4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Három év alatt több mint triplájára emelkedett a külföldről behozott használt autók száma, amely 2014-ben már megközelítette a százezret. Bár sokszor úgy tűnik, igen jó üzletet köt, aki ilyen járművet vásárol, a tapasztalatok azt mutatják, hogy az ilyen ügyletekben nem árt az átlagosnál is körültekintőbbnek lenni.

Ha magánimportra adjuk a fejünket, ökölszabályként tartsuk szem előtt, hogy nagyobb autók esetében 10, kisebb kategóriás autóknál pedig akár még egy 15 százalékos kinti árelőny is könnyen elillan a vételárra rakodó további költségek miatt - írja összeállításában a Használtautó.hu.

Forrás: DataHouse / Használtautó.hu

A hazai forgalomba helyezés költségei

A Használtautó.hu személygépkocsi-hirdetéseinek közel tíz százaléka jelenleg is külföldi okmányokkal rendelkező, még itthon nem regisztrált autókról szól – tájékoztat Fodor László, a Használtautó.hu értékesítési vezetője. – Fontos tudni, hogy ilyen esetben legtöbbször a vevőt terhelik a mindig kötelező műszaki vizsga, a forgalmi, a törzskönyv és a rendszám költségei, amelyek a regisztrációs adón felül mintegy 50 ezer forintot tesznek ki. Az EU-n kívülről származó autók esetében egyedi forgalomba helyezési engedélyre és eredetvizsgára is szükség van, ami a fenti terheket megduplázza.

A regisztrációs adó akár több százezres tétel is lehet

A regisztrációs adó legtöbbször nem is szerepel az ilyen hirdetésekben, pedig az autó motorjának emissziós besorolásától függően annak összege még egy kisebb autónál is több százezres tétel lehet. Gyakran ugyanazon típus azonos évjáratú példányai között is találunk olyanokat, amelyek eltérő kibocsátási besorolással rendelkeznek. Mindezt azért különösen fontos figyelni, mert az Euro 4 és az Euro 5 besorolású autók regisztrációsadó-mértéke között például négyszeres a különbség - hívja fel a figyelmet a portál.

Tavaly óta vagyonszerzési illeték is terheli a behozatalt

2014. január 1-jétől a külföldön vásárolt használt járművek (személyautók, motorkerékpárok, haszonjárművek) hazai forgalomba helyezése után is kell már vagyonszerzési illetéket fizetni. Mindez átlagosan további 40-50 ezer forintos pluszterhet ró az autójukat külföldről vásárlókra. Az illeték mértéke az autó teljesítménye és életkora szerint így alakul:

Ne hagyjuk magunkat megvezetni

Külföldről behozott autóknál legtöbbször jóval kevesebb ismerettel rendelkezünk az autó előéletéről. Annak érdekében, hogy biztosabban ki tudjunk küszöbölni egy esetleges visszaélést, az alábbi lépéseket érdemes tenni:

  • Szervizadatok lekérése: a külföldről behozott autók túlnyomó részét – sokszor egy vállalati flotta tagjaként – hivatalos szervizben tartották karban. Ezért esetükben hazai márkaszervizeken keresztül is néhány perc alatt elérhetőek az autó előéletére vonatkozó adatok. Ha az eladó bármire hivatkozva nem egyezik bele ebbe a lekérdezésbe, érdemes beszüntetni a tárgyalást. Különösen a valós futásteljesítményt célszerű ellenőrizni, hiszen a kilométeróra visszatekerése sem külföldön, sem idehaza nem ismeretlen gyakorlat.
  • A szervizkönyv valódiságának ellenőrzése: óvatosságra int, hogy gyakran a szervizkönyvek sem valódiak. Erre utalhat például az, ha az elvileg több éves eltéréssel születő bejegyzések mind ugyanazzal az írással és tintával szerepelnek benne. De egyéb jelek is árulkodóak lehetnek: például az állítólagos származási helytől távoli adatokat tartalmazó parkolási matrica vagy éppen rendszámtáblakeret. Ha igazán biztosra kívánunk menni, vegyük fel a kapcsolatot a szervizkönyvben szereplő műhellyel, s informáljuk le az autót: kérdezzük meg, hogy mit tudnak róla, és konkrétan milyen műveleteket végeztek rajta.
  • Hirdetés alapján sose adjunk előleget! Évről évre több tíz eljárás indul olyan csalók ellen, akik kedvező feltételeket kínálva csalnak ki hiszékeny emberekből komoly összegeket igényeiknek megfelelő autók behozatalát ígérve.

Még nagyobb a kockázat, ha a behozatalt is mi intézzük

Bár az országhatárok eltűntek, a távolságok megmaradtak. Így egy külföldön vonzó áron kínált autóért kiutazni is jelentős költség: egy Frankfurt-környéki autó esetében 8 literes átlagfogyasztás mellett (visszafelé két autó üzemanyagát és autópályadíjait fizetve) még a jelenlegi nyomott benzinárak mellett is több mint 80 ezer forintot tesz ki egy ilyen kör.

Fentiek ellenére az import használt autó vásárlása megfelelő körültekintéssel előnyös megoldás lehet. Fontos azonban, hogy a pótlólagos ráfordítási igényekkel (a fentieken kívül a megfelelő állapotba hozás érdekében vállalt további szervizdíjakkal is) még a vásárlás előtt tisztában legyünk, azokkal reálisan számolni tudjunk - írják a szakemberek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG