Az előzetes adatok alapján Európát leszámítva a világ minden pontjáról javuló adózás előtti eredményt tettek közzé a légitársaságok, az öreg kontinensen az első negyedév tradicionálisan rossz időszaknak számít. A IATA kimutatása szerint a cégek átlagosan 6,5 százalékkal jobb adózás előtti eredményt produkáltak a tavalyihoz viszonyítva.
Bekavartak az iparági bizonytalanságok
Ennek ellenére ugyanakkor a tőzsdei részvények árfolyama áprilisban 4,8 százalékkal, az év eleje óta pedig 5,8 százalékkal csökkent. Az észak-amerikai cégek papírjai 12 százalékot zuhantak január óta. Ennek hátterében a teljes iparágra jellemző bizonytalanságok állnak.
A legfontosabb tényező, hogy a nyersolaj ára 2014 áprilisa óta folyamatosan emelkedik, ezzel nyomást helyezve a légitársaságok profitjára. A Brent csak az év eleje óta a IATA kimutatása szerint 50 százalékkal drágult. A másik fő probléma a folyamatos kapacitástöbblet, amely szintén lefelé szorítja a járatok nyereségességét.
Bizakodásra adhat okot a légitársaságoknak, hogy márciusban 9,5 százalékkal nőtt az értékesített utaskilométerben mért teljesítmény, a gazdaság teljesítménye pörgeti az utasforgalmat, a járatok töltöttsége pedig 82,4 százalékos rekord szintre javult márciusban.