Nemzetközi és európai szinten is érezhető a befektetési kedv megerősödése a fúziók és cégfelvásárlások területén; a magyar piac kicsinek számít az ilyen tranzakciók szempontjából, itt inkább az eladási tendencia erősödik - összegezte elemzésében a Grant Thornton Corporate Finance Kft.
A korábbinál lényegesen aktívabb a felvásárlási piac 2015 óta, a csökkenő kamatok és az emelkedő kockázatvállalási nyomás hatására. Mind az intézményi, mind a lakossági befektetőknek nehéz megszokni a nulla vagy negatív kamatkörnyezetet, a befektetők keresik az alternatívákat.
Ezt keresik
Érdeklődnek a nagyobb regionális, de a globális ingatlanalapok is a Kelet-Közép-Európában és a Délkelet-Európában található logisztikai, kereskedelmi és ipari épületek felvásárlása iránt. A magas hozzáadott értékű szektorok - szoftverfejlesztés, alkalmazott technológia, biotechnológia és az orvosi technológia - iránt is a világ minden részéről van érdeklődés.
A régiós trendek közül kiemeli a tájékoztató, hogy a lengyel cégek a 2014-2015-ben tapasztalható csökkenő aktivitás után ismét nagy erővel keresnek és vásárolnak fel társaságokat Európa kelet-közép és délkeleti térségében.
Észre sem veszik
A magyarországi fúziós és cégfelvásárlási piac kis méretét mutatja, hogy a magánszektorban keletkező tranzakciók jelentős többsége 5-25 millió euró (1,5-7,5 milliárd forint) közé tehető, ami sok európai és főleg globális kockázatitőke-befektetőnek messze a méretküszöb alatti összeg.
A magyar cégek esetében inkább az eladási hullám emelhető ki Kővágó János ügyvezető igazgató szerint. Szerinte Magyarországon nincs olyan jól működő tőzsde, ahol kisebbségi tulajdonrész eladásával is friss tőkét lehetne bevonni vagy részleges (kisebbségi) tulajdonrész-értékesítés is lebonyolítható lenne.
Bár az uniós kockázati tőkeprogram, a Jeremie kisebb cégek esetében jó lehetőség tőkebevonásra, de a tapasztalatok szerint a középvállalatok esetében továbbra sincs megfelelő megoldás az 5 millió euró feletti tőkebevonásra - közölték.
Szintén a cégeladások számát növeli, hogy sok magyar vállalatnál elérkezett a generációváltás ideje, de a tulajdonos családtagjai nem érdeklődnek az üzlet iránt, inkább eladják a vállalkozást. Sok cég a helyi piac korlátai és kockázatai miatt dönt úgy, hogy önálló működés helyett stratégiai partner bevonásával, egy globális társaság tagjaként, de továbbra is helyben működve lényegesen jobb feltételeket érhet el - áll az elemzésben.