Hirdetés

Így járna a főváros Karácsony Gergely beígért rezsicsökkentésével

2019. november 05., 11:26

Tényleg belerokkanna Budapest?

Forrás: Karácsony Gergely Facebook
Forrás: Karácsony Gergely Facebook

A cikk eredetileg a G7-en jelent meg.

A főpolgármesteri kampány során több ígéret is elhangzott a BKK jegyáraival kapcsolatban, cikkünkben ezeknek számoltunk utána. Azt is megnéztük, hogy a térség nagyvárosaival összehasonlítva ezek mennyire tűnnek fontos és jó ötleteknek. Az alábbi három fő ígéretet vettük végig:

Hirdetés
  1. 14 év alattiak ingyenes közösségi közlekedés használata
  2. Ingyenes BKK az álláskeresőknek
  3. Távlatban napi 100 forintos éves bérlet bevezetése

Az első kettő biztosan megvalósítható nagyobb pénzügyi kockázat nélkül, ám az olcsó éves bérlet már jóval kockázatosabb. A kampányban elhangzott ígéretek közül a hivatalos főpolgármesteri programban csak egy szerepel: a 14 év alattiak ingyenes közösségi közlekedés használata, így ez biztosan számon kérhető lesz az öt év elteltével.

Megfizethető gyermekkedvezmény

A jelenlegi szabályok szerint minden 6 éven aluli gyermek ingyen utazik a BKK járatain, afölött teljes árú jegyet kell váltani. Diákigazolvánnyal viszont igen kedvezményesen, 3450 forintos tanulóbérlettel lehet utazni (a teljes árú 9500 forintba kerül). Ezt a kedvezményt nagyobbrészt nem a főváros adja, hanem kormányrendeletben az állam. Minden eladott tanulóbérlet után 3450 forint támogatást kap a BKK, 2600 forintot tehát nem fizet az állam, azt a fővárosnak kell állnia.*

A BKK jegyértékesítési adatai alapján ki lehet számolni, hogy az évi eladott 2 millió darab tanulóbérlet után a főváros 5,2 milliárd forint kárt szenved, amit az állam nem térít meg.

Ez azért problémás, mert az európai uniós szabályok szerint az államnak mint megrendelőnek minden olyan költséget állnia kellene, ami a megrendelt szolgáltatás ára. Márpedig ez a rendszer borítékolhatóan nem felel meg az EU előírásainak, így itt akár uniós fórumok előtt is kérheti a főváros, hogy az állam térítse meg a fedezetlen költségeit. Mivel ez évek óta így van, több tízmilliárdos jogvita is kialakulhat.

Garantáltan vitát okoz majd a kormányzattal, hogy az ingyenes tanulóbérletek után milyen alapon fizesse meg a kormányzat az állami támogatást.

Ha ingyenes lesz a használat, akkor nem lehet tudni, mennyien vették igénybe, így meg kellene állapodni az elszámolás módjáról. Az MSZP-SZDSZ kormányok alatt a vasúton és a távolsági buszközlekedésben erre volt egy igencsak népszerűtlen kísérlet: a regisztrációs jegy. Az ingyenesen utazóknak 0 forintos jegyet kellett váltani, hogy ez alapján számoljanak el a társaságokkal.

Míg a kormányzat a havi bérleteknél előírja a helyi közlekedésben a diákkedvezményt, a jegyeknél nem. Így ha a Karácsony Gergely vezette fővárosi közgyűlés valóban megadja a 14 éven alatti gyermekeknek az ingyenes BKK-t, azt saját magának kell kigazdálkodnia.

Ez azonban nem tűnik túlságosan jelentős tételnek. A tanulóbérletek eladásából évi 6,9 milliárd forint keletkezik, ebből 4,6 milliárd forint esne ki a 14 éves korig járó ingyenességgel. Ez a BKK teljes jegyárbevételének 7 százaléka. Emellett a vonaljegyek eladása is csökkenne valamelyest, mert a nem Budapesten tanuló, idelátogató gyerekek után se kellene ezt megvenni. Számításaink szerint a budapesti 6 és 14 év közöttieknek 83 százaléka vált jelenleg tanulóbérletet, így ebben a korosztályban elhanyagolhatónak tűnik a jegybevétel. Mivel a jegybevétel a teljes 66 milliárdos bevétel 17 százaléka, és ennek csak 1-2 százalékát teheti ki a fővárosi, bérlettel nem rendelkező gyermekek és az ide látogató gyermekek utazására fordított kiadás, ez már nem jelent érdemi további kiesést.

Az is csökkentheti a kiadásokat, hogy Karácsony megválasztása után már óvatosabban fogalmazott: az első évben csak egy évet emelnének az ingyenesség korhatárán, 2020-ban csak a 7 éveseknek tennék ingyenessé a BKK-t, és fokozatosan emelnék ezt 14 évre. Így több idő lesz a szükséges források megtalálására.

A gyerekkedvezmény a vonaljegyek esetében nem példa nélküli: a térség fővárosaiban 6-7 éves korig mindenhol ingyenesen utaznak a gyerekek, 14-15 éves korig pedig – Bukarest és Szófia kivételével – általában féláron. Legalább ennek a rendszernek az átvétele indokolt lehetne Budapesten is. Már csak azért is, mert jelenleg ugyanannyit fizet egy átszállásos útért egy budapesti általános iskolás, mint egy berlini.

Jelképes kedvezmény az álláskeresőknek

A KSH adatai szerint jelenleg Budapesten 13,8 ezer álláskeresőt tartanak nyilván. Azt azonban nem tudni, hogy csak rájuk vonatkozna az ingyenesség vagy mindenkire. Ha csak a fővárosiakkal számolunk, akkor legrosszabb esetben is 1,6 milliárd forint kiesést jelentene az ő ingyenes utazásuk azt feltételezve, hogy mindegyikük havi bérletet vált.

Mivel a fővárosi utazások felét teszik meg közösségi közlekedéssel, és feltehetően számos olyan álláskereső van, aki nem használja mindennap a közösségi közlekedést, és ezért csak alkalmilag vásárol jegyet, a valóságban ennek jóval kisebb a várható hatása, 500-800 millió forintnál feltehetően nem lehet több.

Az álláskeresők számára az ingyenes közösségi közlekedés biztosítása tehát nem egy jelentős tétel, miközben a fejlett világban példátlanul alacsony és rövid ideig – csupán három hónapig – járó munkanélküli segély hasznos kiegészítése lehet. Egyébként kevéssé ismert, de ma is lehetőség van arra, hogy a regisztrált álláskeresőknek az Állami Foglalkoztatási Szervezet megtérítse a helyi és a helyközi utazási költségeket. Erre egy 2015 és 2022 közötti uniós támogatás teremtette meg a fedezetet. Ennek azonban bonyolult bürokratikus feltételei vannak. Így mindenképpen hasznos segítség lenne az ingyenes BKK azoknak, akik munkájukat elvesztve így csökkenthetik havi költségeiket, amíg új állást nem találnak.

Olcsó bérlet: csak szerencsés csillagzattal

Az éves teljes árú bérletek árának napi 100 forintra csökkentenését Karácsony Gergely a ciklus végére ígérte. Ez azt jelentené, hogy a jelenlegi 103 ezer forintról 36,5 ezer forintra, harmadára mérsékelnék azt. Ez igen jelentős tétel, mert a BKK árbevételének 58 százalékát adják az éves, negyedéves és havi bérletek. Jelenleg, ha valaki 12 darab havi bérlet helyett éveset vásárol, alig 10 százalék a kedvezmény. Ha ez hirtelen kétharmadra nőne, akkor már 3,5 hónap után olcsóbb lenne, mint havi szelvényeket vásárolni.

A havi bérletesek 80-90 százaléka ezért az új tarifát választaná, ami számításaink szerint 20-23 milliárd forint kiesést jelentene.

A napi 100 forintos éves bérlet ezért a BKK teljes jegyárbevételének 30-40 százalékát felemésztené.

Népszerű felvetés ezzel kapcsolatban, hogy ez majd segít a kereslet növelésében, hiszen az alkalmi felhasználóknak is jobban megéri majd bérletet venni. Ez azonban egyrészt csökkentené a jegyeladásokat, másrészt Budapesten már ma is Európában az egyik legmagasabb a közösségi közlekedés aránya 45 százalékkal. Ha 10 százalékkal növekedne a jelenlegi bérletesek száma – ami világra szóló sikernek számítana -, akkor is csak körülbelül 1,1 milliárd forinttal lenne több a bevétel.

Pedig az éves bérletek árának csökkentése nem lenne rossz ötletet olyan szempontból, hogy jelenleg a térségben az egyik legdrágábbnak számít a jegyek árához viszonyítva. Csak Pozsonyban kell hasonlóan sok vonaljegy árát kiadni egy havi bérletért. A vonaljegy ráadásul mindenhol többet tud, mint itthon: minden más városban csak átszállójegy van már, és ezek általában 1,5 óráig érvényesek. Ezért szerepeltettük Budapestet egy átszállójegy árával is, ami 100 percig érvényes – de ez is csak egy átszállást tesz lehetővé, míg mindenhol máshol korlátlan számút. A bérletek esetében az éves kedvezménye mindenhol sokkal nagyobb, mint Budapesten.

Az emberek anyagi lehetőségeihez mérten is elég drága a budapesti közösségi közlekedés: a havibérletek és a jegyek árát összehasonlítottuk az egy főre jutó háztartási jövedelemmel – ebben nemcsak a bérek, de az állami transzferek is benne vannak. A bukaresti tömegközlekedés elképesztően olcsó nemcsak forintra átszámítva, de a helyi jövedelmi viszonyokhoz képest is. Az is érdekes, hogy Bécs és Berlin a többi közép-európai nagyvároshoz képeset ebben az összehasonlításban rosszul teljesít.

Bár valóban nagyon magas költsége lenne egy ilyen lépésnek, nem tűnik teljesen alaptalannak: Karácsony Gergely programjában a közlekedési alapjövedelem bevezetése szerepel, illetve a dugódíj bevezetésére is találhatók tervek*. Az alapjövedelem lényege, hogy az autósok parkolási kedvezményeit forintosítanák, illetve a BKK támogatására fordított összegeket egységesítenék. Ez alapján mindenki eldönthetné, hogy mire fordítja a forrásokat: az olcsóbb éves bérletre vagy a megdrágított parkolásra. Az elképzelés különösen Angliában népszerű, ahol a brit Munkáspárt programjában is szerepel ennek bevezetése.

A dugódíj is jelentős forrásokat jelenthetne: a Tarlós István főpolgármestersége alatt tervezett „személyforgalmi behajtási díj” bevezetését 2021-re tervezték, 3,3 milliárd forintból. Ezt tartalmazza Budapest Mobilitási Terve is. Az elképzelések szerint a dugódíj évi 5 milliárdos bevételt hozna a fővárosnak, így ez részben fedezni tudná az olcsóbb BKK-bérleteket.

A fennmaradó összeget pedig az éves parkolási engedélyek árának emeléséből is fedezni lehet. A kerületi parkolási társaságoknál számításaink szerint 16 milliárdot hagytak ott az autósok 2018-ban. Ha az éves bérletek árát a ma jellemző 5 ezer forintról a duplájára emelik, akkor ez is nagyságrendileg 5 milliárdos pluszbevételt jelenthet. Emellett a kerületi parkolási rendszerek integrálása a költségek csökkentését is lehetővé teszi, ez is több milliárdos potenciál. Ezért reális lehet az olcsóbb BKK finanszírozása az autózás költségeinek növelésével.

(G7)

Raiffeisen CIB Cetelem További ajánlatok

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés
Hirdetés

Címlapon

Emberemlékezet óta nem látott hóhiány sújtja Japánt

Emberemlékezet óta nem látott hóhiány sújtja Japánt

Szakértők szerint a jelenség mögött a globális felmelegedés állhat, amely miatt hó helyett eső hull az égből.

Hirdetés

További cikkek

  • Újabb országban jelentmeg a koronavírus, nő a halottak száma

    A hivatalos adatok szerint már 56 halottja van Kínában a koronavírusnak, a fertőzöttek száma közelíti a kétezret. Kanadában bejelentették az első fertőzésgyanús esetet, Oroszországban egy szállodához vonultak ki a mentők, az amerikaiak evakuálásra készülnek. Tovább

    Újabb országban jelentmeg a koronavírus, nő a halottak száma
  • Egészségügyi vészhelyzetet hirdettek ki Hongkongban

    Egészségügyi vészhelyzetet hirdetett ki Hongkonban szombaton Carrie Lam, a különleges közigazgatású kínai terület kormányzója a koronavírus terjedése miatt. Ez egyebek között azt jelenti, hogy korlátozzák a terület fizikai kapcsolatát az anyaországgal, ahol már 41-en vesztették életüket a koronavírus okozta tüdőgyulladásban, és csaknem 1300-an megfertőződtek. Tovább

    Egészségügyi vészhelyzetet hirdettek ki Hongkongban
  • Lassan aprópénznek tűnik a közmunkások bére

    Bár a kormány fő célja, hogy a közmunkásokból minél több személyt tereljenek át az elsődleges munkaerőpiacra, aminek érdekében szűkítik a programokat, még mindig kicsivel több mint 100 ezer embert foglalkoztatnak a másodlagos munkaerőpiacon. Az ő anyagi helyzetük évre évre egyre rosszabb lett. Tovább

    Lassan aprópénznek tűnik a közmunkások bére
  • Női kézilabda Eb-t rendez Magyarország 2024-ben

    Magyarország, Ausztria és Svájc rendezheti a 2024-es női kézilabda Európa-bajnokságot a kontinentális szövetség (EHF) Stockholmban meghozott szombati döntése értelmében. Tovább

    Női kézilabda Eb-t rendez Magyarország 2024-ben
  • Senki ne utazzon a kínai Hubei tartományba! - figyelmeztet a külügy

     Jelenleg senkinek nem ajánlott a kínai Hubei tartományba utazni, mert a hatóságok a koronavírus miatt teljesen lezárták, így nem lehet elhagyni sem - közölte a Külgazdasági és Külügyminisztérium tájékoztatásért és Magyarország nemzetközi megjelenítéséért felelős államtitkára szombaton az MTI-vel. Tovább

    Senki ne utazzon a kínai Hubei tartományba! - figyelmeztet a külügy
  • Közvetlen veszélyt jelentene Trump a demokráciára?

    A demokrata párti törvényhozók szerint igen. Tovább

    Közvetlen veszélyt jelentene Trump a demokráciára?
  • Utánajártunk: mit tesznek a multik a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért?

    A Microsoft januárban jelentette be, hogy 2030-ra, azaz tíz éven belül el fogja érni az úgynevezett karbonnegatív állapotot. Vagyis addig az időpontig a multinacionális vállalkozás a saját szén-dioxid-kibocsátását meghaladó mértékben fog olyan projekteket támogatni, amelyek révén több szén-dioxidot tudnak a légkörből kivonni, mint amennyit oda korábban juttattak. Megkérdeztük a legnagyobb hazai tőzsdei cégeket is, ők mit tesznek az egészségesebb, élhetőbb környezet érdekében. Tovább

    Utánajártunk: mit tesznek a multik a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért?
  • Orbán Viktor, a Néppárt és a Marslakók – A hét sztorija

    A héten mutatta be a Bölcsek Tanácsa a Fideszről készült jelentését az Európai Néppárt elnökének, Donald Tusknak. De mi a Fidesz-Néppárt balhé lényege? Ki akar kirúgni kit és miért? Hihetünk-e a függő és független médiának? Mire gondol Soros György egy New York-i felhőkarcoló 13. emeletén? És hogy jönnek ide a Marslakók? Tíz kérdés, tíz válasz munkatársunk, Wéber Balázs kommentárjában. Tovább

    Orbán Viktor, a Néppárt és a Marslakók – A hét sztorija
  • Forint: lehet még lejjebb

    Legalábbis az elemzők úgy vélik, az euróval szemben rövid időn belül immár viszonylag a sokadik történelmi mélypontját elért hazai fizetőeszköz még a 337,50 forintnál is gyengébb szintre süllyedhet. Ilyenkor szokás a jegybank szándékait vizslatni, márpedig jövő kedden a Magyar Nemzeti Bank (MNB) monetáris tanácsának kamatdöntő ülése esedékes. Tovább

    Forint: lehet még lejjebb
  • Eldőlt a Rác fürdő sorsa? A tettek mezejére lép az új főpolgármester

    Január 29-én munkához lát a fővárosi közgyűlés, az ülésen rengeteg személyi változás mellett a Rác Fürdő sorsáról is döntés születhet majd. Tovább

    Eldőlt a Rác fürdő sorsa? A tettek mezejére lép az új főpolgármester
  • IMF: sokat változott a helyzet tavaly ősz óta

    A globális gazdaság kilátásai jelentősen javultak az elmúlt hónapokban - mondta a Nemzetközi Valutaalap (IMF) vezetője az 50. davosi Világgazdasági Forum pénteki zárónapján. Tovább

    IMF: sokat változott a helyzet tavaly ősz óta
  • Béke van a szomszédban, jönni fog a gáz

    Az orosz-ukrán gázszállítási megállapodás Magyarország ellátásbiztonságát is javítja, de a téli időszak gázszükségletét a tárolói kapacitások is fedeznék. Tovább

    Béke van a szomszédban, jönni fog a gáz
  • Börtönben az igazgató, mi lesz a Belgrád-Budapest gyorsvasúttal?

    Január közepén őrizetbe vették Miroljub Jevtićet, a szerbiai vasúti infrastruktúra állami tulajdonú társaság igazgatóját. A hírt Nebojša Stefanović szerbiai belügyminiszter jelentette be. A szerb kormány azóta már leváltotta tisztségéről a vasúti vezetőt, aki egyebek között a Belgrád-Budapest nagysebességű vasúttal is foglalkozott. A szerb miniszterelnök már alá is írta a leváltását. Tovább

    Börtönben az igazgató, mi lesz a Belgrád-Budapest gyorsvasúttal?
  • Megvan a pénz a környezetbarát buszokra

    15,7 milliárd forint értékű beruházási hitel felvételéről kötött megállapodást a Volán Buszpark Kft. és az Európai Beruházási Bank. Tovább

    Megvan a pénz a környezetbarát buszokra
  • 11 milliárd forintért terveznek új kórházakat

    Kásler Miklós, az EMMI vezetője pénteken azt közölte, hogy 11 milliárd forintot fordít a kormány kórházépületek tervezésére. Tovább

    11 milliárd forintért terveznek új kórházakat
  • Az EU vezetői aláírták a Brexit megállapodást

    Aláírta az Egyesült Királyság európai uniós tagságnak megszűnéséről (Brexit) szóló megállapodást Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke, valamint Charles Michel, az Európai Tanács elnöke pénteken Brüsszelben. Tovább

    Az EU vezetői aláírták a Brexit megállapodást
  • Irán szövetségesei alakítottak kormányt Libanonban – ki fog nekik segíteni?

    A libanoniak elvesztették hitüket a teljes politikai osztályban és az ország bankrendszerében, miközben a nemzetközi pénzpiacok elvesztették a hitüket Libanonban. Egyes libanoniak – beleértve a jegybank vezetőjét – most Katar felé fordítják figyelmüket. Káncz Csaba jegyzete. Tovább

    Irán szövetségesei alakítottak kormányt Libanonban – ki fog nekik segíteni?
  • Mellbevágó, mennyire elszakadt a forint a környékbeli devizáktól

    Történelmi mélypontra került a forint, ami azért furcsa, mert a többi térségbeli deviza még erősödött is az utóbbi időben. Tovább

    Mellbevágó, mennyire elszakadt a forint a környékbeli devizáktól
  • 40 milliárddal ugrott meg az egészségügyi intézmények adóssága

    Figyelmeztető jel, hogy a 2019 végi tartozásnak immár csaknem kétharmada 60 napon túli lejáratú. Tovább

    40 milliárddal ugrott meg az egészségügyi intézmények adóssága
  • Fontos segítséget kapnak a zöldség-és gyümölcstermesztők

    Új, fontos ágazatot képviselő szakmaközi szervezettel kötött együttműködési megállapodást a Takarékbank az AgroMash Expón. A Takarékbank és a FruitVeB Magyar Zöldség- Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (FruitVeB) a szerződés alapján nemcsak információ- és tapasztalatcserével, hanem tanácsadással, szakmai képzésekkel, piaci előrejelzésekkel is segíti a zöldség-gyümölcságazat hatékonyságának és versenyképességének javítását. Az ágazatban az átlagosnál alacsonyabb uniós támogatás miatt különösen fontos a banki szerepvállalás. Tovább

    Fontos segítséget kapnak a zöldség-és gyümölcstermesztők
Hirdetés

Videók

Utánajártunk

Powered by Saxo Bank
Hirdetés

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Szavazás

Mennyi lesz a nyugdíjkorhatár 20 év múlva?