4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Otthagyják a külföldiek a Balatont, a magyarok viszont elindultak felfedezni hazájukat. Így teljesítettek a szálláshelyek tavaly.

Nem panaszkodhatnak a magyar szálláshelyek: tavaly az év első 11 hónapjában a magyarországi szállodák bruttó forgalma 10,8 százalékkal haladta meg az előző évit, csaknem 304 milliárd forintot tett ki, a bruttó szobaár-bevétele pedig 13,5 százalékkal, 176,6 milliárd forintra nőtt - egyebek között ez derül ki a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) legfrissebb elemzéséből.

A fővárost imádják

Az országos szállodai teljesítményeket továbbra is a budapesti hotelek húzták: a fővárosban január-novemberben a szállodák összes bruttó forgalma 13,8 százalékkal 148,5 milliárd forintra nőtt, a bruttó szobaár-bevétele pedig 16,1 százalékkal 94,4 milliárd forintra emelkedett.

Útra kel a magyar

Tavaly az első 11 hónapban a szállodák belföldi vendégéjszakáinak száma 7,2 százalékkal, a külföldieké 4,2 százalékkal volt nagyobb a múlt évinél. A hazai hotelek átlagos kihasználtsága 2,6 százalékponttal javult, 55,9 százalék volt. Budapesten a külföldi vendégéjszakák száma 6,6, a belföldieké 3,12 százalékkal nőtt, a szobafoglaltság 4,3 százalékpontot javulva 70,1 százalékos lett.

A jelentés szerint tavaly január-novemberben az összes szállodai vendégéjszaka 40,7 százaléka, a belföldi 9,2, a külföldi 66,5 százaléka realizálódott a fővárosi hotelekben, az összes szállodai árbevétel 48,9 százaléka, a szobaár-bevétel 53,5 százaléka, miközben a szállodai kapacitás - szobaszám - 35 százaléka volt Budapesten.

Az egy kiadható szobára jutó teljes árbevétel (Trevpar) országos szinten 2015 január-novemberben 16 448 forint volt, ami 10,1 százalékkal magasabb az előző évinél, a szállodák bruttó átlag szobaára 7,5 százalékkal 17 444 forintra, az egy kiadható szobára jutó szobaárbevétele (bruttó Revpar mutatója) 12,8 százalékkal 9 569 forintra nőtt.

A Balaton már nem izgi

A balatoni régióban tavaly az első 11 hónapban 8,1 százalékkal, novemberben 1,4 százalékkal csökkent a külföldi vendégéjszakák száma az előző évhez képest, ami a jelentés szerint döntően a hévízi szállodák iránti orosz és ukrán kereslet csökkenésének következménye. Hévíz nélkül a balatoni régióban az összes szállodai vendégéjszaka 0,3 százalékkal nőtt, a külföldi 1,1 százalékkal csökkent, a belföldi pedig 0,9 százalékkal nőtt a múlt évhez képest.

Azok az angol legénybúcsúk

Tavaly január-novemberben a legnagyobb beutazó piacok közül jelentős, 17,7 százalékos növekedés volt Nagy-Britanniából, 13,3 százalékos az Egyesült Államokból, 7,2 százalékos Csehországból, 6,8 illetve 6,7 százalékos Olaszországból és Romániából.

A jelentés kitér arra: a 2015 szeptember-októberben Magyarországon kialakult migránshelyzet, a párizsi terrorcselekmények és az európai terrorveszély lehet az oka annak, hogy novemberben a szállodai vendégéjszakák száma Olaszországból 16,8 százalékkal, Franciaországból 12,1 százalékkal, Nagy-Britanniából 3,2 százalékkal, Szerbiából 9,9 százalékkal, Szlovéniából pedig 18,2 százalékkal csökkent 2014 novemberhez képest. Tavaly január-novemberben az elhúzódó orosz-ukrán konfliktus következtében a vendégéjszakák száma Oroszországból 28, Ukrajnából 16,3 százalékkal kisebb volt a bázisnál.

A belföldi kereslet szempontjából nagyon fontos SZÉP-kártya forgalom a hazai szállodákban november végéig közel 14 milliárd forint volt, 5,7 százalékkal nagyobb tavalyinál, és ez a magyarországi hotelek belföldi 60,9 milliárd forint szállásdíj-bevételének 22,9 százalékát tette ki. Felhívták a figyelmet arra is, hogy a szobaárak, a forgalom növekedését az euró/forint árfolyam változása alig befolyásolta.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG