5p

Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül?
Milyen kapcsolatot lehet kialakítani a Fidesszel, Magyar Péterrel és Karácsony Gergellyel?
Online Klasszis Klub élőben Vitézy Dáviddal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 13. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Ipsos friss felmérése szerint a magyar lakosság több mint kétharmada nem ért egyet a kötelező vasárnapi zárva tartással, a többség szerint megnehezíti majd az életet, hogy nem lehet a hét utolsó napjára bevásárlást időzíteni. Korra és családi állapotra való tekintet nélkül mindenhol többségben vannak azok, akik szerint jobb lenne, ha nyitva maradnának az üzletek.

Nem felejtesz el ma bevásárolni, ugye?

Holnaptól az üzletek nyitva tartásáról szóló törvény értelmében a 200 négyzetméternél nagyobb üzletek vagy azok a kisebb boltok, ahol nem tulajdonos vagy családtag dolgozik, vasárnaponként kötelezően zárva tartanak (persze holnap egyébként is zárva lennének: március 15-e nemzeti ünnep).

Kivételt képeznek ez alól a gyógyszertárak, a vasúti és autóbusz pályaudvarok, repülőterek területén üzemelő boltok, a piacok, a benzinkutak, a vendéglátóhelyek (szálláshelyek, kávézók, éttermek), az idegenforgalmilag frekventált területen található üzletek, a fürdők, múzeumok színházak területén működő üzletek, valamint a pékségek és a virágboltok.

Az Ipsos Zrt. 2015. március elején országos reprezentatív kutatást végzett a felnőtt magyar lakosság körében azzal kapcsolatban, hogy az új törvény várhatóan milyen hatással lesz hétvégi tevékenységekre, beleértve a tervezett és nem tervezett bevásárlásokat.

Hétvégén otthon vagyunk

A válaszadók 77 százaléka állította, hogy vasárnaponként olvas, tévézik, más szabadidős tevékenységet folytat otthonában, vagy éppen a családjával szervez programot. A megkérdezettek közel negyede, 22 százaléka szokott vasárnap élelmiszert vagy egyéb háztartási cikkeket vásárolni, 12 százalékuk pedig ekkor nézelődik vagy vásárol ruházati, lakberendezési vagy műszaki boltokban.

Az aktív keresők körében több vasárnapi vevőt találunk: közöttük 28 százalék a vasárnaponként élelmiszerboltokban vásárlók aránya, míg tartós fogyasztási cikkeket árusító üzleteket 15 százalékuk látogat ilyenkor.

Vasárnapra szervezték a bevásárlást, nem csak úgy eszükbe jutott

Akik szoktak vasárnap boltba járni, azok többsége olyan nagyobb üzleteket látogat, amelyek ezentúl kötelesek lesznek ilyenkor zárva tartani: több mint felük említette a hipermarketeket, 43 százalékuk a nagyobb élelmiszerüzleteket, szupermarketeket, 29 százalék pedig diszkont üzletekben is rendszeresen költ vasárnap.

A vasárnapi élelmiszervásárlások túlnyomó többsége rendszeres, tervezett „túra”: a hét utolsó napján vásárlók 85 százaléka állította, hogy előre megtervezett nagybevásárlást vagy kisebb készletfeltöltést intéz ilyenkor.

Szombaton nagy tömeg lesz

Aki eddig vasárnap vásárolt, azok kétharmada elhalasztja azt a hét egy másik napjára (többségük szombatra). Egynegyedük kisebb, vasárnap továbbra is nyitva tartó boltokban tervezi elintézni a szükséges élelmiszerek, háztartási cikkek beszerzését.

Ettől még nem megy senki többet kirándulni

A kormányzati kommunikáció fontos eleme volt a törvény várhatóan pozitív hatása a turizmusra és vendéglátásra. Jelenleg a válaszadók kicsivel több, mint egyharmada megy évente legalább egyszer moziba, múzeumba, koncertre vagy színházba. Valamivel több, mint felük kirándul a szabadban évente legalább egyszer, s hasonló az arány az éttermek, kávézók, cukrászdák látogatása esetén is (57 százalék). Fürdőt vagy wellness szállodát 31 százalék látogat legalább egy alkalommal egy évben, míg 58 százalék évente egyszer sem utazik el pihenés céljából. A válaszadók azonban a vasárnap kimaradó vásárlások hatására sem tervezik, hogy gyakrabban végzik a fenti tevékenységeket: mindössze 6 százalékuk gondolja úgy, hogy ezek bármelyikére több időt szán majd a törvény életbe lépése után.

A kétharmad nem támogatja, hogy bezárják a boltokat

A felnőtt lakosság több mint kétharmada, 68 százaléka inkább nem, vagy egyáltalán nem ért egyet a kötelező vasárnapi zárva tartással.

Egynegyedük érzi úgy, hogy az új törvény jelentősen megnehezíti az élelmiszerek és a tartós fogyasztási cikkek beszerzését, s ez az arány érzékelhetően magasabb, 32 százalék az aktív keresők körében. A válaszadók csak kevesebb, mint fele nyilatkozott úgy, hogy a törvény semmilyen nehézséget nem jelent majd bevásárlásainak megszervezésében.

Egy másik kutatás: jó lenne, ha inkább nyitva lennének a boltok

Az Ipsost egy civil kezdeményezés keretében, közösségi pénzből is megbízták azzal, hogy készítsen reprezentatív kutatást a vasárnapi nyitva tartásról (ezen kívül még két kutatás hátra van, a Mediáné valószínűleg jövő héten kezdődik, a Tárkiéra pedig áprilisban kerül sor). Az eredményeket a vasarnapi.tumblr.com mikroblogon tették közzé.

A kérdést ebben a kutatásban "fordítva" tették fel: azt kérdezték meg, hogy támogatják-e azt, hogy a boltok továbbra is nyitva tarthassanak vasárnaponként. Az eredmény ebből az irányból is megegyezik az Ipsos másik kutatásának eredményeivel.

A kutatásból az is kiderül, hogy bár minden korosztályban többségben vannak a vasárnapi nyitva tartást pártolók, az 50 alattiak körében az arány magasabb, mint az 50 fölöttiek esetében.

Családi állapot szerint vizsgálva is minden kategóriában többségben vannak azok, akik szerint vasárnap is nyitva kellene tartania az üzleteknek, a nem támogatók aránya az özvegyek (akik körében az idősek felülreprezentáltak) és a házasok körében magasabb.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Buksza: baktériumcunami vagy tisztaság a lakásban? Kisokos a mosogatószivacsokhoz, törlőkendőkhöz
Buksza blog | 2024. november 4. 16:17
A háztartásokban használt tisztítóeszközöket időnként ki kell dobni, ám az meglepő, hogy a szakértők szerint milyen gyakran kell ezt megtenni.
Vásárló Összeomlás előtt az étteremlánc, a magyar leány időben váltott
Privátbankár.hu | 2024. november 4. 12:36
A Magyarországon is ismert amerikai TGI Friday’s könnyen lehet, hogy teljesen eltűnik a színről.
Vásárló Kitört a tojásválság, elszálltak az árak: külföldről dobnak mentőövet a szlovák vásárlóknak
Buksza blog | 2024. november 4. 10:27
Szlovákiában a tavalyi madárinfluenza-járvány után ősszel is kitört egy hasonló fertőzés, így várhatóan hazai forrásból nem lesz elég tojás a boltokban. Az árak természetesen nőnek.
Vásárló Három rangos nemzetközi díj a fővárosi luxushotelnek
Natív tartalom | 2024. november 4. 07:00
Három díjat nyert a Mystery Hotel Budapest az Észak-Írországban található Galgormban megrendezett 18. World Luxury Hotel Awards gálán.
Vásárló A Penny célba veszi a nyugdíjasokat, dedikált termékeket kapnak az olasz boltokban
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 3. 10:37
Olaszországban a Penny kifejezetten az idősek, nyugdíjasok igényeire szabott termékcsaládot hoz forgalomba. A boltlánc szerint a cikkek nagyon egészségesek és csábító a márkanevük.
Vásárló Kid Rock, Elon Musk vagy épp Barack Obama is befolyásolja a nyereményszorzókat – Klasszis Podcast
Natív tartalom | 2024. november 2. 08:56
Milyen nüanszok befolyásolják az oddsokat? Kit látnak esélyesebbnek a Fehér Házért folyó versenyben a magyarok? Kire fogadnak a férfiak és kire a hölgyek? Mi alapján döntenek a fogadók? Milyen eseményekre lehet fogadni, és mekkora nyereményt remélhetnek? Milyen veszélyek leselkednek azokra, akik nem a kellő körültekintéssel választanak fogadóirodát? Ezekről a kérdésekről is beszélgettünk Tulik Ágnessel, a Vegas.hu marketingigazgatójával.
Vásárló A Lidl tényleg meghökkentő lépéssel rukkolt elő, bevetette Dr. Günstiget
Buksza blog | 2024. november 1. 14:35
Alaposan megdolgoztatta marketingeseit a Lidl az idei bevásárlási szezon előtt, hogy olyan reklámokkal álljanak elő, amelyek ki tudnak tűnni a vásárlókat elárasztó hirdetésözönből.
Vásárló Folytatódik a műanyagpalack-háború: nekimentek a Coca-Colának és a Pepsinek
Buksza blog | 2024. november 1. 12:58
Vásárlóik átverésével vádolja az Egyesült Államok legnépesebb megyéjének önkormányzata a két legismertebb kólacéget, mert műanyagpalackjaik szerinte nem igazán újrahasznosíthatók.
Vásárló Kihúzta a gyufát, nagy bajba kerülhet a Temu
Buksza blog | 2024. október 31. 18:57
Az Európai Bizottság elégedetlen a Temu által benyújtott jelentéssel, amely arról számolt be, milyen intézkedésekkel igyekeztek megakadályozni, hogy gyanús termékek kerüljenek fel az elektronikus piacterükre.
Vásárló 3 dolog, amitől férfiasabbnak érzik magukat a férfiak
Márkázott tartalom | 2024. október 31. 10:56
A férfiasság érzete az önértékelés egyik fontos alappillére, és számos tényező befolyásolja, hogy egy férfi mennyire érzi magát magabiztosnak és férfiasnak a mindennapokban. A következőkben három olyan tényezőt járunk körül, amelyek jelentős hatással vannak a férfiak önértékelésére és férfiasság érzetére.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG