BUX
35 967.41
+0.26%
+92.00
OTP
10 800.00
+4.15%
+430.00
MOL
1 916.00
-2.74%
-54.00
RICHTER
6 650.00
-2.35%
-160.00
MTELEKOM
396.00
+0.76%
+3.00
 
2019. július 9. 10:11

Pont, ahogy azzal Orbán Viktor pár éve "viccelődött." De más kisvasutakat is fejlesztenének, két év alatt 12 milliárdból egy friss előterjesztés szerint, melyet a hvg.hu szerzett meg.

A felcsúti kisvasút. (MTI Fotó: Máthé Zoltán)

Két év alatt 12 milliárd forintnyi közpénzből fejleszthetik az ország kisvasút-vonalait, írja a hvg.hu egy, a birtokukba jutott titkos előterjesztés alapján. A „turisztikai célú keskeny nyomközű kisvasutak fejlesztésének II. üteméről” szóló friss, júniusi anyagot Rogán Antal, a miniszterelnök kabinetfőnöke, valamint a kerékpározásért és aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, Révész Máriusz.

Volt már ilyen: a fejlesztés I. üteméről szóló kormányhatározatot még 2017-ben fogadta el a kormány, amely ennek megvalósítására 10 milliárd forintot adott. A mostani dokumentum szerint a folytatásban összesen 12,28 milliárd forintból valósítanák meg az újabb pályák és szerelvények felújítását, illetve cseréjét, 2020-ban 4,6 milliárd jutna pályafelújításra, 1,5 milliárd járművekre, 2021-ben 5,3 milliárd menne pályafelújításra, 782 millió pedig járművekre.

Az előterjesztés azzal érvel a projekt mellett, hogy a kisvasutazás „közkedvelt, aktív kikapcsolódási forma a családok számára”, illetve élénkíti a turizmust, generációkat mozgat meg, és attrakciókat köt össze. Felvetik, hogy ennek kapcsán a költségeket csökkentené, és egyben a hazai vasúti járműgyártást is fellendítené „egy kisvasúti járműcsalád kifejlesztése”, vagy „esetleg prototípus járművek legyártása és hatósági engedélyeinek megszerzése.”

Ha átmegy a javaslat, akkor az is változna, hogy a kisvasutakat Széchenyi Pihenőkártyával is igénybe lehetne venni, ennek mikéntjét a pénzügyi tárcának kell kidolgoznia.

„Ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig, és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig”

- mondta Orbán Viktor még 2015-ben, a feltámasztott felcsúti kisvasút átadásakor. Támadták is eleget, hiszen alig van rajta utas, így viszont jön a beígért reakció, a javaslatban ugyanis felvillantják a majdani III. ütem két fő beruházását, a Válvölgyi – felcsúti – kisvasút fejlesztését és a Salgótarján–Salgóbánya „komplex fejlesztését.”

A felcsúti kisvasutat egyrészt egy Bicske–Felcsút, másrészt egy Alcsút–Vértesacsa–Lovasberény vonalszakasszal hosszabbítanák meg. Az előkészítése javában zajlik, a tervezési feladatokra az I. ütemre szánt 10 milliárdos keretből fordítottak (köz)pénzt, csak ez az előkészítési munka eddig 246,5 millió forintba került.

Salgótarjánban egy hegyi kisvasutat építenének meg, amely "a megyei jogú város városközpontjából indulva, valós vonzerővel rendelkező turisztikai attrakciókat felfűzve" érne el Salgóbányára. A javaslat szerint a vonatpálya melletti „attrakciók átélhetővé és megérthetővé teszik az egykori Salgótarján környéki bányászatot."

Két olyan vonalszakasz is van viszont, melyről a nagy fejlesztések közepette lemondanak: Debrecenben a nagyállomási bekötés, valamint a Nagycenk–Fertőd-kisvasút. Azért álltak el az eredeti elképzeléstől, mert a megvalósíthatósági tanulmányok szerint ezeknek a megépítése „aránytalan költségekkel járna."

(hvg.hu)

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Vállalat Miért viszik ki a pénzt Magyarországról az autógyártók?
Király Béla | 2020. június 2. 17:31
A napokban a magyarországi autógyártók sorban jelentették meg tavalyi számaikat. Noha eltérően alakult a vállalatok teljesítménye, akár a forgalmat, akár a nyereséget nézzük, egyvalami mégis közös volt. A három nagy német gyökerű társaság, az Audi, a Mercedes és az Opel is kipucolta a magyar leányvállalatát, és amit lehetett, kifizetett osztalékként.
Vállalat A Gyurcsány-család a politikát választotta a biznisz helyett
Baka F. Zoltán | 2020. június 1. 15:47
Egyetlen jelentős tranzakció hozott izgalmat az egykori cégbirodalom megmaradt részében.
Vállalat Zsinórban második éve veszteséges Mészáros Lőrinc gigaberuházásra készülő vasútépítő cége
Baka F. Zoltán | 2020. május 31. 20:07
A minimum 750 milliárdos üzletre egyelőre még nem készült fel az RM International.
Vállalat Július elején indulhatnak a közvetlen charterjáratok a tengerparti üdülőhelyekre
MTI | 2020. május 31. 12:37
Aki akar, utazhat.
Vállalat Egyértelműen fickósabb, macsósabb lett Trump a sikeres SpaceX-kilövéstől
MTI | 2020. május 31. 08:17
"Nem lehetsz első a Földön, ha második vagy az űrben", mondta az amerikai elnök a sikeres indítás után, majd hozzátette, hogy az USA nem is lesz második semmiben.
Vállalat Startupokat célozna meg Áder János klímavédelmi alapítványa  
Valkai Nikoletta | 2020. május 30. 19:55
40 millió forint keretösszeggel írtak ki pályázatot, a győztes is megvan.
Vállalat Hivatalos: bevette Debrecent a BMW
Privátbankár.hu / MTI | 2020. május 29. 19:59
A BMW Group átvette és kifizette a leendő debreceni autógyárának a területét, az ingatlan tulajdonjogát megszerezte.
Vállalat Három cégéből 20 milliárdos osztalék hullott Mészáros Lőrinc ölébe
Székely Sarolta | 2020. május 29. 15:36
A felcsúti polgármester három nagyobb építő- és vasútipari cége hozta a kötelezőt. Sőt, a zászlóshajónak is tekinthető Mészáros és Mészáros Kft. még várakozáson felül is teljesített.
Vállalat Trump rendelettel bünteti a közösségi médiát, mert megsértődött a Twitterre
MTI | 2020. május 29. 09:18
Mark Zuckerberg azonnal az amerikai elnök mellé állt.
Vállalat Az Audi is kisöpörte a padlást, 700 milliárd forintot vittek haza
Király Béla | 2020. május 29. 06:16
Az Audi Hungária is közzétette a 2019-es gazdasági adatait, amelyből az derül ki, hogy az autógyártó vállalat magyarországi tevékenysége tovább erősödött. Érdekesség ugyanakkor, hogy a társaság nem csak a tavalyi eredményét, hanem annál jóval nagyobb összeget vett ki osztalékként.
Friss
hírlevél