesapjának cége is részt vett: a Dolomit Kft. gánti bányájából szállítottak zúzottkövet az útépítéshez. Többek közt gánti kőből készült az M4-es aszfaltkeveréke, az út padkája és a leállósáv is.
 
Az Orbán cég építőanyagait szállították az Üllő-Albertirsa, és az Albertirsa-Cegléd közötti szakaszra (az előbbit 52,1 milliárd forintból az Euroaszfalt és a Duna Aszfalt konzorciuma, az utóbbit pedig 20,4 milliárd forintból a Colas építette).
 
Ezeknek az építkezéseknek a 2017-2018 közötti dokumentációjában több tucat olyan iratot talált a Direkt36, amelyen a Dolomit Kft. neve szerepel: többek közt az építkezéshez felhasznált anyagokat bemutató iratokon, a cég saját termékeiről kiadott teljesítménynyilatkozatain és különböző vizsgálati jegyzőkönyveken.
 
A Direkt36 a Dolomit Kft.-től és az M4-es építésében részt vevő fővállalkozóktól is megkérdezte, hogy pontosan mennyi építőanyagot, és mennyi pénzért szállított a gánti bányacég a projekthez, de nem válaszoltak a kérdéseikre. A miniszterelnök sem reagált édesapja cégének állami munkáival kapcsolatos kérdéseinkre.
 
Az elmúlt években a Direkt36 számos bizonyítékot talált arra, hogy Orbán Viktor családjának cégei állami munkákból jutnak közpénzhez, több esetben Mészáros Lőrinc cégein keresztül.
 
A Dolomit Kft. a piac egyik legjobban teljesítő vállalkozása lett, és 2018-ra már lényegében a teljes konkurenciát lekörözte egy fontos tekintetben: a piacvezető bányacégek közül Dolomit Kft. érte el a legmagasabb árbevétel arányos nyereségrátát (41,3%), amely tavaly még tovább emelkedett, közel 45 százalékra.

Ez az arány mutatja meg, hogy a céghez befolyó pénzből mennyi marad a tulajdonosoknál. Legutóbb, 2019-ben 1,8 milliárd forintos nyereséggel zárt Orbán édesapjának bányacége, ezt pedig a tulajdonosok mind ki is vették osztalékként a vállalkozásból.

(Direkt36)

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Elbocsátásokra készül egy autógyár, világszerte küldenek el embereket
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 17:12
Önkéntes létszámleépítést tervez a Nissan.
Vállalat Baj van a légzsákokkal – újabb autókat hívnak vissza
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 11:10
Sürgősen javítani kell.
Vállalat Furcsa mintát mutatnak a Mazda eladásának változásai
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 16:15
A Mazda Motor Corporation pénteki közleménye szerint az idén január-májusban értékesített járműveinek száma éves szinten 4,3 százalékkal 533 402-re emelkedett.
Vállalat A BYD újabb gyárépítést indít, kormányzati segítséggel
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 15:50
A kínai elektromos autógyártó 32 milliárd forintért épít buszgyártó üzemet Komáromban, jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken.
Vállalat Dobott egy hátast a Nike nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 14:33
Az amerikai sportszergyártó nyeresége 86 százalékkal zuhant a negyedik pénzügyi negyedévében az eladások csökkenése és a költséges vállalati szerkezetátalakítás hatására.
Vállalat Nagy siker a kínai mobiltelefongyártó második ajtómodellje
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 13:20
Xiaomi új SUV-jára leadott hatalmas megrendelések fokozzák a Teslával szembeni kihívásokat.
Vállalat Nagy bejelentést tett a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 14:41
A Magyar Telekom 2025. június 26-án rendkívüli közgyűlést tartott, amelyen döntés született a Társaság passzív mobil infrastruktúra portfoliójának egy kizárólagos tulajdonú leányvállalatba történő szétválasztásáról.
Vállalat Lepacsizott a Mol és az MVM – befutott egy méretes olajszállítmány
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:59
Megérkezett a horvát kikötőbe.
Vállalat Óriási üzlet közeleg az olajiparban?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:14
80 milliárd dolláros biznisz lehet.
Vállalat Az Uber boszorkányos módszerrel jutott hatalmas profithoz?
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 17:31
Amerikai tudósok szerint egy algoritmus szisztematikusan megemelte a viteldíjakat a sofőrök és az utasok kárára. Korábban brit kutatók is erre jutottak. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG