A kikötők a cseh-szlovák különválás után (1992) a cseh állam tulajdonába mentek át, s a kilencvenes évek közepe óta szinte senki sem használta őket.
A minisztérium szerint a felújítás mintegy 150 millió koronába kerül. Amennyiben a tervek megvalósulnak, a hajók 2016-ban térhetnének vissza a kikötőkbe.
Az Elbán le lehet csorogni Csehországba
"Azt szeretnénk, hogy a hamburgi kikötő bázisként működhessen a cseh vállalatok számára, s működtetésének az állam szempontjából legyen gazdasági értelme" - nyilatkozta Dan Tok közlekedési miniszter.
A minisztérium terve szerint a kikötőket azok a cseh cégek használhatják majd, amelyeknek kapcsolatuk van a folyami közlekedéssel. Hamburgból az Elba folyón át hajókon jut el az áru Csehországba.
Kettőt 99 évre kaptak, egyet megvettek
Hamburg a nyolcvanas években a korabeli csehszlovák gazdaság fontos kikötőjének számított. Évente átlagban 2,5 millió tonna áru fordult meg a kikötőben, míg jelenleg ez nem éri el a félmilliót sem.
Csehországnak Hamburgban három kikötője van: Saalehafenben 21 ezer négyzetméter, Moldauhafenben 3 ezer négyzetméter és Peutehafenben 8 ezer négyzetméter. Az első kettőt a versaillesi szerződés alapján 1929-ben kapta meg 99 évre Csehszlovákia, míg a Peutehafenben lévőt Prága megvette.