4p
Elon Musk eddig határozottan elzárkózott attól, hogy megemeljék a külső tőkét a vállalatban, de a siralmas eredmények miatt szerinte most ennek is eljött az ideje. Konkrétumokról azonban nem beszélt.

Elon Musk

Szomorú számokat osztott meg Elon Musk egy szerdai konferenciahíváson. A Tesla első embere elemzőkkel beszélve felfedte, hogy autógyártó cége 1,5 milliárd dollárt "égetett el" az év első három hónapjában. Ez a gyászos eredmény végül úgy tűnik, arra sarkallja Muskot, hogy meghallja a hangokat, melyek már jó ideje a külső tőke emelésére kérlelik.

"Azt hiszem, ezen a ponton érdemes lenne tőkét emelni"

- mondta Musk, de hogy mennyit és mikor, azt már nem osztotta meg a közönségével.

Ideje kalapozni

A Tesla év eleji bajait többek között az okozta, hogy most először problémás volt leszállítani a megrendelt Model 3 autókat a tengerentúli vásárlóknak - késtek a szállítmányok - , a korábbi, S és X modellek eladásai pedig hirtelen bezuhantak.

A tőkeemelés valóban irányváltás a Teslánál. Musk és a new yorki tőzsde közti súrlódásoknak is az volt a melegágya, hogy egészen a szerdai telefonhívásig az üzletember hevesen ellenállt a további tőkeemelésnek - Musk kritikusai szerint szükségtelen kockázatvállalással nagyon közel sodorta a céget a pénzügyi krízishez az, hogy ugyan az egész világ leigázására készülnek, de ennek nagyobb pénztartalék nélkül vágtak neki.

Musk a tavalyi évben még sikeresen félresöpörhette a bírálatokat, mert a cég tevékenységéből befolyó összeg elég volt a szükséges költések teljes finanszírozására. Március végére azonban 2,2 milliárd dollárra apadt a Tesla pénztartaléka, miután kifizettek 920 millió dollárnyi adósságot, az eladásaik pedig visszaestek. Három éve nem volt ilyen kevés pénzük.

Musk a tőkeemeléstől való kitartó idegenkedését azzal indokolta, hogy így akart szigorúbb pénzügyi fegyelmet meghonosítani a cégénél, valamint ezzel szerette volna a kiadások mérséklésére sarkallni a Teslát. A híváson azt mondta, ez mind sikerült is, úgyhogy "valószínűleg ez a megfelelő idő" a további pénzek felhajtására.

A híváson Musk megint kifejezte, hogy nem ő a Wall Street első számú rajongója.

"Meg fogom ezzel lepni, de azt kívánom, bárcsak magáncég lennénk"

, mondta, amikor feltették a kérdést, milyen nyomás nehezedik rá egy nyilvános cég vezetőjeként.

Így égett el a pénz

A logisztikai problémákon túl is folyamatosan kopott a cég idei profitja. Csökkentették a kocsijaik árát, hogy betömjék azt a lyukat, melyet az amerikai ügyfelektől elvett adójóváírási lehetőség ütött, és azért is árat csökkentettek, hogy megfizethetőbbé tegyék a népautónak szánt Model 3-at. Várhatóan a második negyedév is veszteséges lesz, annak ellenére, hogy a kiszállítástól azt várják, az első három hónap 63 ezréről visszatornázzák magukat 90-100 ezer autóra. Ezért további költségcsökkentés és egyéb intézkedések várhatók.

Az eladások visszaesése miatt 702 millió dolláros veszteséggel zárult a Tesla első negyedéve, ráadásul úgy, hogy az előző kettő összesen 450 millió dolláros adózott nyereséget hozott. A veszteség jóval meghaladta azt, mint amire a Wall Street elemzői számítottak.

A járművek kiszállítása 31 százalékkal esett vissza az előző negyedévéhez képest. Ezt csak részben okozta a Model 3-ak tengerentúli kiszállításának nehézsége, a másik oka az volt, hogy az S és X modellekből kevesebb, mint felét szállították ki, mint amennyit az előző év utolsó három hónapjában.

Musk a robotaxitól várja a megváltást

A Tesla vezére hétfőn jelentette be, hogy cége belép az önvezető autós személyszállítás piacára, és várhatóan 2020-ban elindítja saját robottaxi-hálózatát. A szolgáltatás az Uberhez hasonló üzleti modellel állna fel. A Tesla-tulajdonosok a tervek szerint csatlakozhatnak majd a projekthez, amennyiben már olyan modelljük van, mely technikailag készen áll a feladatra, de a cég külön már a robottaxizásra is gyárt majd járműveket. A Tesla az elmúlt hónaptól fogva már olyan kocsikat szállít, melyek saját, házi gyártású mesterségesintelligencia-csipekkel vannak felszerelve. Ezek hardveresen képessé teszik a járműveket az autonóm működésre, év végéig pedig frissítésként megérkezik a kocsikba a szoftver is, mely már tényleges önvezetést tesz lehetővé. Musk ígérete szerint a következő év közepéig pedig teljesen biztonságos lesz az önvezető rendszer. Így jöhet el a szolgáltatás startja már 2020 vége előtt, ha a regulátorok is rábólintanak. A Tesla semmilyen nyereségre nem számít, amíg a flotta a kiépülési szakaszában van, utána viszont nagy és tartós profitot vizionál.

(Financial Times)

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Ezt a levelet írta a gigacég igazgatója azoknak, akik nem akarnak visszamenni az irodába
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 9. 14:11
Radikálisan új kultúrát épít az AT&T: lojalitás helyett teljesítmény, hibrid helyett heti 5 nap iroda. De mit szólnak ehhez a munkavállalók? Hogyan kezeli a feszültségeket a vezetőség? 
Vállalat Új emberek tűntek fel az MNB-alapítvány legfőbb cégének élén
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 17:14
A Matolcsyékhoz köthető figurák eltűnnek.
Vállalat Újabb részletek derültek ki a 4iG nagy bizniszéről
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 16:22
Közel 200 milliárd forint lehet a cég Űr- és Védelmi ipari divíziójának (SDT) értéke.
Vállalat Kiberbiztonsági audit: változott a határidő
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 14:39
Még nem késő teljesíteni a szerződéskötési kötelezettséget.
Vállalat Bejöttek a spórolós ajánlatok a McDonald'snak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 11:43
A McDonald's második negyedéves eredményei felülmúlták az elemzői várakozásokat. 
Vállalat Az amerikai vámok hatásával küzd a Toyota
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 10:46
A vállalat második negyedéves bevétele 12,25 billió jen volt a várt 12,19 billió jennel szemben, az operatív profit pedig 1,17 billió jen volt a becsült 881,41 milliárd jennel szemben – írja hírlevelében az Equilor.
Vállalat Pompás híreket közölt a Magyar Telekom: ennek mindenki örülhet
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 09:24
Ezúttal sem okozott csalódást a Magyar Telekom.
Vállalat Egyre több ágazatban segíti a fejlődést a Demján Sándor Program
PR | 2025. augusztus 6. 09:21
A Demján Sándor Program 1+1 Beruházás-élénkítő Támogatási Program rövid idő alatt vált a hazai vállalkozásfejlesztés meghatározó eszközévé. Az eddig több mint 1300 pozitív támogatói döntés a program sikerét igazolja, emellett rávilágít arra is, mennyire sokszínű a magyar vállalkozói szféra: az űripartól a vendéglátáson át a kutatólaborokig a legkülönbözőbb ágazatok vállalkozásai kaptak lehetőséget a fejlődésre. A Garantiqa támogatásával rendszeresen megjelenő Cégkassza Podcast legújabb adásában Fehérváry Tamás, a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség vezérigazgatója osztotta meg gondolatait a program eddigi eredményeiről és az MGFÜ tanácsadói szerepéről.
Vállalat Izgatottan várjuk, hogyan reagál a Richter közlésére a tőzsde
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 6. 06:50
Arra, hogy míg a bevételei nőttek, addig a nyeresége csökkent 2025 első felében az előző évhez viszonyítva.
Vállalat 96 milliárdos üzletet kötött a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 5. 12:39
Magántőkealapokból von be forrást a cég.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG