Magyarországon is használják a jelenleg 13 országban működő HOTELSTARS harmonizált európai minősítő rendszert. A védjegyrendszerébe való belépés önkéntes a szállodáknak. Számos hotel működik azonban hazánkban úgy, hogy még nem kezdeményezte a HOTELSTARS tanúsító védjegy elnyerését. Ezen szálláshelyek többsége csillaggal (1*-5*) jelzi kategória besorolását, tekintettel arra, hogy a csillag, mint kategóriajelzést bármelyik szálloda használhatja - írja a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság közleményében.
Hány csillag? Nem mindegy!
A szálláshely választásánál a fogyasztók többségének különösen fontos a csillagok megjelenítése, hiszen az ár mellett a csillagok száma befolyásolja leginkább a fogyasztókat a döntés meghozatalában. Ha tehát egy adott csillagszámmal rendelkező szálláshely nem a fogyasztók által elvárt minőséget, illetve szolgáltatási színvonalat nyújtja, a minősítés megjelenítése alkalmas lehet arra, hogy megtévessze a fogyasztókat.
A fogyasztóvédelmi hatóság jelen ellenőrzése kiterjedt - a HOTELSTARS védjeggyel nem rendelkező szálláshelyek esetében - az átlagfogyasztók által elvárt követelményeket alapul véve, arra, hogy az adott csillagszámmal jelzett kategória és az ahhoz kapcsolódó, a szálláshely által nyújtott szolgáltatások együttesen alkalmasak-e a fogyasztók megtévesztésére.
A vizsgálat részét képezte továbbá annak ellenőrzése, hogy a szálláshelyek által – pl. honlapon, szórólapon – meghirdetett szolgáltatásokat a fogyasztóknak valóban lehetőségük van-e igénybe venni a helyszínen, valamint arra, hogy az árfeltüntetés– mind a helyszínen, mind az interneten feltüntetett árak tekintetében – megfelel-e a vonatkozó jogszabályban foglaltaknak.
A gyógyszálló vagy gyógyszálloda megnevezést alkalmazó szálláshelyeknél az elnevezés használatára való jogosultságot ellenőrizték, ugyanis az említett megnevezéseket kizárólag abban az esetben tüntethetik fel, ha erre vonatkozóan külön minősítéssel rendelkeznek.
A témavizsgálat során összesen 38 szálláshely esetében történt valamilyen jogsértés megállapítására, amely 22 százalékos kifogásolási arányt hozott. Az ellenőrzött 167 szálloda vizsgálatánál 37 esetben, a 6 gyógyszálloda ellenőrzésénél 1 esetben merült fel valamilyen jogsértés.
A szállodák esetében a leggyakoribb jogsértések az alábbiak voltak:
- a vizsgált szálláshely a „szálloda” vagy a „hotel” megnevezést használtának ellenére, hogy nem felelt meg a vonatkozó jogszabályban foglalt követelményeknek
- a szálláshely annak ellenére szállodaként hirdette magát, hogy üzemeltetője panzió üzemeltetésére kapott engedélyt
- a besorolás kategória szintje (felszereltség, szolgáltatások) nem felelt meg az átlagfogyasztó által elvárt követelményeknek (hiányos felszereltségű, berendezésű szobák, illetve a fürdőszobák)
- árfeltüntetéssel kapcsolatos hiányosság (a szálloda honlapján feltüntetett ár eltért a helyszínen feltüntetett ártól; az árak kizárólag euróban voltak feltüntetve; a honlapon nem a fogyasztó által ténylegesen fizetendő árak kerültek feltüntetésre)
A gyógyszállodák ellenőrzésénél felmerült jogsértés esetében a honlapon feltüntetett gyógyszállodára utaló megnevezést használt a szálloda, annak ellenére, hogy nem rendelkezett az ilyen jellegű szálláshely üzemeltetéséhez szükséges minősítéssel.