Rekordmennyiségű, közel 140 ezer darab használtautó adásvétele zajlott Magyarországon a harmadik negyedévben, ami 11 százalékkal haladja meg a tavalyi év azonos időszakának hasonló értékét. Mindez tavalyhoz képest gyakorlatilag változatlan, 1 558 000 forintos átlagár mellett is a 2008-as válság óta mért legnagyobb szintjére, 140,3 százalékos magasságba lökte a gazdát cserélő használtautók összértékének alakulását mutató Használtautó-indexet.
Nagyon megy az üzlet
„Egyelőre nem látszik nyoma annak, hogy kifulladna a használtautó-piacnak immár két éve zajló folyamatos növekedése. A Használtautó-index szárnyalása logikus következménye a piaci folyamatoknak – magyarázza Fodor László, a Használtautó.hu szakértője. – Az első kilenc hónapban 12 százalékkal több új személyautót helyeztek forgalomba (55 ezer), miközben a használtautó-import 2014 első kilenc hónapjához képest 28 százalékos növekedéssel 90 ezer fölé nőtt ebben az időszakban. Ennek hatására nőtt a lecserélt járművek száma is, amelyek pedig jórészt a hazai használtautó-piac kínálatát erősítik.”
A Használtautó.hu előrejelzése szerint 2015-ben összesen mintegy 76 ezer új autót helyeznek majd forgalomba Magyarországon, miközben a használtautó-import mértéke akár a 125 ezres szintet is eléri majd. A belföldi átírások száma várhatóan 550 ezer lesz, szemben a tavalyi 492 ezer darabbal.
Ezek a legnépszerűbbek
A használtautók piaca meglehetősen koncentrált: a leggyakoribb öt márkát képviselő személyautók teszik ki a teljes forgalom felét. Az év első kilenc hónapjában gazdát cserélt több mint 400 ezer használtautó-mennyiség első negyedén két márka, az Opel és a Suzuki osztozik, a második negyedet három további márka: a Volkswagen, a Ford és a Renault fedi le. Az első tíz hely további részesei sorrendben a Skoda, a BMW, a Fiat, a Peugeot, illetve a Mercedes.
Míg az első öt hely mind a sorrend, mind az arányok tekintetében hosszú évek óta változatlan, a BMW és a Mercedes a használtautó-importban betöltött magas részesedése miatt fokozatosan egyre előrébb kerül: a Mercedes két év alatt a 11. helyről lépett feljebb a 10-dikre, míg a BMW ugyanezen idő alatt a 9-dikről a 7-dik helyre ugrott a gyakorisági listán.