7p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Autóvásárlás esetén talán a leggyakrabban előforduló hiba, hogy nem határozzuk meg pontosan, mire is kívánjuk használni a megvásárolt gépjárművet – véli Várkonyi Gábor autóbróker. Szerinte az ügyfél általában rosszul definiálja a saját érdekeit, ezért a tranzakció pénzügyi részében is az esetek többségében jócskán mellé lő. Ő azt ajánlja, hogy ne csak az aktuális vételárat nézzük, hanem mindig a teljes bekerülést, benne az élethossziglani fenntartás és szervizeltetés költségeit.
Várkonyi Gábor autóbróker

Mi az a három legfontosabb szempont, amire új, vagy éppen használt autó vásárláskor mindenképpen felhívná a figyelmet, ha a vásárlás hivatalos márkakereskedőnél történik?

Használt autók esetében az első és legfontosabb az előélet beható vizsgálata, minimum három-négy évre visszamenőleg. Kié volt, hol használták és hol szervizelték az autót, volt-e valamilyen káreseménye, és azt hol javították. Új autók esetében a szignifikáns megbízhatóságbeli különbségek eltűnőben vannak az utóbbi időben, ami annyit jelent, hogy a futószalagról frissen lekerülő járművek többsége, márkától és gyártótól függetlenül az első három-négy évet általában mindenféle gond nélkül képesek abszolválni. Nem úgy, mint akár húsz évvel ezelőtt, amikor már újonnan is lehetett bűnrossz autót, de ugyanígy csodamasinát is venni. Fontos tehát, hogy szerviztúlfutás nélküli, időben karbantartott és tudható történetű autót vásároljunk.

Bár a kilométeróra aktuális állása nem a legfontosabb paraméter egy használt autó megvételekor, az átlagvásárló mégis ez után szokott a leggyakrabban érdeklődni. Talán mert ez az adat az egyik legmegfoghatóbb, a hétköznapokban is a legkönnyebben értelmezhető számára - gondolhatnánk első blikkre, ám ez igencsak csalóka. Tipikusan ez az a helyzet, amikor az ügyfél általában rosszul definiálja a saját érdekeit. Sokan tartanak például attól, hogy magas futású, ámde fiatal autót vásároljanak. Ezek azonban általában olyan vevők, akik nem hajtják túl a járgányt, vagyis egy kétéves, százezer kilométert megtett autó még jó sokáig szolgálhatna a megelégedésükre. Az átlag vásárlói elvárás azonban mégis az, hogy inkább döntenek egy jóval idősebb, de állítólag csak keveset, mindössze pár tízezer kilométert futott autó mellett az emberek, holott árban alig van a kettő között különbség, ráadásul az utóbbi vélhetőleg jobban le is van harcolva, mint fiatalabb társa.

Ha pedig átlagos pénztárcával rendelkezünk, és ez lenne a harmadik jótanács, akkor mindenképpen gondoljunk a jövőbeni fenntarthatóságra, vagyis a jelenben semmiképpen se költekezzünk ki, fektessünk inkább egy átlagos, megfizethető autóba, és ne kergessünk drága délibábokat.

Miféle kockázatai vannak annak, ha egyénileg indulunk útnak vásárolni, vagyis mik fenyegethetik a gyanútlan vásárlót az autónepperek részéről? Mi az a 3-4 dolog, amire ilyen esetben nagyon oda kell figyelni?

Hamisított szervízkönyv, törött autóba visszaépített autó, szakszerűtlenül karbantartott, vagy már fennálló műszaki hibával értékesített gépjármű – ezek ma ugyanúgy létező jelenségek, mint évekkel ezelőtt. Egyszerűen azt az egyszerű tételt kell autóvásárláskor is elfogadnunk, hogy nincs „ingyen” ebéd itt sem, vagyis nem fogunk fillérekét hozzájutni egy értékes autóhoz. Azt javaslom mindenkinek, hogy ilyenkor vegyük elő a józan paraszti eszünket, és tegyük fel – magunknak is – a legegyszerűbb kérdéseket a portékával kapcsolatban: leinformáltuk-e, hogy ki az, aki árulja az autót, milyen céges háttere van, hogyan került a gépjármű hozzá, egyáltalán kinek a nevén van az eladásra kínált autó, és az adásvételkor ez a személy jelen van-e? Ha a vételárat csak készpénzben fogadják el, már az komoly gyanúra adhat okot. Használt autó vásárlásnál tehát mind a jogi, mind pedig a műszaki háttér problematikus lehet, ezért ne legyünk restek, próbáljunk választ kapni az evidensnek tűnő kérdéseinkre is.

