1p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy friss kutatás szerint egyelőre csak kevesen váltanak bankot vagy számlacsomagot, ha díjváltozást tapasztalnak. Ha a bankváltás még nem is tömeges, saját felmérésünk szerint egyre többen próbálják készpénzben intézni pénzügyeiket.

A Budapest Bank megbízásából készült kutatás adatai alapján a tavalyi felmérés óta a bankváltási hajlandóságot kifejező Banki Mobilitási Index értéke mindössze két ponttal nőtt (32,2 pontra). A kutatás szerint a lakosság csupán egynegyede hasonlítja össze saját bankja díjszabását más pénzintézetek ajánlataival, és csak minden tizedik ember tartja elképzelhetőnek, hogy bankot vált egy éven belül. Egyelőre a tranzakciós illeték sem alakította át a piacot vagy mozdította meg a banki ügyfeleket: a magyarok 55%-a egyáltalán nem érzékelt költségnövekedést az év eleje óta.

A többség elégedett a bankjával

A magyarok közel 90%-a elégedett a bankjával és megbízik benne. Többek között ennek is köszönhető, hogy a lakosság kétharmada azóta tart ki főbankja mellett, amióta annál először vett igénybe szolgáltatást, és nincs is más pénzintézettel kapcsolata.

A banki kapcsolatok átlagos hossza 7 év. Ugyanakkor azok, akik elégedetlenek jelenlegi bankjuk szolgáltatásaival, nagyrészt szintén nem keresnek más pénzintézetet, mert nem akarnak a bankváltással bajlódni, például mert úgy gondolják, hogy ez túl sok időt vesz igénybe.

Ami a felmérésből kimaradt: a készpénzA tranzakciós illeték emelése miatt egyre több banknál kell díjat fizetni a kártyás vásárlások után. Ön hogyan védekezik ez ellen? Ezt kérdeztük nemrég a Privátbankár olvasóitól. A több mint 3500 válaszadó kevesebb mint fele választ olyan megoldást, ami a banki ügymeneten belül zajlik - közülük majd minden második válaszadó elgondolkozik azon, hogy másik számlacsomagot, akár másik bankot is válasszon. Az összes válaszadó ötöde (bár jó részüket zavarja, hogy drágább a bankolás) mindent úgy hagy, ahogy van.

A Privátbankár szavazásának aktuális állása a cikk írásakor

 

Rossz hír, hogy válaszadó olvasóink több mint fele banki költségeit úgy kívánja mérsékelni, hogy amit csak tud, készpénzben intéz - talán ez a legrosszabb mellékhatása a bankok folyamatos megsarcolására kihegyezett politikának. A növekvő készpénzforgalom ugyanis nemcsak jelentős társadalmi költséget okoz, hanem a feketézés, a rejtett gazdaság melegágya is.

 

A banki díjszabásokat kevesen hasonlítják össze

A válaszadók 85%-a időről időre ellenőrzi banki költségeit: elsősorban a havi számlavezetési díjra és az ATM használatának díjára figyelnek. Arra viszont már csak a lakosság egynegyede fordít figyelmet, hogy ezeket más pénzintézetek ajánlataival is összehasonlítsa, amit főként az érdeklődés hiánya (45%) és az a vélekedés magyaráz, hogy a bankok ajánlatai nem térnek el jelentősen egymástól (33%), de sokan mondják azt is, hogy erre nincs elég idejük (23%), vagy nem igazodnak el az ajánlatok között (16%).

Banki költségek ellenőrzése (%)
Forrás: Budapest Bank

 

A más bankokkal való összehasonlítás sem eredményez azonban nagyobb mobilitást: azok, akik más pénzintézetek ajánlatait is meg szokták nézni, mindössze 10%-kal nagyobb arányban tartják elképzelhetőnek, hogy bankot váltanak a következő egy évben.

A tranzakciós illeték hatását egyelőre kevesen érzékelték

A tranzakciós illeték bevezetése óta a magyarok több mint fele nem érzékelt költségnövekedést, és nem is vizsgálta felül bankja díjszabásait. Azok, akik észlelték a banki díjak emelkedését az év eleje óta, a leggyakrabban úgy reagáltak a díjemelésre, hogy csökkentették azoknak a tranzakcióknak a számát, amelyek költsége emelkedett (30%), 25%-uk szerint viszont olyan alacsony mértékű a változás, amely nem indokolja a bankolási szokásai megváltoztatását.

Tervezett bankváltás (%)
Forrás: Budapest Bank

 

Az elmúlt fél évben a bankon belüli számlaváltások aránya is elenyésző volt (az összes válaszadó 6%-át érintette), és a díjnövekedést érzékelők is ugyanilyen arányban kerestek bankon belül kedvezőbb költségű számlacsomagot. Az összes válaszadó közel 60%-a számára a költségnövekedés önmagában nem indok a bankváltásra, azonban havi 500 forintos díjemelkedés esetén már 30% venné fontolóra, hogy új szolgáltatót válasszon.

Jobban figyeljük az árakat, mégsem váltunk

A piacon elérhető szolgáltatások díjaival kapcsolatos csekély érdeklődés azért is meglepő, mert a főbank kiválasztásakor egyre nagyobb szerepet kapnak a kedvező fenntartási díjak. A tavaly őszi mérés óta 9 százalékponttal nőtt azok aránya, akik fontos döntési szempontnak tartják a banki költségeket (63%). Ez maga mögé utasít minden egyéb választást befolyásoló tényezőt, köztük a bank hírnevét (59%), kiterjedt ATM- (52%) és fiókhálózatát (46%) és jól működő internetbankját (40%) is.

Ha nem kell utánajárni, akkor szívesebben váltunk

Bár a lakosság 90%-a nem tervezi főbankjának leváltását a következő egy évben, de ha megkeresnék egy kedvező ajánlattal, a válaszadók fele már elgondolkodna, hogy kipróbáljon egy új bankot. A megkérdezettek főként kedvező folyószámlacsomag-ajánlatok (51%) és számlanyitási akciók (41%) esetén fontolnák meg, hogy egy másik pénzintézetre váltsanak, míg a megtakarítási és hitelajánlatok kevésbé tudják megmozdítani az ügyfeleket.

Nem muszáj másik bankot keresni a váltáshoz

„Kutatásunk rámutatott, hogy az árérzékenység növekedése ellenére a lakosság döntő többsége továbbra sem keres aktívan megoldást a banki költségek optimalizálására. Pedig akár bankon belül is érdemes megvizsgálni, hogy valóban a pénzügyi szokásainknak megfelelő, kedvező számlacsomagot használunk-e. Ez most, a tranzakciós adó újabb emelése nyomán lehet különösen aktuális azoknál, akik eddig nem vizsgálták felül banki költségeiket, hiszen könnyen elképzelhető, hogy akár bankon belül, akár a piacon találnak a jelenleginél jobb ajánlatot.” – mondta el Ákos Tamás, a Budapest Bank lakossági üzletágának vezetője.

Címkék: Pénzügyi szektor

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Hatalmas bírságot szabott ki kilenc biztosítóra a jegybank
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 10:53
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 103 millió forint bírságot szabott ki kilenc biztosítóra.
Pénzügyi szektor „A készpénz szerepét újra kell gondolni”
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 17:51
A pénzügyi szektor meghatározó szerepet vállal a gazdaság növelésében, működtetésében és a közterhek viselésében, közölte a Magyar Bankszövetség pénteken.
Pénzügyi szektor Egyre több Mol-kúton lesz bankautomata – belehúz az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 13:12
Az MBH Bank és a Mol stratégiai partnerség keretében tovább bővíti a hitelintézet országos ATM-hálózatát. Az együttműködés első szakaszában az MBH Bank 55 Mol-töltőállomáson helyez el új ATM-eket. Az 55 ATM-ből 42 már üzemel is. 
Pénzügyi szektor Brokerslink konferencia Budapesten – Hová tart a nemzetközi biztosítási piac?
Natív tartalom | 2025. május 8. 07:32
A Klasszis Podcast legújabb epizódjában a biztosítási piac ez évi egyik legfontosabb eseményéről beszélgetünk.
Pénzügyi szektor Jöhet az újabb árbefagyasztás, megszólalt Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 09:43
Ezúttal a biztosítási területen.
Pénzügyi szektor Hatalmas bejelentést tett az Erste
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 10:15
Az Erste célpontja a Santander lengyel érdekeltsége.
Pénzügyi szektor Befektetési szolgáltatók: a szó elszáll, de írásnak kell maradnia
Dr. Jónás Dorottya | 2025. május 1. 16:51
A befektetési vállalkozásoknak több kommunikációs csatorna is rendelkezésre áll, hogy szolgáltatásnyújtás céljából kapcsolatba lépjenek ügyfeleikkel. Bármelyiket is választják, kötelezően rögzíteniük kell az elhangzott szolgáltatási információkat, akár telefonon, akár szóban vagy elektronikus üzenetváltás során került sor a kommunikációra. Minderről nyilvántartást kell vezetniük az MNB esetleges későbbi ellenőrzése érdekében. A cél, hogy később is alá tudják támasztani, hogy milyen szempontok alapján nyújtottak szolgáltatásokat, adtak tanácsot az ügyfeleknek.
Pénzügyi szektor Gránit Bank: Rekordév növekedéssel, nemzetközi terjeszkedéssel és történelmi IPO-val
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 19:39
A pénzintézet közgyűlése elsöprő részvényesi részvétel mellett egyhangú szavazással elfogadta a bank és a bankcsoport 2024. évi üzleti jelentését.
Pénzügyi szektor Orbán Viktor szerint az OTP is nyer majd a háború lezárásával
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 14:31
A miniszterelnök a hatalmas magyar nemzetgazdaság kiemelkedő szereplőjének, ékkövének nevezte az OTP Bankot annak rendes éves közgyűlésén pénteken Budapesten.
Pénzügyi szektor Újabb részletek derültek ki az OTP vezérigazgató-váltásáról
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 12:56
Csányi Péter arra számít, hogy vezérigazgatóként hozzá tud járulni a hatékony működéshez szükséges még gyorsabb és még jobb minőségű döntéshozatalhoz.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG