Hirdetés
Hirdetés

Milyen gyakran érdemes új mobiltelefont venni?

Cimkék
mobiltelefon
, telefon

Ha a gyártókon múlna, mindenki évenként cserélné a telefonját, és a hardver gyors ütemű fejlődése, illetve avulása is erőteljes ösztönző ebbe az irányba. Azonban számos olyan szempontot találhatunk, ami inkább a telefonvásárlás elhalasztását indokolja.

Felsorolni is nehéz, hány érv szól amellett, hogy minél előbb, lehetőleg évente cseréljük le az okostelefonunkat, és vásároljuk meg a legújabb, minden eddiginél modernebb készüléket. A gyártók minden évben kihozzák az előzőeknél (szinte) minden téren többre képes újabb modelleket, és nem spórolnak a reklámokkal sem, hogy meggyőzzék a potenciális vásárlókat: érdemes váltani. De vajon bölcs dolog évente mobiltelefont cserélni? És ha nem, akkor ideális esetben mennyit érdemes várni az újabb készülék beszerzésével?

Érvek és ellenérvek az évenkénti csere mellett

Fotók: Pixabay
Fotók: Pixabay

A hardver avulása

Az egyik leggyakoribb érv a csere mellett az elavult, elfáradt akkumulátor, aminek cseréje a szervízdíjjal együtt sokszor alig kerül kevesebbe egy új készülék beszerzésénél. A szűkös tárhely is gyorsan betelik, hiszen az appok is egyre terjedelmesebbek - ha teljesen elfogy, és a telefon nem bővíthető, cserélni kell a mobilt. Ha pedig valakinek - például a munkája miatt - fontos a képek minősége, fontos szempontként merül fel a kamera felbontása. Ilyenkor indokolt lehet egy nagyobb felbontású kamerával ellátott mobil beszerzése. A kijelző felbontása is gyakori érv, hiszen ez a terület ugyancsak villámsebesen fejlődik. De itt már nehezebb indokolni az évenkénti cserét, hiszen a leggyakoribb a filmnézés vagy a játék, ami ebből a szempontból szóba jöhet.

A fent említett, a telefon hardverét érintő érvek legnagyobb része könnyen cáfolható. Az akkumulátor sok esetben olcsóbban cserélhető, mint amennyibe egy új telefon beszerzése kerül. A legtöbb telefon tárhelye ma már könnyen bővíthető, a kamerák feljődésével pedig, bármennyire is gyors a technikai fejlődés, az évenkénti csere nehezen indokolható. Hiszen akkora különbség egy év alatt nincsen a kamerák felbontása, a készülő képek minősége között, ami a telefonváltást megalapozná. A kijelzők felbontása, például egy grafikus szakembernél asztali monitorok esetében lehet releváns, nehéz elképzelni olyan munkát, ahol a mobil kijelzőjének felbontása annyira fontos, hogy emiatt egy év után új telefonra lenne szükség. A telefon lelkét jelentő processzorok képességei sem javulnak annyit egy év alatt, ami indokolná a váltást. De ha feltételezzük, hogy mégis, akkor is nehéz a játékok futtatásán túl olyan szempontot találni, ami indokolná a cserét.

Ha baleset éri a telefont

 

Tulajdonképpen ez az első komolyabban vehető érv az évenkénti telefoncsere mellett. Ha a telefon leesik vagy (nem vízálló készülék esetén) beázik, és gyakorlatilag totálkáros lesz, nincs más lehetőség, mint újat venni. Manapság azonban az ilyen balesetek nagy része megelőzhető megfelelő védőfóliák és telefontokok használatával. Ezek a fizikai behatások, sérülések, ütések jelentős részét képesek kivédeni és megóvni a telefont. Ezeken nem érdemes spórolni, annál is inkább, hogy egy közép- vagy felsőkategóriás készülék árához képest elhanyagolható összegbe kerülnek.

Presztízs- és kényelmi szempontok

Ha reprezentatív közvélemény-kutatást végeznénk, és valami csoda folytán az emberek őszintén válaszolnának, valószínűleg kiderülne, hogy leggyakrabban ezek a tényezők állnak az egy éven belüli telefonbeszerzések többsége mögött. Egyszerűen megunjuk a jelenlegi telefont, az új modell pedig külsejével, új funkcióival, még szebb hangjával, képeivel, még nagyobb felbontású kamerájával stb. nagy csábítást jelent. Arról nem is beszélve, hogy egy tárgyaláson vagy partin is sokkal előnyösebb megjelenni a legújabb csúcskategóriás iPhone-nal vagy Huawei-jel.

Környezetterhelés, környezetvédelem

 

Ebből a szempontból egyértelmű, hogy minél ritkábban cseréli valaki a telefonját, annál jobb.  A GSM Association adatai alapján a Föld lakossága jelenleg 7,6 milliárd fő, és összesen 5,1 milliárd érvényes mobilelőfizetés van hatályban. Tehát - még az óvatos becslések szerint is - az emberiség fele birtokol valamilyen mobiltelefont. A telefonok gyártása pedig sokféle alapanyagot igényel, amelyek kitermelése jelentős környezetterheléssel jár - nem is beszélve a gyártási folyamatokról. Ráadásul a kiselejtezett mobilok alig 7%-át hasznosítják újra, jellemzően a harmadik világban, ennek során pedig igen magas a gyermekmunka aránya.

A telefon belassulása

Gyakran elhangzik, hogy muszáj cserélni, mert “belassult a telefonom”. Ennek oka lehet például az elavult operációs rendszer - egy év alatt azonban egy ilyen probléma teljesen kizárható. Ehhez hasonlóan a hardver avulása sem okozhatja a telefon lassulását ennyi idő alatt. Érdemes a probléma okát szakemberekkel megvizsgáltatni, annál is inkább, mert egy éven belül a készülék biztosan garanciális. A telefon belassulása tehát semmilyen szempontból nem érv az évenkénti csere mellett.

Mikor érdemes új telefont venni?

Erre nehéz egzakt választ adni, hiszen elsősorban attól függ, ki mire használja a telefonját. A BayStreet Research iparági elemző vállalat tavalyi tanulmánya szerint a kutatást megelőzően a felhasználók átlagosan 23 havonta cserélték le a készüléküket, 2018-ban ez kissé emelkedett, és 33 hónapra nőtt. Természetesen ebben benne vannak, akik csak a legvégső esetben, 4, 5, 6 év után, vagy ennél is később válnak meg régi telefonjuktól, és azok is, akik évente váltanak új mobilra.

A kérdésre visszatérve, ha valaki alapvetően csak telefonál és internetezik, egy jó készülék akár 3-4 évig is megfelelő lehet - legfeljebb egy akkucserét kell beiktatni. Amikor a fotózás is fontos, és megfelelő minőségű képek készítése a cél, akkor 2-3 évre csökkenhet az ideális időintervallum. A telefonszolgáltatók általában 2 éves hűségidővel kínálják előfizetéseiket és a velük együtt elérhető, kedvezményes árú készülékeket.

A fentiek alapján megállapíthatjuk, hogy ennél korábban az esetek döntő többségében indokolatlan az okostelefonok cseréje. A sajtóban nyilatkozó szakértők illetve publikációk alapján elmondható, hogy jelenleg 3 év körül van az az időtartam, amelynek elteltével egy átlagos felhasználó számára reális és indokolt lehet egy új telefon beszerzése.

Ne a mobilt cseréljük, hanem a telefontokot

Fotó: etuo.hu
Fotó: etuo.hu

A telefon gyors cseréjének egyik leggyakoribb oka egy váratlan baleset, például ha leejtjük a mobilt. Ezért fontos a készülékek védelme jó minőségű védőtokkal, védőfóliával. A saját pénztárcánk és a környezetterhelés szempontjából egyaránt jobban megéri drágább és jobb minőségű készüléket venni, arra vigyázni, és a lehető legtovább használni, mint sűrűn venni olcsóbbat. Ha pedig már unalmas a meglévő telefon, inkább egy telefontokkal varázsoljuk újjá a megjelenését ahelyett, hogy új telefont vásárolunk idő előtt.

Kiváló minőségű telefon kiegészítőkért érdemes felkeresni a közép-európai piac egyik vezető kereskedőjét, a Magyarországon is jelenlévő euto.hu webáruházát.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Kínai javaslat alapján készülhet új ENSZ-szabvány az arcfelismerő rendszerekről

Kínai javaslat alapján készülhet új ENSZ-szabvány az arcfelismerő rendszerekről

Ha az új szabályozást a mostani formájában fogadják el, úgy milliónyi személyes adat kel majd útra Kína felé Afrika, a Közel-Kelet és Ázsia fejlődő országaiból.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Videók

Utánajártunk

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Szavazás

Vettél már a szuper-államkötvényből (MÁP Plusz)?