Sugárhajtóműves gépre milyen matrica kell? Egy sérült Eurofightert szállítanak az autópályán javításra az Airbushoz 2015. májusában. Fotó: EPA / Daniel Karmann |
Még a nyáron jön a levél?
A lap a brüsszeli bizottság egy magas beosztású képviselőjét idézve azt írta, hogy a testület meggyőződése szerint a 2016-ban bevezetni tervezett németországi szabályozás ellentétes az uniós joggal, mert hátrányosan megkülönbözteti a külföldi autósokat. A Die Welt szerint az Európai Bizottság még az augusztus elején kezdődő nyári szünet előtt megindítja a kötelezettségszegési eljárást Németország ellen.
A közlekedési minisztérium szóvivője a beszámolóra reagálva közölte, hogy a tárca nem kapott tájékoztatást a bizottságtól, a törvényhozás alsó- és felsőháza, a Bundestag és a Bundesrat pedig az uniós előírásoknak megfelelő törvényt fogadott el.
Átlátszó trükkel húznák le a külföldi autósokat
A jogszabály szerint az autópályák használatáért minden autósnak fizetnie kell, de a Németországban üzemben tartott kocsik tulajdonosai a díjnak megfelelő összegű kedvezményt kapnak a gépjárműadóból.
Az éves díj a motor nagyságától és környezetvédelmi besorolásától függően átlagosan 74 euró (23 ezer forint). A külföldi autósok tíz napra vagy két hónapra is vásárolhatnak elektronikus matricát 5 és 30 euró közötti összegért. A közlekedési minisztérium szerint az államháztartásnak évente 500 millió euró körüli nagyságú bevétele lesz az úthasználati díjból.
Mennyit kell fizetni?
Egy kissé bonyolult képletet raktak össze a németek a számításhoz, amelyben különböző összeget fizethetnek a benzinesek és a dízelesek. Az üzemanyagfajtától, a motor Euro-besorolásától (azaz a környezetszennyezés mértékétől) függően kalkulált mérőszám szerint mindenki kiszámolhatja, melyik kategóriába kerül. A belföldiek éves matricát vehetnek legfeljebb 130 euróért, a külföldiek 10 napos vagy 2 hónapos matricát. Ebből a legolcsóbb 5 illetve 16 euró, a legdrágább 15 illetve 30 euró. A lakókocsiknál az össztömeg után kell fizetni, motorkerékpároknak nem kell matricát venniük. A számítás módja a Zeit infografikáján érthető a legjobban:
Érdekességképp nem árt megjegyezni, hogy a német autópályákon olcsóbban autózhatunk, mint a lényegesen rövidebb magyar hálózaton: a 10 napos matrica nálunk 2975 forint, náluk 1500-4600 forint (mai árfolyamon számolva). Az éves matrica nálunk 42 980 forint, náluk maximum 39 800 forint (átlagosan 23 000 forint). Ha a szabályozás így marad, a német állampolgárok az éves matrica költségét levonhatják a gépjárműadóból.
Magyarország | Németország |
|
10 napos |
2975 | 1500 - 4600 |
Éves | 42 980 | Maximum: 39 800 Átlag: 23 000 |
Az nincs rendjén, hogy a németek mindenhol fizetnek, náluk meg senki
A külföldi autósokat terhelő sztrádahasználati díj bevezetése az Angela Merkel vezette CDU testvérpártjának, a bajor CSU-nak a nyomására került a kormány programjába. A bajor konzervatívok arra hivatkoznak, hogy a német autósoknak Európában szinte mindenütt fizetniük kell az autópályák használatáért, a külföldiek viszont ingyen autózhatnak a német sztrádákon, ami szerintük elfogadhatatlan.
Az EU mindenbe beleüti az orrát
A CSU főtitkára, Andreas Scheuer szerint "alaptalan spekuláció" kötelezettségszegési eljárásról beszélni az úthasználati díjjal kapcsolatban, hiszen a törvény megfelel az uniós jognak. A főtitkár a párt Bayernkurier című lapjának hírportálján vasárnap közölt nyilatkozatában hozzátette, hogy "árt Európának az EU állandó beavatkozása a nemzeti jogalkotási kompetenciába", és "a polgárokat bosszantja" az olyan EU, amely "mindenbe beleüti az orrát".