A magyarok többsége elfogadja és megszokta a borravaló intézményét – derült ki a Szallas.hu felmérésből, amelyet több mint 13 ezer résztvevő megkérdezésével készített. Négyből csak egy ember mondta, hogy legszívesebben eltörölné ezt a szokást. A megkérdezettek nagy része ugyanakkor nem támogatja sem a számlán feltüntetett szervizdíjat, sem azt, ha a borravalót a szolgáltató beépíti az árakba: tízből nyolcan ragaszkodunk ahhoz, hogy magunk dönthessünk a plusz összeg mértékéről.
Arról, hogy mennyit adunk, megoszlik a fizetővendégek és a turizmusban dolgozók véleménye: a szolgáltatók szerint a többség maximum 5 százalék borravalót ad, míg a vendégek 85 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ennél nagyobb mértékben szokta kiegészíteni a számla végösszegét. Ugyanakkor nyolcból egy ember kapott már negatív megjegyzést a túl kevés borravaló miatt. Érdekesség, hogy a szállásadók szerint nem vagyunk zsugoribbak a külföldieknél – nagyjából ugyanúgy adunk borravalót, mint például a német turisták – tette hozzá Szigetvári József, a Szallas.hu ügyvezető igazgatója.
A borravalónál nem számít a minőség?
A felmérésében a magyarok több mint 60 százaléka mondta azt, hogy elsősorban a kedves, segítőkész kiszolgálást díjazza a borravalóval, a szolgáltatás minőségével kapcsolatban alig egynegyedük szokta így kifejezni az elismerését.
Úgy tűnik, az idegenforgalomban dolgozók sem gondolják úgy, hogy a kis összegű vagy hiányzó borravaló a minőségi kifogásokra utal. A megkérdezett szolgáltatók fele egyáltalán nem lát ilyen összefüggést, inkább például az anyagi lehetőségek korlátozottságára vezeti vissza a vendégek szűkmarkúságát – magyarázta az eredményeket Szigetvári József.
A pincérek kapják a legtöbb jattot
A kiszolgálás, segítségnyújtás díjazásának szándéka magyarázza azt is, hogy a megkérdezettek közül tízből kilencen adnak plusz pénzt például a pincérnek. Mi elsősorban a nyaralás alatt adott borravalót vizsgáltuk, de a hétköznapokban az ételfutárok is ide tartoznak – tette hozzá a Szallas.hu ügyvezetője. A válaszadók egyharmada ad pénzt egy szállodában a londinernek vagy a takarítónak, a recepciós már ritkábban kap jutalmat.