4p

A koronavírus miatt idén sokan inkább itthon oldják meg a nyaralást.

A gyors és összehangolt kormányzati intézkedéseknek köszönhetően májusban újraindult a 2020-as turisztikai szezon belföldön, és az eddigi adatok alapján az éves belföldi forgalom meghaladhatja a korábbi évekét - közölte a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) a Nemzeti Adatszolgáltató Központ (Ntak) legfrissebb adatai alapján az MTI-vel szerdán.

Idén májusban a rendszerbe adatot beküldő magyarországi szálláshelyekre 134 ezer vendég érkezett, akik 433 ezer vendégéjszakát töltöttek el. A nemzetközi utazási korlátozások miatt májusban a belföldi forgalom volt meghatározó: a vendégszám 94 százaléka, a vendégéjszakák 82 százaléka a hazai vendégektől származott.

Mint írták, ahogy arra számítani lehetett, májusban alapvetően a korlátozások feloldása után indult meg a vendégforgalom, ezen időszakon belül is elsősorban a pünkösdi hétvégén és a belföldiek körében. A teljes májusi vendégforgalom közel kétharmada (278 ezer vendégéjszaka) a május 18-31. közötti időszakban valósult meg. A magán- és egyéb szálláshelyek szerepe a szokásosnál jelentősebb volt májusban, különösen a belföldi forgalomban, ahol a vendégéjszakák 42 százaléka ezen szállástípusokban realizálódott. A szállodák az összes vendégéjszakaszám 31 százalékát adták és a szálláshelybevétel 56 százaléka is itt keletkezett.

A felújított zalakarosi tourinform iroda az átadása napján, 2020. május 19-én. Fotó: MTI/Varga György
A felújított zalakarosi tourinform iroda az átadása napján, 2020. május 19-én. Fotó: MTI/Varga György

SZÉP-kártyával a vendégek májusban 477 millió forintot költöttek a magyar szálláshelyeken, ennek 67 százaléka a szállodákban realizálódott.

A tíz legnépszerűbb település listáját idén májusban Budapest vezette, ahol a vendégéjszakák száma meghaladta a 78 ezret. A fővárost sorrendben Debrecen, Gyöngyös, Győr, Balatonfüred, Várgesztes, Székesfehérvár, Szeged, Siófok, Eger követte.

Az MTÜ közölte: idén január-májusban több mint 2 millió vendég 5,5 millió vendégéjszakát töltött el a magyarországi szálláshelyeken. A szállodák 1,4 millió vendéget és 3,4 millió vendégéjszakát regisztráltak az első 5 hónapban, ami a tavalyi év azonos időszaki KSH-adatokkal összevetve a vendégszám esetében 59,7 százalékos, a vendégéjszakákban 41,7 százalékos visszaesés. A magyar szálláshelyek szobakiadáshoz kapcsolódó bevételének 82 százaléka a szállodákban, további 11 százaléka pedig a magán- és egyéb szálláshelyeknél keletkezett az első 5 hónapban.

Az elemzés szerint míg tavaly májusban Budapesten 329 ezer vendég szállt meg a szállodákban, idén májusban alig 11 ezer, ami 96,7 százalékos visszaesés. A vendégéjszakák esetében 89,7 százalékos volt a csökkenés, a külföldiek turisztikai célú beutazásai májusban lényegében elmaradtak. A január-májusi adatok alapján május végéig a budapesti szálláshelyeken közel 672 ezer vendég szállt meg, és közel 2 millió volt a vendégéjszakák száma.

A vidéki szálláshelyekre mintegy 122 ezer vendég érkezett 2020 májusában, akik 355 ezer vendégéjszakát töltöttek el. Vidéken is a belföldi forgalom volt a meghatározó: a vendégek 97 százaléka, a vendégéjszakák 86 százaléka a hazai vendégektől származott. A magánszálláshelyek és az egyéb szálláshelyek szerepe vidéken is meghatározó volt ebben a hónapban, a szállodák az összes vendégéjszakaszám 31 százalékát adták. Májusban a Balaton környéki szálláshelyekre több mint 28 ezer vendég érkezett, akik 72 ezer vendégéjszakát töltöttek el, ennek 40 százalékát szállodákban. Az év első öt hónapjában a vidéki szálláshelyeken közel 1,4 millió vendég szállt meg, akik 3,6 millió vendégéjszakát töltöttek el.

Az MTÜ előrejelzése szerint a pandémiás helyzet következtében a magyar turizmus 2020-ban újabb rekordévet nem könyvelhet el, ugyanakkor az Ntak adatai alapján az idei belföldi vendégfogalom akár a korábbi éveket is felülmúlhatja.

Mint írták, ez többek között a még kedvezőbb feltételekkel adható SZÉP-kártyának lesz köszönhető és annak, hogy a biztonságos belföldi utazást választják a nyaralni vágyók.

Az MTÜ tavaly indította el a turizmus eddigi legjelentősebb és legátfogóbb informatikai fejlesztését, az Ntak rendszert. Ezen keresztül naprakészen, online látja 1111 szálloda, 1728 panzió, és több mint 31 ezer magánszálláshely adatait, azaz idén januártól a teljes turisztikai szálláshelykínálatot. (A magán- és egyéb szálláshelyekről 2020 előtt nem volt havi adatgyűjtés.) A digitális adatszolgáltatás a kezdetektől fogva értékes és naprakész adatsorokkal segíti a szálláshelyek számára az üzemelést, az ügynökség számára pedig a marketingaktivitások és fejlesztések tervezését - írták.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG