1p
A növényi termékeknél hatalmas, az állatiaknál jelentős drágulást mért a KSH az első kilenc hónapban. A krumpli tavaly októberhez képest majdnem 50 százalékkal drágult.

Októberben a növényi termékek (33,1 százalék) és az állat és állati termékek (9,6 százalék) ára növekedett. Összességében a mezőgazdasági termelői árak 24,4 százalékkal emelkedtek az előző év azonos időszakához képest. A január-októberi árnövekedés átlagosan 14,3 százalékos volt.

A növényi termékek árszintje októberben 33,1 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban. Ezen belül a gabonafélék ára 38,7 százalékkal növekedett. A búza ára átlagosan 66 400 forint/tonnára emelkedett, ami az előző hónaphoz képest 2,8 százalékos növekedést mutat. A gyenge termésmennyiség mellett a kukorica 58 300 forintba került tonnánként, ami megközelítőleg 5 százalékkal alacsonyabb, mint szeptemberben. Ebben az évben a dömping értékesítés októberben befejeződött, így ennek a hónapnak meghatározó szerepe van az éves átlagárak alakulására is. A nagyobb mennyiségek piacra kerülése mérsékelte az árakat.

Az ipari növények árindexe 17,3 százalékkal emelkedett, ezen belül az olajos növények ára 22,2 százalékkal magasabb az egy évvel ezelőttinél. A burgonya ára 2012 tizedik hónapjában 47,2 százalékkal nőtt előző év azonos időszakához mérten, de így is elmarad a két évvel ezelőtti szinttől. A zöldségfélék termelőiár-indexe októberben 33,5, a gyümölcsöké pedig 18,5 százalékkal emelkedett. A gyümölcsök csoportján belül az alma és a szőlő értékesítése jelentős ebben az időszakban.

 

Forrás: KSH

 

A vágóállatok termelői ára 10,4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A vágósertés felvásárlási ára továbbra is 400 forint/kilogramm felett van, ami 19,3 százalékkal magasabb, mint az előző évi októberi árszint. A vágóbaromfi ára ugyanezen időszak alatt 9,4 százalékkal növekedett. A vágómarha ára a tavalyi jelentős növekedés után az előző hónaphoz viszonyítva 12 százalékkal csökkent. A tizedik hónapban az állati termékek ára 7,7 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához viszonyítva. A tej ára 1,1 százalékkal csökkent, a tojásé 37,7 százalékkal növekedett.

A mezőgazdasági termelői árak a január–októberi időszakban 14,3 százalékkal emelkedtek a 2011. évi első tíz hónap termelői árszintjéhez viszonyítva. A gabonafélék árindexe 16,1 százalékkal, az olajos növényeké 16,7 százalékkal növekedett a vizsgált időszakban. A friss zöldségfélék és a gyümölcsök árai 22,3, illetve 10,2százalékkal haladták meg az előző év azonos időszakit. A burgonya ára átlagosan 15,9 százalékkal maradt az előző évi szint alatt, amit elsősorban az első féléves készletértékesítés okozott. Az élő állatok és állati termékek ára – a tavalyi 14,4 százalékos növekedés után – idén további 12,1 százalékos emelkedést mutatott az előző év azonos időszakához mérten, amely főképpen a magasabb tojásár következménye.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG