A Maersk jelezte, hogy egyelőre nincs tervben az útvonal teljes újranyitása, ugyanakkor fontolóra veszik egy „lépcsőzetes megközelítés” folytatását, amely a Szuezi-csatornán és a Vörös-tengeren keresztüli hajózás fokozatos újraindítását célozza. A vállalat további részleteket nem közölt terveiről – írja a Reuters.
Fotó: Pixabay
A Maersk – más globális hajózási cégekkel, köztük a Hapag-Lloyddal együtt – 2023 decemberétől Afrika Jóreménység foka felé terelte át hajóit, miután a jemeni húszi lázadók a Gázában élő palesztinokkal való szolidaritásra hivatkozva támadásokat indítottak a Vörös-tengeren közlekedő hajók ellen. Ázsia és Európa között a Szuezi-csatorna a leggyorsabb tengeri útvonal.
A Maersk esetleges visszatérése a Szuezi-csatornához „hullámhatást” válthat ki a hajózási ágazatban, ahol a fuvardíjak emelkedtek, mivel az alternatív útvonal hetekben mérhetően meghosszabbította az Ázsia és Európa közötti szállítási időt.
Ugyanakkor a gázai háborúban életbe lépett tűzszünet növelte annak esélyét, hogy a forgalom fokozatosan normalizálódik.
Gyorsabb szállításhoz kevesebb hajó is elég
Niels Rasmussen, a hajótulajdonosokat tömörítő BIMCO vezető hajózási elemzője szerint a rendszeres átkelések visszatérése akár 10 százalékkal is csökkentheti a hajók iránti keresletet. „A Szuezi-csatornán átvezető útvonalakhoz való visszatérés lehetősége nagy árnyékot vet a piaci kilátásokra” – írta csütörtökön közzétett elemzésében.
Erősödött a forint.