Melyik az a három autótípus, melynek szervizelése száz százalékban megoldott Magyarországon hosszú távon is, vagyis, amelyeknek az alkatrészellátása a leginkább biztosított?

Itt megint csak azt tudom tanácsolni, ha nincs se időnk, se kedvünk egzotikus alkatrészek beszerzésével foglalatoskodni, akkor úgynevezett tömegautót vásároljunk. És itt a jó értelemben vett tömegautókra gondolok, a Suzuki, az Opel, a Volkswagen, vagy a Ford csoport termékeire érdemes odafigyelni, de az elmúlt években például a koreai autómárkák is olyan ívet futottak be, hogy ma már gond nélkül képesek a tömeggyártók kiszolgálási színvonalával, megbízható szervízháttérrel működni. Ha viszont mindenképpen valami ritkább motorverziójú, különlegesebb autóra vágyunk, akkor számítanunk kell arra, hogy ez hátráltató tényező lehet a szervizelésben.

Mire érdemes odafigyelni a külföldről behozott autók esetében?

Ha külföldről – jellemzően nyugatról – vásárolunk gépkocsit, két dolog lehet árcsökkentő tényező, ugyanakkor – és ezt érdemes észben tartani - mindkettő valamilyen csalással van összefüggésben. Az ilyen ügyletekkel foglalkozók általában olyan öreg gépjárműveket hoznak be külföldről, amiket kint már nem lehet levizsgáztatni, vagy olyan műszaki problémájuk lehet a járműveknek, amik gazdaságosan már helyrehozhatatlanok. Itthon aztán kipofozzák őket, és a közterheket kikerülve, nem cégszerűen bocsájtják áruba; a nepper jogilag ki is marad az ügyletből, gyakorlatilag egy német adásvételi szerződéssel helyezik a gépkocsit forgalomba. Értelemszerűen így mindenfajta szavatossági igény érvényesíthetetlen lesz a jövőben. A másik lehetőség, amikor valamilyen gazdasági bűncselekmény, jellemzően áfacsalás keretében beérkezett autó megvásárlásába futunk bele. Lehet persze jól is járni, ehhez azonban az kell, hogy mi magunk zarándokoljunk el nyugatra, és egy ottani márkakereskedésben vásároljunk bruttóáron. Így vélhetőleg nem is fogunk csalódni.

Jellemzően melyek azok a finanszírozási konstrukciók, melyekkel érdemes egy autóvásárlásba belevágni?

Cégek esetében a nyílt végű lízing és a tartósbérlet a lehető legelőnyösebb költségelszámolás szempontjából, magánembereknél pedig a zárt végű lízing az ajánlott, ilyenkor az utolsó ki nem fizetett összeg erejéig a bank nevén marad a jármű. És, hogy miért is érdemes hitelt felvenni? Ha valaki egy egy-másfél milliós autó helyett vesz magának egy hárommilliós autót egy értelmezhető, kigazdálkodható hitellel, akkor hosszú távon mindenképpen jobban fog kijönni az egészből, mintha egy-másfél millióért egy 10-12 éves, bőven 200 ezer kilométert futott autót venne. Egy jól megválasztott autótípussal ugyanis kap egy legalább még 5-6 évig, minimális szervizköltséggel üzemeltethető autót, főleg, ha a törlesztés mértéke is vállalható.

És mi a helyzet az erőn felüli vásárlással?

Az erőn felüli vásárlás az elmúlt években azért egy kicsit racionalizálódott. Aki a válság környékén egy kicsit is megégette magát azzal, hogy minimális kezdő részlettel, elnyújtott törlesztőkkel vásárolt, az nem is volt igazi vevő. Normális esetben nem is tudta volna az illető ezeket az autókat megvásárolni. Egy értelemes célra fordított és értelmesen beosztott hitel, ha abból egy fenntartható, hosszú távon is biztonsággal szervizelhető autót vásárolunk, az egy kifejezetten előnyös konstrukciónak tűnik. Ha viszont valakinek csak egy meghatározott keretösszeg áll rendelkezésre autóvásárlásra, annak minden esetben azt szoktam javasolni, hogy az összeg maximum hatvan-hetven százalékát fordítsa a gépkocsi megvételére, mert a fenntartásra, a szervizelésre érdemes azért félretenni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG