A hagyományos postai szolgáltatások iránti igény csökken, ezért a Magyar Posta új területek felé nyit. Ezen lehetőségek közül kiemelkednek a pénzügyi szolgáltatások – mondta el Németh Lászlóné. A Miniszterelnökség nemzeti pénzügyi szolgáltatásokért és postaügyekért felelős államtitkára szerint a postán az elmúlt években folyamatosan megújulnak ezek a termékek, a cél az, hogy az ügyfelek minél szélesebb termékpalettáról tudjanak olcsó számlavezetési, befektetési és megtakarítási termékeket igénybe venni.
Megújuló technika
Az új szolgáltatáshoz új, a kor igényeinek megfelelő infrasturktúrális környezet és szolgáltatási lehetőségek is kellenek. E területen kiemelkedőnek számít a postai pénzügyi szolgáltatások „zászlóshajójának”, a köznyelvben csak sárga csekknek nevezett készpénzátutalási megbízásoknak a technikai megújulása. A sárga csekk jelenlegi alakját 25 éve nyerte el, s bár a 2008-as csúcs óta - amikor 280 millió sárga csekk tranzakciót bonyolított a posta – folyamatosan csökken a volumen, ám így is tavaly csaknem 220 millió csekket fizettek be az ügyfelek, nagyságrendileg 2.200 milliárd forint értékben. A felnőtt lakosság 85 százaléka rendszeresen fizet be csekket, ez is igazolja, hogy a postának meg kell újítania a csekkbefizetés szolgáltatást.
Németh Lászlóné. MTI Fotó: Marjai János |
Németh Lászlóné ezen megújulás kapcsán fontos mérföldkőnek nevezete, hogy a Magyar Posta 2014 őszén bevezette a posta az iCsekk mobil alkalmazással történő csekkbefizetést. Január óta kötelezővé tette a postai sárga csekkeken a QR kód feltüntetését, amely révén immár 100 ezret meghaladó ilyen tranzakció történt. Ugyancsak az év elejétől működik a 20 csekkbefizető automata, amelyeket eddig nagyjából 120 ezer tranzakció bonyolódott.
A Magyar Posta hálózatában ugyanakkor eddig csak úgy volt mód bankkártyával fizetni, hogy a kártyabirtokos elfogadta, hogy a tranzakció készpénzfelvétel, azaz legalább akkora (néhol magasabb, esetenként 300-700 forintos) költséggel jár, mintha egy utcai ATM-ből venne ki pénzt előzetesen a postai költségek fedezésére.
Másfél milliárd marad a csekkbefizetők zsebében
A postán év elejétől lezajló technológiai fejlesztés mára jutott olyan szintre, amikor a postai csekkforgalom 80 százalékát lefedő kirendeltségeken már új, az érintőkártyák elfogadására is alkalmas POS-készülékek vannak. Szarka Zsolt vezérigazgató szerint ezen helyeken június 1-től már ingyenes kártyás vásárlásnak minősül a postai csekkek árának bankkártyával történő kiegyenlítése.
A hálózat folyamatosan bővül, 2015. június 5-ig 1697 postán 3542 POS terminál telepítése történt meg, augusztus végére mind a 2700 POS-t lecserélik majd, s így mindenhol ingyenes lesz a szolgáltatás. Addig ezt külön kis jel mutatja majd. (A postán további 1100 mobil POS is üzembe áll majd.) Az elfogadói szolgáltatást a Magyar Posta továbbra is az OTP-től veszi igénybe.
Ez a rezsicsökkentés éves szinten 1,5 milliárd forintnyi kiadáscsökkentést jelent az embereknek, a Postán ugyanakkor néhány százmillióval csökken a jutalékbevétel. – mondta Német Lászlóné.
Jön a Posta személyi hitel
A következő lépésként még az idén új, kizárólag a postai hálózatban elérhető személyi hitel konstrukciót tervez piacra dobni a Magyar Posta – mondta Szarka Zsolt. A jövő év elejétől pedig minden bankkártyás tranzakció (levél, egyéb küldemény feladás, értékcikk árusítás stb.) vásárlásnak minősül majd, a postákon - csak akkor kell majd készpénzfelvételi díjat fizwtni, ha az ügyfél valóban azt szeretne felvenni. A szolgáltatás megtartását az indokolja, hogy számos településen csak a postán van lehetőség kártyás pénzfelvételre.