5p

Az előző hónaphoz képest 1,2 százalékkal, tavaly februárhoz mérten 5,9 százalékkal csökkent a kiskereskedelem forgalma.

Februárban a kiskereskedelem forgalmának volumene – a tavaly február végi (első) pánikvásárlási hullám eredményeként – a nyers adat szerint 5,6, naptárhatástól megtisztítva 5,9 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakihoz képest. Az előző hónaphoz viszonyítva 1,2 százalékkal mérséklődött a kiskereskedelem forgalmának szezonális és naptárhatástól megtisztított volumene - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

(Fotó: Pixabay)
(Fotó: Pixabay)

A KSH adatai szerint a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 3,3 százalékkal, az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 3,5 százalékkal, az üzemanyag-kiskereskedelemben 10,4 százalékkal csökkent az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene az előző év azonos időszakihoz képest. 2021. január–februárban a forgalom volumene – szintén naptárhatástól megtisztított adatok szerint – 3,9 százalékkal kisebb volt az előző év azonos időszakinál.

Februárban, az előző év azonos időszakához viszonyítva, naptárhatástól megtisztítva: az országos kiskereskedelem forgalmának volumene 5,9 százalékkal csökkent.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom volumene 3,5 százalékkal csökkent. Az élelmiszer-kiskereskedelem 76 százalékát adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 2,6 százalékkal, míg az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 1,6 százalékkal mérséklődött. A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalma összességében 3,3 százalékkal csökkent.

Nőttek az eladások az iparcikk jellegű vegyes üzletekben (0,8 százalék). A forgalom volumene csökkent a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszer- (13 százalék), a könyv-, számítástechnika-, egyébiparcikk- (15 százalék), a bútor-, műszakicikk- (18 százalék), a textil-, ruházati és lábbeli- (24 százalék), valamint a használtcikküzletekben (28 százalék).

Az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból 8,9 százalékkal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 26 százalékkal bővült, folytatva az évek óta tartó tendenciát. Az üzemanyagtöltő állomások forgalmának volumenesése továbbra is kitart, 10,4 százalékkal volt kevesebb a tavalyi értéknél.

A kiskereskedelmi adatokba nem tartozó gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai 18 százalékkal csökkentek.

Februárban az országos kiskereskedelem forgalma folyó áron 946 milliárd forint volt. Az országos kiskereskedelmi forgalom 48 százaléka az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben, 37 százaléka a nem élelmiszer-kiskereskedelemben, 15 százaléka az üzemanyagtöltő állomások üzemanyag-forgalmában realizálódott.

2021. január–februárban az előző év azonos időszakához képest, naptárhatástól megtisztítva a kiskereskedelem forgalmának volumene 3,9 százalékkal csökkent.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 1,0, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 2,8, az üzemanyag-kiskereskedelemben 9,5 százalékkal csökkent az értékesítés volumene - közölte a KSH.

Lejtmenetben

Az adatokra regálva Virovácz Péter, az ING szenior elemzője közölte: a magyarországi kiskereskedelem továbbra is trendszerű lejtmenetben van. A kiskereskedelem forgalmának volumene éves alapon (a nyers adat szerint) 5,6 százalékkal mérséklődött. A változás mögött ugyanakkor csak részben jelentkezik a bázishatás, mivel az előző hónaphoz képest is 1,2 százalékkal csökkent az üzletek forgalma. Mindezt úgy, hogy februárban még nem lépett életbe a szigorúbb járványügyi szabályozás.

A részleteket nézve minden szektor csalódást keltő teljesítményt hozott. Az élelmiszer-kiskereskedelem 3,5 százalékos forgalomcsökkenést regisztrált éves összevetésben. E mögött a tavaly februári igen jelentős élelmiszerfelhalmozás okozta magas bázis áll. Az otthonról munkát végzők száma februárban tovább emelkedett, így nem meglepő módon az üzemanyagtöltő állomások forgalma 10,4 százalékkal zuhant éves bázison. A nem-élelmiszer kiskereskedelem esetében is magas a tavalyi bázis, mivel akkor főként a gyógyszer- gyógyászatitermék, illatszer üzletek eladása megugrott. Az idén márciusi lezárások előtt hasonló rohamot nem látni, egyedül az iparcikk jellegű vegyes üzletekben tudott nőni a forgalom és összességében a nem élelmiszer-kiskereskedelem 3,3 százalékkal zsugorodott éves alapon.

Az elmúlt hónapok trendjét figyelve meglehetősen aggasztó, amit a kiskereskedelemben az adatok mutatnak. Ráadásul a márciusi járványügyi korlátozások vélhetően tovább ronthatták a szektor teljesítményét. Vagyis az első két hónapban látott 3,9 százalékos év/év esés csak még rosszabb lesz márciussal, így vélhetően az első negyedévben a fogyasztás igen jelentős mértékben visszafogja majd a GDP-t. Ezek alapján szinte borítékolható, hogy 2021 első negyedévében újból zsugorodik a GDP negyedéves alapon, vagyis végül mégsem sikerült elkerülni a W-alakú recessziót - véli Virovácz Péter.

 

 

 

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG