Internetes kártyás fizetés |
„Keresd meg nekem, fiam, hol lehet egy ilyen szájzuhanyt kapni”, „nem értek én ehhez, a múltkor is órákig kerestem” – ilyesmiket talán a kedves olvasó is sokszor mondott vagy hallott már.
Minden telefonban van valamilyen keresőrendszer, Google, Bing vagy hasonló, és ma már a böngészőnk címsora is használható keresőnek, vagy mellette van erre egy külön sáv.
1. Egyszerű keresés
Nézzünk egy egyszerű keresést, tegyük fel, hogy a mogyoró kalóriatartalmára vagyunk kíváncsiak. Csak írjuk be a mogyoró és a kalória szavakat. A Google-ban mindjárt az első tíz találat nagy része témába vág. Van, ahol meg tudjuk adni grammban, hogy mennyit fogyasztottunk, és kiszámolja, hány kalória volt benne. Másutt sokféle mogyorót sorolnak fel egy táblázatban.
Ehhez tudni érdemes, hogy alapesetben a Google úgy keres, hogy a beírt szavak mindegyike meglegyen a találatban, tehát jelen esetben olyan oldalakat fogunk kapni, ahol a mogyoró és a kalória szavak egyaránt szerepelnek.
2. A keresés pontosítása
Ha az említett szájzuhanyt vagy bármi konkrét terméket keresünk, és túl sok a találat, próbáljunk minél több információt mellékelni. Márkát és típusjelzést, vagy valamilyen fontos tulajdonságot, mint: Philips akkumulátoros hajvágó, vagy: Siemens álló hűtőláda 200 liter.
Minél több dolgot tudunk, közlünk, annál jobbak az esélyeink. Ha viszont nincs találtat, valamelyik adat vélhetően téves, ezért nem szerepel sehol.
Ha egy filmet keresünk, amely esetleg meglehet ingyenesen is valahol, akkor a film címe mellé írjunk be ilyeneket: teljes, komplett, ingyenes, letölthető. Bár annak eldöntéséhez, hogy legális-e és nem vírusos-e egy oldal, már komolyabb segítségre lehet szükség. Ha bizonytalanok vagyunk, maradjunk egyelőre inkább a Youtube-on.
3. Csakis ezt, a hasonlókat ne
Tegyük fel, hogy egy Kiss József Ferenc vagy egy Nagy Anna Mária nevű személyt keresünk (semmilyen konkrét személyre nem gondoltunk, ezek csak példák). Ha csak ezeket a neveket írjuk be, rengeteg felesleges találatot fogunk kapni, például sok Nagy Annamáriát is, vagy olyan lapokat, ahol Kiss József és Ferenc István nevek szerepelnek.
Erre megoldás, ha a nevet idézőjelek közé tesszük („Nagy Anna Mária”, de legalábbis sokat szűkíti a kört. Még így is rengeteg találatunk lehet, ezért érdemes tovább pontosítani: odaírni az illető foglalkozását, ami miatt esetleg keressük, vagy a település nevét, ahol utoljára lakott.
Nagyon gyakori neveknél ez sem mindig megoldás, és az sem biztos, hogy minden ismerősünknek van nyoma az interneten. De például ha ügyvédről, orvosról, művészről, közszereplőről van szó, megtalálhatjuk.
További lehetőség a közösségi oldalak, mint a Facebook vagy a LinkedIn használata. Ott leginkább akkor találjuk meg gyorsan, ha van közös ismerősünk.
4. A frissebbet kérem
Sokszor előfordul, hogy újdonságokat keresünk, például kedvenc írónk új könyvét. De ha beírjuk a nevét a Google-be, és mellé, hogy „új könyve”, akkor lehet, hogy fogunk kapni tíz évvel ezelőtti cikkeket is, amelyekben az akkori új könyvéről volt szó. Vagy ha egy színházi előadásról akarunk olvasni, akkor folyton az előző évadot hozza ki nekünk.
Az egyik megoldás, hogy egyszerűen melléírjuk a megfelelő évet, hónapot, ami érdekel, például: Macskák előadás 2016 január. Ha ez sem segít, akkor a Google oldalon jobbra van egy fogaskerékhez hasonló jel, ott a Speciális keresés menüpontot válasszuk.
Az ekkor megjelenő lista-szerűségben lefelé lapozva az „utolsó frissítés” sorban az elmúlt év, hónap, esetleg hét kiválasztásával sok elavult oldalt ki tudunk szűrni. Elsőre talán bonyolultnak tűnik, de ha megszoktuk, simán fog menni.
5. Köszönöm, hogy kijavított, Google
Írjuk be helytelenül, hogy Battyány, és láss csodát: a Google automatikusan kijavít, és a Batthyány szóra adja ki a találatokat. Nagyon kedves tőle. Ha viszont valamiért mégis arra akarunk keresni, ami helytelennek tűnhet, valamilyen ritka névváltozatra vagy hamisított termék megtévesztő nevére például, akkor vegyük észre, hogy kisebb betűkkel oda van írva a lap tetejére: „Inkább ere akarok keresni:” Máskor esetleg az jelenik meg, hogy „keresési javaslat”.
6. Ezt már nem kérem
Tegyük fel, hogy futócipőre van szükségünk, ha erre rákeresünk, kapunk is sok találatot, aminek legalább a fele az első oldalon webshop. De mi nem webshopban akarunk vásárolni, inkább személyesen. Írjuk be inkább: futócipő -webshop.
Itt a kis vonalka vagy mínuszjel a webshop szó előtt azt jelenti, hogy „de nem”, azaz olyan oldalakat keresünk, amelyek futócipővel foglalkoznak, de nem webshophoz tartoznak. Mindegyiket nem sikerült így sem eltüntetni a találati listából, de ötből négyet talán igen, és áttekinthetőbb lett az eredmény.
Vagy egy Einstein nevű másik személyt keresünk, és mindig Albert Einsteinbe botlunk? Nosza, írjuk oda a keresett név mellé azt is, hogy -Albert.
7. Váltsunk képre
Sokszor egy kép többet mond ezer szónál. Mondjuk, hogy a német Steinpilz szó mibenléte érdekelne. A Google maga is felajánl képeket mindjárt az első sorban, már onnét kiderül, hogy a vargánya gombáról van szó. Ha nem, a felső sorban a „képek” menüpontra kattintva képkereső módra válthatunk.
8. Máris a térképen vagyunk
Ha pedig címekről van szó, mint például Debrecen, Kossuth utca 1., ugyancsak a felső menüben, a térkép menüpont alatt mindjárt a térképen is megnézhetjük, sőt utcaképen is beazonosíthatjuk az épületet.