1p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

KKV
GPS-alapú forgalomszervezés, elektronikus jegyrendszer, beengedőkapuk a metróban, fix kamerák és dugódíj - mindezek 4 éven belül valósággá válhatnak Budapesten Vitézy Dávid szerint. Miközben a BKK vezetője ultramodern fővárost álmodott meg, Tarlós István megint a kormányhoz fordult segítségért, mert a BKV az összeomlás szélén van, "gyakorlatilag csődbe ment".

Két év múlva indul az elektronikus jegyrendszer a fővárosban 2014-ben már így bocsátaná ki az éves bérleteket a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) - jelentette be az Infotér 2011 konferencián Vitézy Dávid, a társaság vezérigazgatója. A fővárosban jön a GPS alapú forgalomtervezés, és a fix kamerákkal megvalósítják a teherautók belépési díjfizetését is. Négy éven belül a budapesti forgalomirányítás olyan lehet, mint amilyen ma Londonban.


Újra lesznek beengedőkapuk a metróban

A BKK saját munkacsoportot alakított az elektronikus jegyrendszer előkészítésére, a jelenleg készülő megvalósíthatósági tanulmány 2012 elején kerül a fővárosi közgyűlés elé, így jövőre már sor kerülhet a rendszerszállító kiválasztását célzó tender kiírására. A központi rendszer fejlesztése 2013-ig megvalósulhat, az első elektronikus bérletet így már 2014 kibocsáthatja a főváros közlekedés-szervezéséért felelős BKK – jelentette ki Vitézy Dávid. A jelenlegi tervek szerint 2014-ben szerelhetik fel a fővárosi járműveket a fedélzeti jegyérvényesítő egységekkel, 2016-ig pedig megvalósulhat a teljes budapesti metrórendszer bekapuzása is.

A londonihoz hasonló rendszer lesz Budapesten is

A budapesti elektronikus jegyrendszerben érintésmentes kártyákat használnak majd az utasok a mai papírjegyek és -bérletek helyett. Az utasmédia lehet egy harmadik fél által kibocsátott kártya is, így bankkártyák, vagy bankkártyát emuláló mobiltelefonok, illetve NFC-képes mobileszközök is használhatók lesznek majd "jegyként" a fővárosi közösségi közlekedésben. Vitézy Dávid hangsúlyozta: a világtrendeknek megfelelően nyílt rendszerben valósítanák meg a budapesti elektronikus jegyrendszert: a rendszerelemek önmagukban lehetnek zártak, de nyílt protokoll alapján kell kommunikálniuk.

A BKK elektronikus rendszere a tervek szerint kapcsolódik majd a Nemzeti Egységes Kártyarendszerhez is, így lényegesen könnyebb lesz a nyugdíjas és diákjegyek ellenőrzése. Az utasok közvetlen az interneten is válthatnak majd jegyet, a londoni Oyster (pay-as-you-go) kártyarendszerhez hasonlóan pedig teljesen szerveralapú lesz a budapesti rendszer, tehát a kártyákra semmilyen adatot nem írnak majd.

Gyakorlatilag csődben van a BKV
"A BKV, a minden szempontból eladósodott, gyakorlatilag teljesen tönkrement óriási cég soha nem tudott állami segítség nélkül létezni. A BKV olyan grandiózus probléma, amelyet nagyságrendje miatt az új városvezetés nem oldhat meg egyedül" - írta két nappal ezelőtt keltezett, a Budapest Portálon közzétett levelében a budapesti főpolgármester Orbán Viktornak.
„Csak annak van értelme, ha az alábbi összefoglaló pontjait tárgyilagosan végiggondoljuk, és racionálisan értelmezzük” – írja a főpolgármester, 12 pontban összefoglalva a főváros észrevételeit. Ezek között szerepel, hogy a metrókocsik zöme, a HÉV szerelvények és sok villamos is elmúlt 30-45 éves.

A BKV-t tavaly októberben 78 milliárd forint közvetlen banki adósságállománnyal vették át, a bankok állami garancia híján nem adnak hitelt a BKV-nak, az állam pedig nem tudja sem konszolidálni, sem mérsékelni a cég adósságállományát. A BKV-nak december végén 6,2, jövő január végén 9, 2012 áprilisában pedig 30 milliárd forint hitele jár le, további pénzügyi mozgástér nincs.

A fővárosi önkormányzat saját működése biztosítható, de a város már 2010-ig is kimerítette hitelképességét. A tételek nagyságrendje miatt elméletileg kizárt, hogy a BKV forráshiányát és adósságállományát a fővárosi önkormányzat egyedül kezelni tudja. „Kérjük, hogy a BKV helyzetének kiegyensúlyozásához a rendkívüli sürgősségű segítséget megkaphassuk. Ennek hiányában a BKV egészen rövid időn belül működés- és fizetésképtelenné válik – zárul a levél


Elbánnak a hamisítókkal

Az elektronikus rendszer további előnye a BKK szempontjából a hamisítás megszüntetése lesz, ami jelenleg milliárdos nagyságrendű kárt okoz a társaságnak évente. Vitézy a konferencián kiemelte: regionális tarifaközösségre van szükség a BKK, a MÁV-Start és a Volánbusz között, tarthatatlan ugyanis, hogy például annak a 15 ezer embernek, akik az érdi kertvárosból rendszeresen utaznak Budapestre, három külön bérletet kelljen megvenniük.

Lekövetés: GPS-alapú forgalomszervezés

Jövő ősszel lezárulhat a BKK FUTÁR-projektje (Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer) is. A projekt keretében 2300 járművet szerelnek fel műholdas követésre alkalmas berendezéssel, 250 utcai kijelzőt szerelnek, megteremtik a GPS-alapú forgalomirányítás lehetőségét. A főváros 30 csomópontjában olyan közlekedés szervező rendszert alakítanak ki, amelyben a közösségi közlekedés járművei befolyásolhatják a jelzőlámpák működését. A hétmilliárdos beruházáshoz az Európai Unió négymilliárd forint támogatást biztosít.

Széttartó fejlesztési irányok?
A kerekasztal-beszélgetésen Mészáros László, a Volánbusz Zrt. vezérigazgatója elmondta: 12 milliárd forintból fejlesztik a Volán-társaságok saját e-ticket rendszerét, amelyet azonban integráltan kellene kezelni BKK-val, mert az elektronikus jegyrendszerek párhuzamosan fejlesztése nem csak széttartó, de pazarló is.
A Metalcom Zrt. üzletfejlesztési igazgatója ugyan üdvözölte, hogy a közlekedés-szervezés az elmúlt időszakban elmozdult a kapacitás-alapú tervezéstől a minőségalapú megközelítés felé, de Fábián Attila gondot lát abban, hogy a magyarországi közlekedés-szervezés nem egységes és integrált.
A szakértő az intermodalitás fontosságát hangsúlyozta: olyan moduláris rendszereket kell létrehozni a magyarországi közösségi közlekedésben, amelyek egységesíthetik például a tarifakezelést. Fábián szerint a fejlesztések összehangolása már önmagában is megtakarítást tesz lehetővé.


Dugódíj lesz, szerelik hamarosan a kamerákat is

A konferencián jelentette be Vitézy azt is, hogy a BKK-nál - mint a főváros közútjainak üzemeltetéséért felelős szervezetnél - jövőre elindulnak a teherforgalmi behajtási díjhoz kapcsolódó fejlesztések, így 2012-ben már online díjfizetésre is lehetőségük lesz a szállítmányozóknak. A fővárosba behajtó teherautókat fix telepítésű kamerákkal tervezik ellenőrizni. Az Európai Unió a 4-es metró támogatásához kapcsolódóan kötelezően előírta a dugódíj bevezetését a fővárosban. A dugódíj esetében a BKK azt tervezi, hogy a fix kamerás rendszert automatikus fizetéssel kombinálják, így nem lesz szükség arra, hogy az autósok külön fedélzeti egységet szereljenek fel járművükben.

Megújítja a jegyértékesítés teljes folyamatát a MÁV is - közölte Dékány Béla, a társaság infokommunikációs igazgatója a kerekasztal-beszélgetésen. Mint mondta, a MÁV hosszú távú célja, hogy fizikai kapcsolat nélkül tegye lehetővé a jegyvásárlást. A társaság tervezett fejlesztéseinek része az internetes jegyvásárlási rendszer, és az elektronikus jegyvásárlás bővítése, valamint az online fedélzeti ellenőrzés kialakítása.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Megnyitották a pénzcsapot, jó hírt kaptak a cégek
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 14:21
Megnyílt a lehetőség.
KKV Itt egy lehetőség, ami még jól jöhet a magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 15:32
Két új termék.
KKV Aggasztó számokat találtunk: bajban vannak a magyar cégek
Kollár Dóra | 2025. április 30. 05:59
A kiberbűnözés alapvetően a modern kor jelensége, a dübörgő digitalizáció miatt minden eddiginél többen lesnek a gyanútlan felhasználókra az interneten. A támadók azonban nemcsak a magánszemélyeket, hanem a cégeket is támadják.
KKV Megnyílt út a magyar cégek előtt: könnyebben elérhetők az uniós hitelek
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 17:04
Tovább egyszerűsödött az uniós források elérése a vállalkozások számára, egyre többen használják ki a lehetőséget.
KKV Milliókat is megspórolhat, aki jókor észbe kap
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 10:08
A Széchenyi Kártya Program államilag támogatott beruházási hiteleinek kamata február 17-től további fél százalékponttal csökkent, így ezek már 3 százalékos kamatozással elérhetőek. Ennek köszönhetően egy százmillió forintos beruházási kölcsön hitelterhe több millió forinttal csökkenhet.
KKV Pénzeső vár a kkv-kra
Privátbankár.hu | 2024. december 4. 16:49
A hazai kkv-k eddigi legszélesebb köre juthat tőkefinanszírozáshoz a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével.
KKV Már néhány perc alatt megtudhatja, vállalkozása megfelel-e a pályázati feltételeknek
Natív tartalom | 2024. november 13. 11:21
A pályázási folyamatot megkönnyítő, új digitális előszűrő szolgáltatás érhető el októbertől az MBH Csoport mikro-, kis- és középvállalatoknak szóló BUPA platformján. A cégek azonban nemcsak a pályázatokhoz, hanem teljes életútjuk során asszisztenciát kaphatnak a digitális felületen.
KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG