4p
Elon Musk Tesla-vezér sokáig húzta, de tegnap végül felvázolta "mestertervét" a cég hosszútávú jövőjével kapcsolatban, egyúttal megpróbálta legitimizálni a szakértők szerint hibás lépésnek tartott SolarCity napkollektor-fejlesztő felvásárlását. Hamarosan kamionokat és buszokat láthatunk a Tesla gyártósorain, de még az Uberhez hasonló fuvarmegosztásba is beszállnak.

Napelemmel hajtott elektromos kamionok és buszok. Ez a közlekedés jövője Elon Musk szerint, aki szerda este lebbentette fel a fátylat a Tesla Motors nagyívű terveiről, amelyről korábban csak sejtelmesen beszélt Twitteren.

Musk szerint a világnak két elektromosautó-típusra van szüksége: egy olyanra, amely képes a teherszállításra és valamire, ami megállja a helyét a magas utaslétszámú városi közlekedésben. A Tesla ezen két típus kifejlesztésére és legyártására tesz kísérletet a jövőben.

Ezzel a vezér két legyet akart ütni egy csapásra: egyrészt azokat a befektetőket próbálta meggyőzni, akik aggódtak a cég jövőbeli teljesítménye miatt, illetve azokat, akik a SolarCity 2,8 milliárd dolláros felvásárlása miatt fanyalogtak. A Tesla úgy vásárolt, hogy 2,5 milliárdos adóssága van és 1,4 milliárd dollár készpénzállománnyal rendelkezik, érthető tehát a rossz szájíz.

A SolarCity által gyártott napkollektorok ugyanakkor jól beleilleszkednek Musk szerint a kirakósba: ezekkel szerelné fel az új járgányok akkumulátorait, így folyamatosabb energiaellátást biztosítva. Elemzők szerint azonban a nagy terv könnyen csaphat át rémálomba.

Nem nekik való vidék

A Bloomberg által megkérdezett elemzők például kiemelik, hogy Elon Musk megint a levegőbe beszél: nincs kitűzött dátum, nincsenek részletek, de legfőképp arra nincs válasz, hogyan lesz a Tesla nyereséges. Jól hangzik ugyan, hogy új szegmenssel szemezget a cég, de nem szabad elfelejteni, hogy még a jelenlegi megrendeléseket sem tudják időben legyártani és nem valószínű, hogy ebben lesz változás rövidtávon.

A cég 2018-ra 500 000 autó szállítását tervezi úgy, hogy 2015-ben szállítottak 50 000 körül, 2016 második negyedévében pedig a vártnál nagyjából 2600 darabbal kevesebb gurult ki a gyárból.

Az Autopacific nevű gépjárműipari elemzéssel foglalkozó cég szakértője pedig azt mondja, hogy tipikusan a buszok és a kamionok lehetnek azok a járművek, amelyek a Tesla vesztét okozzák: David Sullivan szerint ezek a szegmensek még a nagy autómárkáknak is fejtörést okoznak, amikor elektromos megoldásokon gondolkoznak.

Vezetni se kelljen

Elon Musk beszélt az önvezető autókról és a fuvarmegosztásról is. Folyamatosan fejlesztik az önjáró szoftvert - amely nemrégiben egy halálos baleset miatt került a média kereszttüzébe - és napról napra egyre közelebb vannak a 10 milliárd kilométernyi tesztúthoz, amely után Musk szerint működhet a szoftver biztonságosan.

És ha már az autónk képes lesz értünk jönni bárhova egy gombnyomásra, miért ne keresne nekünk pénzt? A Tesla-vezér jövőbeli tervei között az is szerepel, hogy bármikor elküldhetjük a "Tesla-flottába" taxizni az önjáró autónkat. Így amíg nekünk nincs rá szükségünk, az másokat szállít, csak úgy, mintha egy Ubert hívtunk volna.

Magasról lehet nagyot esni?

Miközben a tervek impozánsak, a cég népszerűsége igencsak visszaesett az utóbbi időben, így nem lehetünk biztosak abban, hogy jól fog elsülni Elon Musk bejelentése: a SolarCity felvásárlás még mindig fáj a befektetőknek, ráadásul a baleset sem tett jót a Tesla renoméjának: a cég papírja ekkoriban 10 százalékos mínuszokat látott, de azóta ismét 228 dollár körül adják.

Tesla Motors árfolyam (1 hónap)

Ami viszont okot adhat a befektetőknek a reménykedésre, az Musk első mesterterve, amelyet még 2006-ban írt, és lefektette a cég alapjait 10 évre előre: ezt ugyanis egyelőre maradéktalanul tartják, így jó eséllyel feltételezhetjük, hogy ebben az esetben is a teljesítésre törekszik a cég.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Barna Zsolt folytatja a munkát – személyi kérdésekben döntött az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 16:33
A rendkívüli közgyűlésen döntöttek.
Vállalat Pluszpénzt kapnak a Magyar Telekom dolgozói – itt a megállapodás
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 14:22
A Magyar Telekom megállapodott az érdekképviseletekkel.
Vállalat Ez húzhatná a GDP-t is: elképzelhető az államilag támogatott faktoringpiac? – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. november 17. 10:17
Az elmúlt években, a folyamatos válságok ellenére is húsz százalék körül bővült a magyarországi faktoringpiac. A terméket a legtöbben a hitellel tévesztik össze, azonban van néhány fontos különbség. A bankok a faktorfinanszírozásnál például nem az ügyfelet, hanem annak vevőkörét minősítik, így egy vállalat akár magasabb összeghez is hozzájuthat, mint egy hitel esetében – mondta el a Klasszis Podcast legújabb epizódjában dr. Molnár Tamás, az MBH Bank Faktoring és Üzletfinanszírozási ügyvezető igazgatója, a Magyar Faktoring Szövetség elnöke. 
Vállalat A dél-koreai Hyundai Motor otthon fektet be az amerikai vámok hatására
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 15:15
A Hyundai Motor Group 86,47 milliárd dollárt fog befektetni Dél-Koreában 2026 és 2030 között – közölte az autógyártó vasárnap, miután Szöul véglegesítette azt a kereskedelmi megállapodást, amely 25 százalékról 15 százalékra csökkenti az amerikai vámokat a dél-koreai autókra.
Vállalat A holland-kínai feszültség nehezén már túl vagyunk – állítja a holland ASML vezére
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 14:45
Az ASML vezérigazgatója szerint cégét nem érintette a Hollandia és Kína között a Nexperia chipgyártó holland egysége feletti kormányellenőrzés miatt kialakult feszültség.
Vállalat A Lukoil egy hónap haladékot kapott az amerikaiaktól
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 12:35
A Trump-adminisztráció pénteken engedélyt adott a potenciális vevőknek arra, hogy tárgyaljanak az orosz Lukoillal külföldi eszközeinek megvásárlásáról, és jóváhagyta a bolgár Burgasz finomítóval kapcsolatos üzleti tranzakciókat is, miután Bulgária lépéseket tett az üzem lefoglalására.
Vállalat Szerbia szankcionált olajvállalata, a NIS három hónapot kapott vevő keresésre – frissítve!
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 11:01
Szerbia három hónapos engedélyt kapott az Egyesült Államoktól, hogy megpróbáljon vevőt találni orosz tulajdonú olajcégére, az NIS-re, amelyet szankciók sújtanak, és amelyek a tél előtt veszélyeztetik az üzemanyag-ellátást – mondta szombaton Dubravka Djedovic-Handanovic energiaügyi miniszter.
Vállalat Távozhat az Apple-vezér, már nagyon keresik az utódját
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 11:41
Tim Cook 14 év után már jövőre távozhat az Apple éléről, ki léphet a helyére?
Vállalat 15 ezer embert küld el a legnagyobb amerikai telekommunikációs cég
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 19:01
Dolgozóinak 15 százalékától megválik a Verizon, az Egyesült Államok legnagyobb bevételű telekommunikációs vállalata. A városnyi embert már a jövő héten elküldi a cég.
Vállalat Közel 200 millió forintra büntette a Wizz Airt az olasz versenyhivatal
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 14:08
A Wizz Air korlátlan előfizetésként mutatta be az All You Can Fly-t, de nem adtak megfelelő és naprakész tájékoztatást a foglalási időszakokról, az ülőhelyek számáról és típusáról sem. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG