4p
Úgy tűnik, kifulladt a dízelmotoros autók sikerszériája az itthoni piacon és újra a benzines lesz a favorit. A dízelbotrány legnagyobb nyertese azonban kétség kívül a hibridautó lett, amely szépen, csendben nyeri meg magának az újabb és újabb vevőket.

Lassan megtorpanni látszik a dízelmotoros autók térnyerése a hazai személyautó-állomány körében. A Használtautó.hu adatai szerint míg három éve kétharmad-egyharmad arányban kerestek dízeles, illetve benzines autókat a potenciális vevők, mára ez az arány nagyjából kiegyenlítődött 51-47 százalékra.

A dízelbotrány szele

Miközben az újautó-eladások körében mindig is a benzines autók alkották a többséget, évről évre csökken a dízeles autók aránya a használt import körében is. A dízelbotrány ugyan közvetlenül nem erodálta a gázolajüzemű autók keresletét, ám a hibridpiacnak a jelek szerint komoly lökést adott.

 

 

A hazai személygépkocsi-állomány alapvetően az újautó-értékesítésekből, illetve a használtautó-importból kap utánpótlást. Míg az újautó-eladások körében két év alatt 46-ról 42 százalékra csökkent a dízelüzemű járművek aránya, a használtautó-importban is folyamatosan veszítenek, az elmúlt két év alatt 66-ról 58 százalékra esett a részesedésük. A teljes hazai személyautó-utánpótlást tekintve a dízeles-benzines arány a 2013-as 57:42-ről tavaly 52:46-ra mozdult el.

 

A benzines lesz a favorit?

Mivel az új autók körében a dízeles verziók 10-20 százalékkal drágábbak, nem meglepő, hogy a benzines autók mindig is vezették a személyautó-eladási rangsort, különösen a kis- és alsóközép-kategóriában – magyarázza Fodor László, a Használtautó.hu szakértője. – Az sem meglepő, hogy a használtimportban fordított az arány, mivel ebben a körben felülreprezentáltak a felső-középkategóriás, illetve a családi autók, melyek zömét dízelmotorral szerelték fel, és amelyek ártöbblete pár év alatt jórészt eltűnik. Arra azonban még egy-két éve is kevesen fogadtak volna, hogy a jelenlegi tendenciák szerint egy-két éven belül, hosszú idő után az autó-utánpótlás többségét ismét a benzines járművek adhatják majd.”

Pedig a tendencia a keresleti oldalon is szembetűnő. Míg 2012 második felében a Használtautó.hu portálon az érdeklődők 66 százaléka keresett dízel-, míg 31 százaléka benzinmotoros autót, mára a két arány gyakorlatilag egy szintre került. (Az adatok értékelésénél vegyük figyelembe, hogy az autót keresőknek a harmada állít be ilyen keresési szűrőt, vagyis az autókeresés során az üzemanyagfajta messze nem kizárólagos szempont.)

 

Bár a portálon a dízelüzemű személyautók kínálata már 2014 októberétől meghaladja a benzinesekét, azóta sem tud jelentős előnyre szert tenni. A fenti tendenciák ismeretében pedig az várható, hogy néhány éven belül ismét a benzines kínálat kerülhet az élre.

A botrány igazi nyertesei

Rendszeresen felmerülő kérdés 2015 ősze óta, hogy a szeptemberben kipattant dízelbotrány csökkentette-e a dízelautók népszerűségét. A fenti adatok alapján – bár a keresések számát 1-2 hónapra kissé visszavetette – az eseményeknek jelentős, közvetlen hatása a dízeles járművek népszerűségére nem volt. Mint láttuk, annak lassú visszaesése egy hosszabb, többéves folyamat eredménye.

Annál többet profitáltak a botrányból a hibridautókat forgalmazó cégek. A természetes folyamatokra megfelelő marketinggel is ráerősítve sikerült egy újabb, számottevő réteget megnyerniük a jövő egyik ígéretes lehetőségeként számon tartott hibrid hajtásláncok számára. Mindez a hazai használtautó-piaci folyamatokban is jól tükröződik: miközben a Használtautó.hu oldalain kínált hibridautók száma az elmúlt pár hónapban közel a másfélszeresére nőtt, a kategóriára vonatkozó érdeklődések száma a korábban jellemző havi 35 ezerről az idei év elejére már jóval 50 ezer fölé emelkedett.

 

2015-ben egyébként – jórészt a botránytól függetlenül – 821 új hibridautót adtak el, miközben használtan 1311-et importáltak Magyarországra. Mindkét adat pontosan 57 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ötször annyi játékot vesznek a családok decemberben, mint máskor
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:57
Egy átlagos kisgyerekes családnak 88 ezer forintba kerül a karácsony. 
Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Alvás és mindennapi terhelés – Hogyan válasszunk megfelelő matracot?
Márkázott tartalom | 2025. november 8. 17:23
A pihenés módja sokak számára egy megszokott rutin, mégis gyakran csak akkor kerül előtérbe, amikor hosszabb idő után kényelmetlenséget tapasztalunk. A fekhely kialakítása nemcsak az alvás hosszára, hanem a napközbeni működésünkre is hat. 
Vásárló Az adatmentés fontossága a digitális korban
Márkázott tartalom | 2025. november 7. 16:50
A digitális világban mindennapi eszközeinkkel rögzítjük életünk pillanatait: képek, dokumentumok, üzenetek. De vajon elegendő figyelmet fordítunk ezek megőrzésére? Fontos tudatosítani, hogy eszközeink naponta különféle kockázatoknak vannak kitéve.
Vásárló Zöld fűtési alternatíva: a pelletkazánok
Márkázott tartalom | 2025. november 5. 16:41
Napjaink egyik nagy kérdése, hogy miként lehet környezettudatosan élni, és ennek részeként, milyen technológiákat érdemes választani a mindennapi életben. 
Vásárló A jövő otthona, avagy miért választják egyre többen a könnyűszerkezetes házakat?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 17:16
Az építkezés mindig nagy döntés, hiszen az ember az otthonát nem néhány évre tervezi. Az utóbbi időben egyre többen fordulnak a könnyűszerkezetes házak felé, amelyek nemcsak gyorsabban elkészülnek, hanem energiatakarékosabbak és fenntarthatóbbak is a hagyományos építési módoknál.
Vásárló Hogyan érd el a Z generációt a közösségi médiában?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 10:15
Az online platformok terén a Z generáció egyedi szereppel bír; ők azok a digitális bennszülöttek, akik gyakorlatilag már az online térben nőttek fel. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG