A korábbi korszakokban nagyon más volt az eladás művészete. Az 1900 körüli időkben a boltosok vártak a kisüzletben, hogy kiszolgálhassák még ki is álltak elé, és hívogatták a vendégeket. Az 1950-es években az önkiszolgáló üzletek terjedtek el, az emberek felismerték, hogy szeretnek vásárolni.
Szeretnek árukat nézegetni, válogatni, egyfajta szabadságérzetet ad, sokaknak cseppet sem unalmas tevékenység – mondta el Szász Ferenc, az Ingenico Group magyarországi értékesítési igazgatója a Privátbankár Fintech Innovation 2016 konferencián.
(Fotó: Ingenico Group) |
Sok bevásárlóközpontban nagyon szűk a hely, ez is befolyásolja, hogy a fogyasztók nagy része milyen fizetési módot preferál. Még az önkiszolgáló üzletekben is ki kell pakolni az árut a szalagra, sokat kell mozgatni az árut. Miért nem olvassuk le a kódjukat már az áru kiválasztása során? Ez nagyban felgyorsítaná a fizetési folyamatot. Sok idősebb ember igényli a személyes kontaktust az eladókkal, a fiatalabb generációk azonban már nem feltétlenül.
Az okosterminálokat, e-fizetési módokat kínáló cég számos megoldása „contactless”, azaz az eladó és a vevő már nem is áll kapcsolatban egymással. A készülékek az internetre csatlakoznak. Az igazgató szerint a jelenleg igen sokszínű készpénzkímélő fizetési módok a jövőben egységesedhetnek, „csak egy lesz a nyertes”.
Szász Ferenc, Ingenico |
Az OTP Mobil vezérigazgató-helyettese, Nyéki Zsolt szerint 9 millió bankkártya van már Magyarországon, köztük egyre növekvő arányban érintőkártyák. Az e-commerce a kiskereskedelemben már 270 milliárd forintot tesz ki,
Az emberek átlagosan ötvenszer nézik naponta a mobiljukat, azaz mintegy 20 percenként. A mobiljuk általában kevesebb mint egy méterjük van tőlük még akkor is, ha alszanak. Állítólag negyedük még a zuhanyzáshoz is magával viszi a készüléket. A mobil ezek miatt a legjobb felület arra, hogy kereskedelmi ügyleteket hajtsanak vele végre – mondja Nyéki Zsolt.
Sok olyan kereskedő van, aki fantasztikus weblapokon jó termékeket kínál, ám a fizetési rendszert nem jól dolgozta ki. A tranzakciók 50 százaléka is meghiúsulhat a nem megfelelő fizetési rendszer miatt.
Az OTP-nél a Simple rendszer nem egyszerűen fizetési rendszer, sokkal több annál. A fizetés mellé számos más szolgáltatás kapcsolható, a kuponelfogadástól a Cinema City moziműsor megtekintéséig. (Ahol a megfelelő film, mozi és időpont kiválasztása után a jegy is azonnal megvehető.)
A rendszer hozzáférést biztosít a Bookline könyveihez, parkolást lehet fizetni vele. A fizetési szolgáltatást mindig az adott termékkör vagy szolgáltatás sajátosságaihoz kell igazítani – mondja Nyéki Zsolt.