Rengeteg célzott támadás történik a virtuális térben: hackerek terhelik túl a szervereket, esetleg kijátszva a figyelmünket megszerzik az adatainkat. Van azonban ennél egy lényegesen egyszerűbb és elterjedtebb támadási mód: a felhasználók mintegy fele már szedett össze valamilyen vírusfertőzést az eszközeire, harmaduknak azonban fogalma sincs, ez hogyan történt, ezt közölte a Kaspersky Lab a Privátbankár.hu-val.
A cég a B2B International piackutató céggel készített közös felméréséből kiderül, hogy nem pusztán múló kellemetlenségről van szó: a felhasználók harmadának kellett pénzt költenie az eszközök szervizelésére egy vírustámadás után, ennek átlagköltsége eléri a 121 dollárt (~30-35 ezer forintot). A készülékek 7 százaléka teljesen felmondta a szolgálatot, negyedük lelassult, 22 százalékát pedig ellepték a kéretlen hirdetések és a gyanús honlapokra irányító linkek.
Mindenre ész nélkül kattintunk
A vírusok sokféleképpen terjedhetnek: a legtöbb fertőzést gyanús honlapok látogatásával szedjük össze, ezt követően hamis alkalmazásokból és szoftverekből, valamint fertőzött pendriveok használatával betegítjük meg a gépeinket. A vírusok ötöde e-mailben vagy chaten küldött linkek és dokumentumok formájában érkezik a felhasználókhoz.
"Ha a megkérdezett internet felhasználók egy harmada egyáltalán nem tudja, hogy fertőzött, akkor tovább terjeszthetik a vírust még több készüléken, személyes és pénzügyi adatokat veszélyeztetve. A biztonság érdekében a fogyasztók tudatosabbak kell, hogy legyenek, amikor új holnapokra látogatnak vagy ismeretlen alkalmazásokat és e-maileket nyitnak meg. A dolgok pénzügyi oldalát nézve kétségtelenül a legjobb megoldás a megbízható védelem, a tudatosság és az éberség”, véli Andrei Mochola, a Kaspersky Lab Fogyasztói üzletágának vezetője.