4p
Egyre több üzleti úton vesznek részt a magyar cégek alkalmazottjai - ezzel párhuzamosan egyre több cég bízná profi szolgáltatókra az utazásszervezést. A közép-kelet-európai cégek körében végzett felmérést a piac egyik legnagyobb globális szereplője, az Amadeus.

Az Amadeus nemzetközi felmérését Szula Márk, a társaság vezetője mutatta be egy keddi sajtótájékoztatón.

Sok cégnél nincs kőbe vésve, hogyan és mivel lehet utazni

A magyar vállalatok közel 40 százaléka nem alkalmaz üzleti utazási szabályzatot – ebben egyébként nagyon hasonlítunk a régiós országok átlagára. Ez a szabályzat tartalmazza egyebek mellett az árakra vonatkozó megkötéseket; azt, hogy a cég milyen kategóriájú szállást, milyen osztályú repülőjegyet biztosít az üzleti utazásokra induló munkavállalóknak; milyen szolgáltatók igénybevételét preferálja az utazástervezésnél. A szabályzat rendelkezhet arról, hogy az üzleti utazás illetve annak megtervezése során  a munkavállaló mit fizethet vállalati hitelkártyával és mit egyenlítenek ki központi utalással.

Tartanak a kártyás fizetéstől

Ami a fizetési szokásokat illeti: a magyar cégek szívesebben utalnak, minthogy a vállalati kártyával fizessék a költségeket: az az érdekes, hogy a repülőjegyet, hotelfoglalást is több mint 50 százalékban utalással egyenlítik ki, csak az esetek negyedében-ötödében fizetnek kártyával. Pedig kártyával könnyebben beazonosíthatóak lennének a költségek, a késleltetett fizetés pénzügyi előnyt jelent – sorolta az előnyöket Szula Márk. Attól sem kell félni, hogy a munkavállaló nyakra-főre költésekbe kezd a céges kártyával: jól szabályozhatóak a felelősségi körök, mit milyen feltételekkel fizethet ki a munkavállaló.

Csak kevesen fognak kevesebbet utazni

Örvendetes, hogy a magyar cégek a régiós átlagnál sokkal kisebb arányban terveznek kevesebbet költeni ezen a téren – 70 százalékuk nem készül ezen a területen spórolni, mert élénkül az üzletmenet, a személyes találkozás pedig fontos. Ebben lényegesen jobban teljesít Magyarország a régiós átlagnál. Azok között a cégek között viszont, amelyek faragni akarnak a költségeiken, jóval nagyobb az aránya azoknak, akik az utak számát akarják csökkenteni - pedig nem kevesebbet kell utazni, visszafogni az üzleti tevékenységet, hanem sokkal inkább a fajlagos költségeken kellene faragni – mondta Szula Márk.

Az utazásszervezők élnek és virulnak

Sokszor hallani, hogy az utazási irodák napjai meg vannak számlálva, de ez biztosan nem igaz addig, amíg az üzleti utazások piaca így fejlődik: a vállalatok jelentős része szerint igenis szükség van utazásszervezőkre, 70 százalék tervezi is külső szakértők bevonását üzleti útjai szervezéséhez.

A szolgáltatók ajánlatainak összehasonlíthatósága a leginkább vonzó szempont, de sokan említették a költségoptimalizálást, valamint hogy a szolgáltatások egy helyen elérhetők. A magyar cégek számára az egyszerűség és az átláthatóság is fontos.

A sajtótájékoztatón elhangzott: amellett, hogy az üzleti utak kiszervezése idő- és költségmegtakarítást is jelenthet a cégeknek, a rendszer átláthatósága kulcskérdés: a megfelelő technikai megoldások használata esetén az utazáson részt vevő munkavállalónak nincs lehetősége nem valós adatokat tartalmazó számlát benyújtani az utazás végén, és nincs lehetősége arra, hogy azért válasszon egy adott légitársaságot, hotelt, mert ott gyűjt kedvezményeket.

Az utazás utáni elszámoláshoz szükséges információk egy pillanat alatt átláthatóak és begyűjthetőek - ez a szempont egy családi nyaralás esetében fel sem merül, egy céges út esetében viszont komoly zsebbevágó kérdést jelent a vállalatnak.

Ilyen egy átlagos céges út

Ahogy az üzleti utazások száma növekszik, a kínálat egyre bővül, és egyre összetettebbé válik a piac.

Ami a hazai üzleti utazások piacát illeti: a magyar cégek 10 éve még többet költöttek céges utakra, mivel jóval kisebb volt a szolgáltatók közti verseny, magasabbak voltak az árak. Ma már sokkal több a piaci szereplő, és a fapados légitársaságok megjelenése lenyomta az árakat – mondta Szula Márk. A tipikus üzleti út egy magyar üzletember számára 2-4 napos, valamelyik európai nagyvárosba irányul. Repülőjegy, szállodai szoba és reptéri transzfer/taxi szerepe l az igénybe vett alapszolgáltatások között

A felmérésről

Az Amadeus az utazási iparág vezető technológiai szolgáltatója, több mint 190 országban van jelen. 2016-ban 1,4 milliárd utazást szerveztek rendszereiken keresztül, a Dow Jones Fenntarthatósági Index (DJSI) tagja.

Csehországban, Magyarországon, Lettországaban, Litvániában, Lengyelországban és Romániában kérdeztek meg a Kantar TNS közvéleménykutató segítségével 1002 vállalatot. Olyan cégek vehettek részt a felmérésben, amelyeknek legalább 50 alkalmazottja van, és évente legalább 50 000 eurót költenek üzleti utakra vagy 250 üzleti utat szerveznek évente.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Itt az MNB és a bankok közös nagy dobása, ezzel mindenki jól jár
Herman Bernadett | 2025. augusztus 15. 05:49
Szeptemberben indul a Magyar Nemzeti Bank (MNB) minősített vállalati hitelprogramja (MVH), amelyben már több bank is jelezte, hogy részt venne. Az Erste is ezek közé tartozik, Cselovszki Róbert, a hitelintézet vezérigazgató-helyettese reméli, hogy a kezdeményezés fellendítheti az elmúlt években padlóra került vállalati hitelezést. 
Vállalat Kiemelt helyen nyit BYD szalont az AutoWallis
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 17:34
Tovább erősíti együttműködését a világ vezető új energiával működő autógyártójával az AutoWallis, miután megállapodott a BYD-vel egy debreceni autókereskedelmi pont megnyitásáról. A kelet-magyarországi bemutatóterem és szerviz támogatja a közép-kelet-európai régió meghatározó integrált autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatójának további növekedését.
Vállalat A Mészáros Csoport Szlovákiában megveszi a meghatározó építőipari vállalatot
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 12:37
Az eladó, Dušan Mráz megtartja kisebbségi részesedését.
Vállalat A kínai DeepSeek ezért volt kénytelen elhalasztani új MI modelljének megjelenését
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 10:25
Nem tudta sikeresen betanítani az R2 változatot a Huawei Ascend chipekkel.
Vállalat Nem romlik meg: az Amazon Prime kibővítette kiszállítási áruválasztékát
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 08:05
Az Amazon.com Prime szolgáltatásának előfizetői mostantól epret, tejet, húsokat és fagyasztott vacsorákat is kaphatnak a rendelés napján, mivel a vállalat kiterjeszti gyors kiszállítási opcióját a romlandó élelmiszerekre – közölte az Amazon szerdán.
Vállalat Ennek a menő futócipőnek a vámok sem ártanak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 11:46
32 százalékot nőttek az On bevételei. 
Vállalat Megvásárolnák a Google Chrome-ot, nagy pénzt ígértek a böngészőért
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 11:11
34,5 milliárd dolláros ajánlatot tett a Google Chrome böngészőjének megvásárlására a Perplexity AI. 
Vállalat Ez húzta le a Graphisoft Park első félévét
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 19:15
A Graphisoft Park SE első félévi pro forma nettó eredménye 3,88 millió euró lett, amely 400 ezer euróval elmarad előző év hasonló időszakának teljesítményétől, az előző évet érintő egyszeri tételek miatt – közölte az ingatlanfejlesztő és -hasznosító társaság kedden a Budapesti Értéktőzsdén közzétett jelentésében.
Vállalat Így tiltakoztak a szegedi BYD építkezés munkásai
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 16:15
Többször is előfordult, hogy külföldi munkások zárták el az utat a BYD Szegeden épülő gyárához
Vállalat Érdekes szegmens húzta fel a Waberer’s árbevételét
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 13:28
A második negyedévben az EBIT 68 százalékot emelkedve 18 millió eurót ért el.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG