6p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Ha a gyártókon múlna, mindenki évenként cserélné a telefonját, és a hardver gyors ütemű fejlődése, illetve avulása is erőteljes ösztönző ebbe az irányba. Azonban számos olyan szempontot találhatunk, ami inkább a telefonvásárlás elhalasztását indokolja.

Felsorolni is nehéz, hány érv szól amellett, hogy minél előbb, lehetőleg évente cseréljük le az okostelefonunkat, és vásároljuk meg a legújabb, minden eddiginél modernebb készüléket. A gyártók minden évben kihozzák az előzőeknél (szinte) minden téren többre képes újabb modelleket, és nem spórolnak a reklámokkal sem, hogy meggyőzzék a potenciális vásárlókat: érdemes váltani. De vajon bölcs dolog évente mobiltelefont cserélni? És ha nem, akkor ideális esetben mennyit érdemes várni az újabb készülék beszerzésével?

Érvek és ellenérvek az évenkénti csere mellett

Fotók: Pixabay

A hardver avulása

Az egyik leggyakoribb érv a csere mellett az elavult, elfáradt akkumulátor, aminek cseréje a szervízdíjjal együtt sokszor alig kerül kevesebbe egy új készülék beszerzésénél. A szűkös tárhely is gyorsan betelik, hiszen az appok is egyre terjedelmesebbek - ha teljesen elfogy, és a telefon nem bővíthető, cserélni kell a mobilt. Ha pedig valakinek - például a munkája miatt - fontos a képek minősége, fontos szempontként merül fel a kamera felbontása. Ilyenkor indokolt lehet egy nagyobb felbontású kamerával ellátott mobil beszerzése. A kijelző felbontása is gyakori érv, hiszen ez a terület ugyancsak villámsebesen fejlődik. De itt már nehezebb indokolni az évenkénti cserét, hiszen a leggyakoribb a filmnézés vagy a játék, ami ebből a szempontból szóba jöhet.

A fent említett, a telefon hardverét érintő érvek legnagyobb része könnyen cáfolható. Az akkumulátor sok esetben olcsóbban cserélhető, mint amennyibe egy új telefon beszerzése kerül. A legtöbb telefon tárhelye ma már könnyen bővíthető, a kamerák feljődésével pedig, bármennyire is gyors a technikai fejlődés, az évenkénti csere nehezen indokolható. Hiszen akkora különbség egy év alatt nincsen a kamerák felbontása, a készülő képek minősége között, ami a telefonváltást megalapozná. A kijelzők felbontása, például egy grafikus szakembernél asztali monitorok esetében lehet releváns, nehéz elképzelni olyan munkát, ahol a mobil kijelzőjének felbontása annyira fontos, hogy emiatt egy év után új telefonra lenne szükség. A telefon lelkét jelentő processzorok képességei sem javulnak annyit egy év alatt, ami indokolná a váltást. De ha feltételezzük, hogy mégis, akkor is nehéz a játékok futtatásán túl olyan szempontot találni, ami indokolná a cserét.

Ha baleset éri a telefont

 

Tulajdonképpen ez az első komolyabban vehető érv az évenkénti telefoncsere mellett. Ha a telefon leesik vagy (nem vízálló készülék esetén) beázik, és gyakorlatilag totálkáros lesz, nincs más lehetőség, mint újat venni. Manapság azonban az ilyen balesetek nagy része megelőzhető megfelelő védőfóliák és telefontokok használatával. Ezek a fizikai behatások, sérülések, ütések jelentős részét képesek kivédeni és megóvni a telefont. Ezeken nem érdemes spórolni, annál is inkább, hogy egy közép- vagy felsőkategóriás készülék árához képest elhanyagolható összegbe kerülnek.

Presztízs- és kényelmi szempontok

Ha reprezentatív közvélemény-kutatást végeznénk, és valami csoda folytán az emberek őszintén válaszolnának, valószínűleg kiderülne, hogy leggyakrabban ezek a tényezők állnak az egy éven belüli telefonbeszerzések többsége mögött. Egyszerűen megunjuk a jelenlegi telefont, az új modell pedig külsejével, új funkcióival, még szebb hangjával, képeivel, még nagyobb felbontású kamerájával stb. nagy csábítást jelent. Arról nem is beszélve, hogy egy tárgyaláson vagy partin is sokkal előnyösebb megjelenni a legújabb csúcskategóriás iPhone-nal vagy Huawei-jel.

Környezetterhelés, környezetvédelem

 

Ebből a szempontból egyértelmű, hogy minél ritkábban cseréli valaki a telefonját, annál jobb.  A GSM Association adatai alapján a Föld lakossága jelenleg 7,6 milliárd fő, és összesen 5,1 milliárd érvényes mobilelőfizetés van hatályban. Tehát - még az óvatos becslések szerint is - az emberiség fele birtokol valamilyen mobiltelefont. A telefonok gyártása pedig sokféle alapanyagot igényel, amelyek kitermelése jelentős környezetterheléssel jár - nem is beszélve a gyártási folyamatokról. Ráadásul a kiselejtezett mobilok alig 7%-át hasznosítják újra, jellemzően a harmadik világban, ennek során pedig igen magas a gyermekmunka aránya.

A telefon belassulása

Gyakran elhangzik, hogy muszáj cserélni, mert “belassult a telefonom”. Ennek oka lehet például az elavult operációs rendszer - egy év alatt azonban egy ilyen probléma teljesen kizárható. Ehhez hasonlóan a hardver avulása sem okozhatja a telefon lassulását ennyi idő alatt. Érdemes a probléma okát szakemberekkel megvizsgáltatni, annál is inkább, mert egy éven belül a készülék biztosan garanciális. A telefon belassulása tehát semmilyen szempontból nem érv az évenkénti csere mellett.

Mikor érdemes új telefont venni?

Erre nehéz egzakt választ adni, hiszen elsősorban attól függ, ki mire használja a telefonját. A BayStreet Research iparági elemző vállalat tavalyi tanulmánya szerint a kutatást megelőzően a felhasználók átlagosan 23 havonta cserélték le a készüléküket, 2018-ban ez kissé emelkedett, és 33 hónapra nőtt. Természetesen ebben benne vannak, akik csak a legvégső esetben, 4, 5, 6 év után, vagy ennél is később válnak meg régi telefonjuktól, és azok is, akik évente váltanak új mobilra.

A kérdésre visszatérve, ha valaki alapvetően csak telefonál és internetezik, egy jó készülék akár 3-4 évig is megfelelő lehet - legfeljebb egy akkucserét kell beiktatni. Amikor a fotózás is fontos, és megfelelő minőségű képek készítése a cél, akkor 2-3 évre csökkenhet az ideális időintervallum. A telefonszolgáltatók általában 2 éves hűségidővel kínálják előfizetéseiket és a velük együtt elérhető, kedvezményes árú készülékeket.

A fentiek alapján megállapíthatjuk, hogy ennél korábban az esetek döntő többségében indokolatlan az okostelefonok cseréje. A sajtóban nyilatkozó szakértők illetve publikációk alapján elmondható, hogy jelenleg 3 év körül van az az időtartam, amelynek elteltével egy átlagos felhasználó számára reális és indokolt lehet egy új telefon beszerzése.

Ne a mobilt cseréljük, hanem a telefontokot

Fotó: etuo.hu

A telefon gyors cseréjének egyik leggyakoribb oka egy váratlan baleset, például ha leejtjük a mobilt. Ezért fontos a készülékek védelme jó minőségű védőtokkal, védőfóliával. A saját pénztárcánk és a környezetterhelés szempontjából egyaránt jobban megéri drágább és jobb minőségű készüléket venni, arra vigyázni, és a lehető legtovább használni, mint sűrűn venni olcsóbbat. Ha pedig már unalmas a meglévő telefon, inkább egy telefontokkal varázsoljuk újjá a megjelenését ahelyett, hogy új telefont vásárolunk idő előtt.

Kiváló minőségű telefon kiegészítőkért érdemes felkeresni a közép-európai piac egyik vezető kereskedőjét, a Magyarországon is jelenlévő euto.hu webáruházát.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG