4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Elon Musk Tesla-vezér sokáig húzta, de tegnap végül felvázolta "mestertervét" a cég hosszútávú jövőjével kapcsolatban, egyúttal megpróbálta legitimizálni a szakértők szerint hibás lépésnek tartott SolarCity napkollektor-fejlesztő felvásárlását. Hamarosan kamionokat és buszokat láthatunk a Tesla gyártósorain, de még az Uberhez hasonló fuvarmegosztásba is beszállnak.

Napelemmel hajtott elektromos kamionok és buszok. Ez a közlekedés jövője Elon Musk szerint, aki szerda este lebbentette fel a fátylat a Tesla Motors nagyívű terveiről, amelyről korábban csak sejtelmesen beszélt Twitteren.

Musk szerint a világnak két elektromosautó-típusra van szüksége: egy olyanra, amely képes a teherszállításra és valamire, ami megállja a helyét a magas utaslétszámú városi közlekedésben. A Tesla ezen két típus kifejlesztésére és legyártására tesz kísérletet a jövőben.

Ezzel a vezér két legyet akart ütni egy csapásra: egyrészt azokat a befektetőket próbálta meggyőzni, akik aggódtak a cég jövőbeli teljesítménye miatt, illetve azokat, akik a SolarCity 2,8 milliárd dolláros felvásárlása miatt fanyalogtak. A Tesla úgy vásárolt, hogy 2,5 milliárdos adóssága van és 1,4 milliárd dollár készpénzállománnyal rendelkezik, érthető tehát a rossz szájíz.

A SolarCity által gyártott napkollektorok ugyanakkor jól beleilleszkednek Musk szerint a kirakósba: ezekkel szerelné fel az új járgányok akkumulátorait, így folyamatosabb energiaellátást biztosítva. Elemzők szerint azonban a nagy terv könnyen csaphat át rémálomba.

Nem nekik való vidék

A Bloomberg által megkérdezett elemzők például kiemelik, hogy Elon Musk megint a levegőbe beszél: nincs kitűzött dátum, nincsenek részletek, de legfőképp arra nincs válasz, hogyan lesz a Tesla nyereséges. Jól hangzik ugyan, hogy új szegmenssel szemezget a cég, de nem szabad elfelejteni, hogy még a jelenlegi megrendeléseket sem tudják időben legyártani és nem valószínű, hogy ebben lesz változás rövidtávon.

A cég 2018-ra 500 000 autó szállítását tervezi úgy, hogy 2015-ben szállítottak 50 000 körül, 2016 második negyedévében pedig a vártnál nagyjából 2600 darabbal kevesebb gurult ki a gyárból.

Az Autopacific nevű gépjárműipari elemzéssel foglalkozó cég szakértője pedig azt mondja, hogy tipikusan a buszok és a kamionok lehetnek azok a járművek, amelyek a Tesla vesztét okozzák: David Sullivan szerint ezek a szegmensek még a nagy autómárkáknak is fejtörést okoznak, amikor elektromos megoldásokon gondolkoznak.

Vezetni se kelljen

Elon Musk beszélt az önvezető autókról és a fuvarmegosztásról is. Folyamatosan fejlesztik az önjáró szoftvert - amely nemrégiben egy halálos baleset miatt került a média kereszttüzébe - és napról napra egyre közelebb vannak a 10 milliárd kilométernyi tesztúthoz, amely után Musk szerint működhet a szoftver biztonságosan.

És ha már az autónk képes lesz értünk jönni bárhova egy gombnyomásra, miért ne keresne nekünk pénzt? A Tesla-vezér jövőbeli tervei között az is szerepel, hogy bármikor elküldhetjük a "Tesla-flottába" taxizni az önjáró autónkat. Így amíg nekünk nincs rá szükségünk, az másokat szállít, csak úgy, mintha egy Ubert hívtunk volna.

Magasról lehet nagyot esni?

Miközben a tervek impozánsak, a cég népszerűsége igencsak visszaesett az utóbbi időben, így nem lehetünk biztosak abban, hogy jól fog elsülni Elon Musk bejelentése: a SolarCity felvásárlás még mindig fáj a befektetőknek, ráadásul a baleset sem tett jót a Tesla renoméjának: a cég papírja ekkoriban 10 százalékos mínuszokat látott, de azóta ismét 228 dollár körül adják.

Tesla Motors árfolyam (1 hónap)

Ami viszont okot adhat a befektetőknek a reménykedésre, az Musk első mesterterve, amelyet még 2006-ban írt, és lefektette a cég alapjait 10 évre előre: ezt ugyanis egyelőre maradéktalanul tartják, így jó eséllyel feltételezhetjük, hogy ebben az esetben is a teljesítésre törekszik a cég.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Egy régi barátság margójára: beütöttek Trump vámjai Musk cégének
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 10:00
A bevételek rekordon, a nyereség szabadesésben.
Vállalat Egymilliárd dolláros bukót jelent a Fordnak egy szeptemberi tűzeset
Privátbankár.hu | 2025. október 24. 16:27
Jelentősen nőtt az amerikai Ford járműgyártó nyeresége az idei harmadik negyedévben éves szinten, a bevétele pedig meghaladta a szakértők által vártat.  
Vállalat Nagyszerű híreket közölt az Intel a részvényesekkel
Privátbankár.hu | 2025. október 24. 15:26
Az amerikai Intel Corporation, a világ egyik vezető számítógép-alkatrész gyártója nyereséggel zárta a harmadik negyedévet az egy évvel korábbi veszteség után.  
Vállalat Romba döntötte a brit autógyártást a Jaguar elleni kibertámadás
Privátbankár.hu | 2025. október 24. 11:47
Több mint hét évtizedes mélypontra zuhant a brit autóipar termelése szeptemberben, mindenekelőtt a Jaguar Land Rover (JLR) elleni kibertámadás miatt, amely az egész múlt hónapra megbénította a legnagyobb brit autóipari csoport működését.  
Vállalat A rendőrség is nyomoz az olajfinomítóban történt tűz miatt
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 19:42
Egyelőre nincs gyanúsított.
Vállalat Jelentős változtatásra készül a Mol
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 18:22
Új szerkezetet kap az olajcég.
Vállalat Szijjártó Péternek fontos híre van: ez a paksi erőművet is érinti
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 16:44
Tárgyalásokba kezdett a kormány.
Vállalat Mekkora kárt okozott a Molnak az olajfinomítós tűz?
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 16:10
Már vizsgálják.
Vállalat Újabb területre fókuszál az ESG, ezt a vállalatoknak is tudniuk kell
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 10:25
Ünnepélyes keretek között mutatták be a Családbarát fenntarthatóság című kötetet a Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért (KINCS) épületében. A kiadványt a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM), a KINCS, valamint a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) közösen készítették. A most megjelent szakmai útmutató segíti a vállalkozásokat az SZTFH ESG kérdőív családbarát tárgyú pontjainak megértésében, ahogy az erre vonatkozó vállalati működés kialakításában is. 
Vállalat Nem örülhet maradéktalanul a Netflix
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 09:10
Nőtt a Netflix nyeresége és bevétele az idei harmadik negyedévben. Utóbbi megegyezett az elemzői becslésekkel, a profit viszont kisebb lett a vártnál.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG