Első alkalommal tette közzé a mobiltelefon-, a mobilinternet- és a mobil M2M-szolgáltatások főbb mennyiségi mutatóinak alakulását bemutató, megújult mobilpiaci jelentését a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).
Eszerint a mobiltelefon-szolgáltatást igénybe vevő felhasználók 11 milliós száma érdemben nem változott 2015 és 2018 év vége között, és az indított hívásforgalom is csak kis mértékben – 11,9 százalékkal – bővült.
A feltöltőkártyás előfizetések piaci szerepe egyre kisebb: míg az időszak elején még az előfizetések 43 százaléka tartozott ehhez az előfizetési típushoz, addig az időszak végére az arányuk 36 százalékra csökkent. A feltöltőkártyás szegmens forgalomból való részesedése még ennél is jóval kisebb (5% körül), aminek a hátterében az áll, hogy a feltöltőkártyás felhasználók átlagosan jóval kisebb forgalmat bonyolítanak, mint az utólag fizető, számlás előfizetők: az egy előfizetésre jutó átlagos havi forgalmakban meglévő különbség tízszeres a két előfizetési típus között.
A belföldön indított hívásforgalom döntő részét – a hívások négyötödét – a mobilszolgáltatók 3G hálózatokon keresztül továbbítják, kisebb részét 2G, illetve 4G hálózatokon. Az adatforgalom lebonyolításában a 4G hálózatok szerepe az időszak végére dominánssá vált: míg 2015 végén a mobilinternet-forgalomnak még csak kevéssel több mint fele zajlott 4G hálózaton, addig 2018 végére a 4G hálózatok adatforgalomból való részesedése 90 százalék fölé nőtt.
Népszerűbb lett a roaming
Az uniós roamingdíjfelárak 2017. június közepétől élő eltörlése után mind a külföldön használt SIM-kártyák száma, mind a rajtuk lebonyolított hívás- és adatforgalom növekedési üteme jelentősen megugrott a korábbi évekhez képest. Különösen látványos, hogy a 2017 harmadik negyedéve utáni időszakban a külföldön adatforgalmat bonyolító kártyák száma hozzávetőleg duplájára, a forgalom pedig négyszeresére nőtt.
Nincs jelentős változás a piaci részesedésekben
A hívásforgalmat, illetve az internetforgalmat bonyolított SIM-kártyák száma alapján mért piaci részesedések nem változtak érdemben az elmúlt három évben. A Magyar Telekom mind a mobiltelefon-, mind a mobilinternet-szolgáltatás piacán vezet (45% körüli részesedéssel), míg a piaci második és harmadik szolgáltató (Telenor, Vodafone) részesedései minimálisan térnek csak el egymástól. A saját hálózattal nem rendelkező szolgáltatók együtt sem érték el az egy százalékot.