4p
Otthagyják a külföldiek a Balatont, a magyarok viszont elindultak felfedezni hazájukat. Így teljesítettek a szálláshelyek tavaly.

Nem panaszkodhatnak a magyar szálláshelyek: tavaly az év első 11 hónapjában a magyarországi szállodák bruttó forgalma 10,8 százalékkal haladta meg az előző évit, csaknem 304 milliárd forintot tett ki, a bruttó szobaár-bevétele pedig 13,5 százalékkal, 176,6 milliárd forintra nőtt - egyebek között ez derül ki a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) legfrissebb elemzéséből.

A fővárost imádják

Az országos szállodai teljesítményeket továbbra is a budapesti hotelek húzták: a fővárosban január-novemberben a szállodák összes bruttó forgalma 13,8 százalékkal 148,5 milliárd forintra nőtt, a bruttó szobaár-bevétele pedig 16,1 százalékkal 94,4 milliárd forintra emelkedett.

Útra kel a magyar

Tavaly az első 11 hónapban a szállodák belföldi vendégéjszakáinak száma 7,2 százalékkal, a külföldieké 4,2 százalékkal volt nagyobb a múlt évinél. A hazai hotelek átlagos kihasználtsága 2,6 százalékponttal javult, 55,9 százalék volt. Budapesten a külföldi vendégéjszakák száma 6,6, a belföldieké 3,12 százalékkal nőtt, a szobafoglaltság 4,3 százalékpontot javulva 70,1 százalékos lett.

A jelentés szerint tavaly január-novemberben az összes szállodai vendégéjszaka 40,7 százaléka, a belföldi 9,2, a külföldi 66,5 százaléka realizálódott a fővárosi hotelekben, az összes szállodai árbevétel 48,9 százaléka, a szobaár-bevétel 53,5 százaléka, miközben a szállodai kapacitás - szobaszám - 35 százaléka volt Budapesten.

Az egy kiadható szobára jutó teljes árbevétel (Trevpar) országos szinten 2015 január-novemberben 16 448 forint volt, ami 10,1 százalékkal magasabb az előző évinél, a szállodák bruttó átlag szobaára 7,5 százalékkal 17 444 forintra, az egy kiadható szobára jutó szobaárbevétele (bruttó Revpar mutatója) 12,8 százalékkal 9 569 forintra nőtt.

A Balaton már nem izgi

A balatoni régióban tavaly az első 11 hónapban 8,1 százalékkal, novemberben 1,4 százalékkal csökkent a külföldi vendégéjszakák száma az előző évhez képest, ami a jelentés szerint döntően a hévízi szállodák iránti orosz és ukrán kereslet csökkenésének következménye. Hévíz nélkül a balatoni régióban az összes szállodai vendégéjszaka 0,3 százalékkal nőtt, a külföldi 1,1 százalékkal csökkent, a belföldi pedig 0,9 százalékkal nőtt a múlt évhez képest.

Azok az angol legénybúcsúk

Tavaly január-novemberben a legnagyobb beutazó piacok közül jelentős, 17,7 százalékos növekedés volt Nagy-Britanniából, 13,3 százalékos az Egyesült Államokból, 7,2 százalékos Csehországból, 6,8 illetve 6,7 százalékos Olaszországból és Romániából.

A jelentés kitér arra: a 2015 szeptember-októberben Magyarországon kialakult migránshelyzet, a párizsi terrorcselekmények és az európai terrorveszély lehet az oka annak, hogy novemberben a szállodai vendégéjszakák száma Olaszországból 16,8 százalékkal, Franciaországból 12,1 százalékkal, Nagy-Britanniából 3,2 százalékkal, Szerbiából 9,9 százalékkal, Szlovéniából pedig 18,2 százalékkal csökkent 2014 novemberhez képest. Tavaly január-novemberben az elhúzódó orosz-ukrán konfliktus következtében a vendégéjszakák száma Oroszországból 28, Ukrajnából 16,3 százalékkal kisebb volt a bázisnál.

A belföldi kereslet szempontjából nagyon fontos SZÉP-kártya forgalom a hazai szállodákban november végéig közel 14 milliárd forint volt, 5,7 százalékkal nagyobb tavalyinál, és ez a magyarországi hotelek belföldi 60,9 milliárd forint szállásdíj-bevételének 22,9 százalékát tette ki. Felhívták a figyelmet arra is, hogy a szobaárak, a forgalom növekedését az euró/forint árfolyam változása alig befolyásolta.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Lépj be a pedagógia világába: új karrierlehetőségeket kínáló képzés
Márkázott tartalom | 2025. november 2. 10:26
A pedagógiai asszisztensek munkája sokrétű feladatokkal jár, amelyeket fontos jól elvégezni. Ezek a szakemberek az oktatási- és nevelési intézmények elengedhetetlen részei, akik a pedagógusokkal karöltve segítik a gyerekek fejlődését.
Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG