4p
Az utóbbi idők egyik legcifrább ügye az M4-es autópálya Szolnokot elkerülő, viszonylag rövid, de aranyárba kerülő szakaszának sorsa. Az építkezést félkészen leállították, ami általában igen rosszul hat, de mindenféle furcsaságok is kiderültek, miközben eleve érthetetlen, hogy miért ezt a szakaszt kezdték építeni.

A 4-es út Budapesttől Törökszentmiklósig

Az érintett szakasz legnagyobb baja a kormány indoklása szerint, hogy túl drága, és az EU nem finanszírozza. Hogy miért nem, az majdnem mindegy, a nagyobb baj az, hogy ezt már kezdettől sejteni lehetett, tavaly ősz óta pedig biztosan tudható, az építés mégis gőzerővel haladt, az aranyár kifizetése pedig zajlott a költségvetésből.

Puha költségvetés

Itt fel is vetődik egy általános gond az EU által támogatott beruházásokkal kapcsolatban. Miután viszonylag kis „alapletétet”, vagyis önrészt fizet hozzá a támogatott ország, nem fáj, ha értelmetlenül drágán valósul meg, hisz a nagy részét nem mi fizetjük. Sőt, pont az indokolatlanul magas ár miatt, a részvevők extra gazdagodása által talán még jobban meg is éri így, mégha az önrész több is az államnak.

Ez egy olyan probléma, amivel a kedvezményezett visszaél, ha nem tartja vissza a jóérzése. Márpedig a görögöknél is láttuk, hogy a jóérzésre nem lehet apellálni, így magának az EU-nak kéne sokkal szigorúbban elbírálni, hogy mire ad pénzt és mire nem, és a megvalósítást is sokkal jobban ellenőrizni. Ezt joggal várnák el a gazdagabb országok adófizetői, akik végül állják a számlát.

Miért pont ott?

Na de térjünk vissza arra a kérdésre, ami az adott szakasz aranyáron való megépítésénél is érthetetlenebb: miért pont ez a szakasz került sorra először? Ezen a szakaszon van már elkerülő út (az első, 1998-2002 közti Orbán-kormány adta át a hozzá tartozó Tisza-hidat), ami ráadásul helyenként 2-szer 2 sávos. Valószínűleg gond nélkül autópályává bővíthető lett volna, hasonlóan az M0 déli szakaszához, jóval kisebb költséggel. Ez ellen legfeljebb egy kisebb logikai érv szólt volna: az elkerülő utak nyomvonal vezetését elég meggondolatlanul, szlalompálya szerűen oldották meg. Abonyt északról kerüli az út, Szolnokot délről, így egy értelmetlenül hosszú, kanyargós útszakasz jött létre, amit a most meg (nem) épülő szakasz lerövidítene.

A lényeg viszont mégcsak nem is ez, hanem az a tény, hogy ez a szakasz egyik végén sem kapcsolódik autópályához, lóg a levegőben, miközben a már említett elkerülő út miatt nem is ezen a szakaszon a legégetőbb a helyzet. Van egy szakasz, ahol az sokkal kritikusabb, és ezért sokkal fontosabb lett volna a fejlesztés.

Máshol fontosabb lenne

Az autópálya ma Ferihegynél kezdődik, a repülőtéri út folytatásaként. Üllő mellett viszont véget ér a semmiben, egy kis út visszavezeti a régi 4-esre, ahol állandó torlódások alakulnak ki. Utána a régi út átvezet Monoron, Monorierdőn és Pilisen, így a teljes forgalmat rázúdítja erre a három településre. Aztán Albertirsánál indul a már korábban megépített elkerülő út, ami utána megkerüli Ceglédet, Abonyt és az érintett szakaszon Szolnokot, vagyis ez a szakasz sokkal inkább elbírja a forgalmat.

A logika tehát azt diktálta volna, hogy a jelenleg semmiben végződő autópálya Üllőtől vezessen tovább legalább az Albertirsánál induló elkerülő útig. Ez egy kb. 20-25 kilométeres szakasz, ahol komolyabb műtárgyat sem kell építeni, viszonylag olcsón megvalósítható lenne. És ha ez megvan, akkor lehetett volna azt mérlegelni, hogy melyik szakasz következzen, esetleg melyik az a meglévők közül, ami kis költséggel autópályává alakítható.

Fejezzük be

Ha viszont már így alakult, nagyon rosszul mutatna egy félbemaradt építkezés, amire az állam már elköltött egy hatalmas összeget. Legjobb lenne befejezni, ezúttal a szokványosnak számító kilométerenkénti 2 milliárdos költségvetéssel (sőt, miután félkész projektről van szó, ennek arányosan csökkentett részével). Kivitelező biztos így is bőven akadna rá.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Nincs ok a panaszra: jól ment a Waberer's
Privátbankár.hu | 2024. május 16. 16:37
Szép kis növekedést jelentett a vállalat. 
Vállalat Összeugrott az EU és a Facebook anyacége, mi lesz ebből?
Privátbankár.hu | 2024. május 16. 14:28
Jogszabályt sérthetett a Meta, most vizsgálódnak.
Vállalat Hiábavaló Matolcsy György unokatestvéreinek igyekezete?
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 11:11
A Szemerey-testvérek tulajdonában lévő Pécsi Sörfőzde két évnyi veszteség után lett nyereséges, ám még így is több milliárd hiányzik a cégből.
Vállalat Szállodai szintű szolgáltatásokat és zöldenergiát is nyújt az egyik legnagyobb hazai ingatlanüzemeltető
Natív tartalom | 2024. május 15. 10:16
A BudaPart Gate irodaház kapcsán számol be innovatív szolgáltatásairól a legnagyobb magyarországi irodaportfólióval rendelkező CPI Hungary. Sajtóanyagukban kihangsúlyozzák, hogy kiemelt figyelmet fordítanak a fenntarthatóságra legyen szó a beépített anyagok jelentős újrahasznosítottanyag-tartalmáról vagy éppen a megújuló energiáról, ami a kiszámítható rezsiszámlához is hozzájárul.
Vállalat Figyelemre méltó versenyben lett első a Mol
Privátbankár.hu | 2024. május 13. 07:48
A regionálissá nőtt hazai energetikai multié lett a funkcionális átalakítás nagydíja az SAP Quality Awards versenyen Közép- és Kelet-Európában.  
Vállalat Megrohamozták a Tesla gyárát - videó
Privátbankár.hu | 2024. május 11. 10:40
A Tesla Németországban bővítene, ezt azonban sokan ellenzik.
Vállalat Trükközött a Shell, de lebukott
Privátbankár.hu | 2024. május 7. 12:41
Jókora botrányba keveredett a Shell, amely sok éven át úgy adott el szén-dioxid-kibocsátási kvótákat más olajipari vállalatoknak, hogy a gáz jelentős részét nem vonta ki a levegőből.
Vállalat Űripari gyár építését kezdte el itthon a 4iG
Bózsó Péter | 2024. május 6. 16:56
Magyarország első űripari gyártóközpontjának alapkövét a 4iG csoporthoz tartozó Remred a főváros vonzáskörzetéhez tartozó Martonvásáron tette le.
Vállalat Bajban a Google és az Apple? Kiderült egy eddig titkolt részlet a megállapodásukról
Privátbankár.hu | 2024. május 4. 08:41
Egy első ránézésre apró dologért annyit fizet az Apple a Google-nek, amennyiből szinte az összes magyarországi akkumulátorgyár felépíthető lenne.
Vállalat Nagyon kattogott a pénztárgép a Henkelnél
Privátbankár.hu | 2024. május 3. 13:59
A Henkel német háztartás-vegyipari és kozmetikai konszern növekvő negyedéves árbevételről jelentett pénteken.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG