A felcsúti kisvasút. (MTI Fotó: Máthé Zoltán) |
Két év alatt 12 milliárd forintnyi közpénzből fejleszthetik az ország kisvasút-vonalait, írja a hvg.hu egy, a birtokukba jutott titkos előterjesztés alapján. A „turisztikai célú keskeny nyomközű kisvasutak fejlesztésének II. üteméről” szóló friss, júniusi anyagot Rogán Antal, a miniszterelnök kabinetfőnöke, valamint a kerékpározásért és aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, Révész Máriusz.
Volt már ilyen: a fejlesztés I. üteméről szóló kormányhatározatot még 2017-ben fogadta el a kormány, amely ennek megvalósítására 10 milliárd forintot adott. A mostani dokumentum szerint a folytatásban összesen 12,28 milliárd forintból valósítanák meg az újabb pályák és szerelvények felújítását, illetve cseréjét, 2020-ban 4,6 milliárd jutna pályafelújításra, 1,5 milliárd járművekre, 2021-ben 5,3 milliárd menne pályafelújításra, 782 millió pedig járművekre.
Az előterjesztés azzal érvel a projekt mellett, hogy a kisvasutazás „közkedvelt, aktív kikapcsolódási forma a családok számára”, illetve élénkíti a turizmust, generációkat mozgat meg, és attrakciókat köt össze. Felvetik, hogy ennek kapcsán a költségeket csökkentené, és egyben a hazai vasúti járműgyártást is fellendítené „egy kisvasúti járműcsalád kifejlesztése”, vagy „esetleg prototípus járművek legyártása és hatósági engedélyeinek megszerzése.”
Ha átmegy a javaslat, akkor az is változna, hogy a kisvasutakat Széchenyi Pihenőkártyával is igénybe lehetne venni, ennek mikéntjét a pénzügyi tárcának kell kidolgoznia.
„Ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig, és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig”
- mondta Orbán Viktor még 2015-ben, a feltámasztott felcsúti kisvasút átadásakor. Támadták is eleget, hiszen alig van rajta utas, így viszont jön a beígért reakció, a javaslatban ugyanis felvillantják a majdani III. ütem két fő beruházását, a Válvölgyi – felcsúti – kisvasút fejlesztését és a Salgótarján–Salgóbánya „komplex fejlesztését.”
A felcsúti kisvasutat egyrészt egy Bicske–Felcsút, másrészt egy Alcsút–Vértesacsa–Lovasberény vonalszakasszal hosszabbítanák meg. Az előkészítése javában zajlik, a tervezési feladatokra az I. ütemre szánt 10 milliárdos keretből fordítottak (köz)pénzt, csak ez az előkészítési munka eddig 246,5 millió forintba került.
Salgótarjánban egy hegyi kisvasutat építenének meg, amely "a megyei jogú város városközpontjából indulva, valós vonzerővel rendelkező turisztikai attrakciókat felfűzve" érne el Salgóbányára. A javaslat szerint a vonatpálya melletti „attrakciók átélhetővé és megérthetővé teszik az egykori Salgótarján környéki bányászatot."
Két olyan vonalszakasz is van viszont, melyről a nagy fejlesztések közepette lemondanak: Debrecenben a nagyállomási bekötés, valamint a Nagycenk–Fertőd-kisvasút. Azért álltak el az eredeti elképzeléstől, mert a megvalósíthatósági tanulmányok szerint ezeknek a megépítése „aránytalan költségekkel járna."
(hvg.hu)