Megszépülnek a kocsik. Fotó: Wikimedia Commons/Rovibroni |
Ha kiemelik a metrófelújításból az utaskomfort-növelő, akadálymentesítő elemeket, Brüsszel nem fogja támogatni a 3-as metró felújítását, és a kormányzati támogatás is bizonytalanná válhat. Így reagáltak az Index.hu által megkérdezett szakemberek arra a városházi ötletre, hogy a felmerült többletköltségek miatt lefeleznék a beruházást: csak a síneket és kocsikat újítanák fel, az állomásokat nem.
A portál emlékeztet: a 3-as metró felújításának költségeire több mérnöki becslés is született. A különböző elemek (például liftek) beszámításával egészen 160-180 milliárdosra szökött fel a becsült költség, az eredeti 120 milliárdos becsléshez képest. A kompromisszum az lett, hogy faragtak a műszaki tartalomból (liftek például nem lesznek), és emeltek a kereten is, így a felújításra végül 137,5 milliárd forint uniós és kormányzati keret lett.
Útközben lett drágább
Nemrég megjelentek a három szakaszra bontott metrófelújítás kivitelezői tenderei, az Index.hu Információi szerint a kivitelező cégek 30 százalékkal magasabb árajánlatokat adtak az eredetileg becsülthöz képest.
A portál BKV-s forrásaira hivatkozva azt írj, a BKV által leadott mérnöki költségbecslésekkel rendben volt minden, az ajánlati árak a fővárosi közbeszerzések mögött feltűnő háttéremberek miatt szorozódtak fel.
Az ügyben Tarlós István főpolgármester várhatóan pénteken fog nyilatkozni.