Egyelőre csak közvetett válasza van az amerikai Costco diszkont-áruházláncnak arra a válságra, ami az önkiszolgáló pénztárak körül alakult ki – írta a brit Sun amerikai kiadása. Nevezetesen 2024. január 1- jével lecserélik a vállalat vezérigazgatóját.
Az új főnök az 58 éves Ron Vachris lesz, aki a 71 éves Craig Jelinek helyét veszi át. A döntés ennél a cégnél már-már pánikszerűnek látszik, ha figyelembe vesszük, hogy a Costco 40 éves múltja alatt az új vezető mindössze a harmadik első ember lesz. Jellemző, hogy Jelinek árufeltöltőként, Vachris pedig sofőrként kezdte pályafutását a vállalatnál.
A gyors váltás azért is feltűnő, mert nem egy motorcsónak kormányánál történik a helycsere, hanem egy óceánjáró óriáshajó kapitányi székében. A Costcónak 300 ezer alkalmazottja van, akik az áruházak mellett 900 gigantikus raktárat szolgálnak ki. A vállalat piaci értéke megközelíti a 300 milliárd dollárt, ami
Magyarország GDP-jének másfélszerese.
Az új vezér nem bagóért dolgozik: alapfizetése évi 1,15 millió dollár (400 millió forint) lesz és kap egy 10,4 millió dolláros (3,6 milliárd dollár) részvénypakettet a vállalat papírjaiból.
A búcsúzú Jelinek egyébként hagyatéka impozáns. Vezetése alatt 2012 óta a vállalat árbevétele 99 milliárd dollárról 242,3 milliárdra ment fel, ez meghaladja a 2022-es 177 milliárd dolláros magyar GDP-t. A cég részvényeinek ára 80 dollárról 550 dollárra emelkedett. A váltás után áprilisig Jelinek még a cég igazgatóságának tagja marad.
Vachris első vezetői feladata az lesz, hogy kitaláljon valamit az önkiszolgáló pénztárak problémájára. A vevők gondja az, hogy ha tetszik, ha nem, igénybe kell venniük ezeket, mert a hagyományos kasszák száma jelentősen csökkent, mióta tíz évvel ezelőtt bevezették az önkiszolgáló technológiát. A boltok viszont azt tapasztalták, hogy megugrottak az elmulasztott leolvasásokból fakadó szándékos és véletlen lopások ezeknél a pénztáraknál.
Egyre nagyobb a feszültség a boltokban
„Hívja rám a rendőrt!” – mondta az egyik vevő egy kanadai Walmart áruházban, amikor az egyik alkalmazott elkérte a számláját a Sun beszámolója szerint. A kiskereskedők dolgozóinak ugyanis nincs joga arra kérni a vevőket, hogy pakolják ki a táskájuk tartalmát, ha ellenőrizni akarják, hogy mindent kifizetett-e. Feltartóztathatják az illetőt, amíg kiér a rendőr.
Az eset jelzi, hogyan fajult el a felek viszonya az áruházi szarkák elszaporodása miatt. A konkrét esethez tartozik, hogy az említett hipermarketben nem csupán az önkiszolgáló pénztárnál fizetők cechjét akarják ellenőrizni a dolgozók, hanem azokét is, akik a hagyományos kasszáknál fizettek. A vásárlók egy része arra szólította fel társait, hogy bojkottálják az önkiszolgáló rendszer használatát addig, amíg az áruházak nem adnak tízszázalékos árengedményt az áruk árából azoknak, akik elvégzik a pénztárosok munkáját ezeknél a kasszáknál.
Egy szakértő szerint hibrid megoldásra van szükség. Biztosítani kell a hagyományos pénztárak könnyű igénybevételét addig, amíg nem találnak ki jobb technikai megoldást az önkiszolgálásra. Az utóbbival kiterjedt kísérletek folynak.
Az egyik lehetőség azoknak a rendszereknek a szélesebb körű elterjesztése, amelyek automatikusan leolvassák és összeadják a vásárló kosarába kerülő áru árát, így a vevőnek csak azt kell ellenőriznie, hogy ezzel minden rendben van-e. A másik lehetőség a házhoz szállítással kombinálná az önkiszolgáló vásárlást.