MTI Fotó: Komka Péter |
Évről-évre szépen hízik a magyar személygépkocsik piaca, 2017-ben az újautók értékesítése túllépte a százezer darabos határt, nem is kicsit, mivel 116 ezer darabot helyeztek forgalomba – írja a blokk.com.
Ez 20%-os növekedés volt, igaz ugyanakkor, hogy ebben az adatban benne vannak a céges autóvásárlások is. Némi homály fedi ugyanakkor, hogy milyen arányú a családok újautó vásárlása, például egy legutóbbi becslés szerint arányuk 40% körül mozog (Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete tett közzé egy ilyen adatot). De ez is úgy jött ki, hogy a céges vásárlások egy részét magánvásárlásnak tekintették, amiben - a használatot illetően - nyilván sok igazság van.
Mindez végül azonban azt jelenti, hogy újautó fronton még azért nyújtózkodniuk kell a családoknak, bár az autókereskedők rendre azt jelzik, hogy a magánvásárlók térnek vissza az újautók piacára. Csak pontos számokat nem mondanak.
Nagyon jól fogynak a használt autók
Pusztán a külföldről behozott használt autók száma 2017-ben megközelítette a 150 ezer darabot, ami nagyságrendjét is tekintve több az újautók összeladásánál (a 117 ezer darabnál). A családok autóvásárlásait nézve pedig háromszoros a különbség, a behozott import használtautók darabszámát és az újautó vásárlások családi szeletét nézve (utóbbi becslésünk szerint az MGE adata alapján 50 ezer körüli lehetett).
De ezzel még nincs vége az autópiaci keringőnek, ugyanis a legnagyobb autóspiac a használt autók tulajdonosainak egymás közti adásvétele. Ez az a kör, amikor a használt autókat nem kereskedőkön keresztül, hanem az autósok egymás között adják-veszik.
2017-ben a jóautók.hu információi szerint 687 ezer volt a belföldi autóátírások száma, ami 2018-ban tovább emelkedhet, elérheti akár a 750 ezer darabot is, amiben persze minden, a kereskedőknél eladott használt autók utáni átírás is benne van.
Egyre több pénz megy autóvásárlásra
Hiába a használt fut a legjobban, azért az elmúlt években bő másfélszeresére nőtt az autóvásárlások értéke a családi költségvetésen belül, 400 milliárd forintról öt esztendő alatt - 2017-re - 630 milliárd forintra ugrott. 2018-ban további emelkedés várható, túllépve a 700 milliárd forintot (még úgy is, hogy a forint-euró árfolyam a korábbi 310 forintos szintről a 320 forintos szint környékén tanyázhat inkább, ami azért az új és a használt autóbehozatalt, valamint az üzemanyagköltségeket némileg drágítja).